سخنان مبتکرانه ابتکار درباره دریاچه ارومیه : رئیس سازمان محیط زیست با بیان ...


رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است، گفت: اگر اقدامات دولت یازدهم صورت نمی‌گرفت دریاچه ارومیه به طور کامل تخریب شده‌بود. خبرگزاری فارس: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است، گفت: اگر اقدامات دولت یازدهم صورت نمی‌گرفت دریاچه ارومیه به طور کامل تخریب شده‌بود.

معصومه ابتکار ظهر امروز در جلسه شورای اداری که در سالن شهید عطایی استانداری آذربایجان غربی ترتیب یافت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را در قالب محیط زیست بیان کردند و فرمودند که موضوع محیط زیست یک مسئله فرابخشی و کلان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که در کشاورزی ایران به وجود آمده‌است سبب شده‌است که کشاورزی ایران در وضعیت بحرانی قرار بگیرد.

وی بیشترین آسیب به وجود آمده در بخش کشاورزی را مربوط به مراتع کشور عنوان کرد و افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع اقتصاد سبز در این دولت لحاظ شد که این اقتصاد نیازمند همکاری تمام آحاد جامعه است.

ابتکار خاطرنشان کرد: اهمیت اقتصاد سبز به گونه‌ای است که اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه انجام ندهیم به قیمت تخریب دریاچه ارومیه تمام می‌شود.

وی به ارزش پارک ملی دریاچه ارومیه در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ارزش پارک ملی دریاچه ارومیه در سطح جهانی بوده و به عنوان یک سرمایه جهانی شناخته شده‌است.

معاون رئیس جمهور، پارک ملی دریاچه ارومیه را متعلق به تمام بشریت عنوان کرد و ادامه داد: پارک ملی دریاچه ارومیه یک رسالت ملی بوده و دولت یازدهم به این موضوع اهتمام جدی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه اگر رشد اقتصادی پایدار و سبز در سطح ملی را در پیش بگیریم و در این راستا مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم و الگوی مصرف آب را در بخش‌های مختلف تغییر دهیم می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی سبز در کشور باشیم.

ابتکار، مهم‌ترین مسئله در وضعیت کنونی در کشور را، تغییر الگوی مصرف آب عنوان کرد و افزود: رویکردهای مهمی در برنامه‌های دولت تدبیر و امید در این راستا گنجانده شده‌است.

وی هشدار داد: باید توجه داشته‌باشیم که فعالیت‌هایی که در جهت صنعتی، معدنی و کشاورزی در کشور رخ می‌دهد، اگر در راستای تخریب محیط زیست باشد هیچ نوع مزیتی و منافع اقتصادی و اجتماعی برای کشور نخواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یادآوری و تاکید بر این نکته بسیار مهم است که ظرفیت زیست محیطی جهان محدود بوده و در حال حاضر ما شاهد این موضوع هستیم که محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت، مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است.

وی، خشکی دریاچه ارومیه را به عنوان زنگ خطری برای محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: دریاچه ارومیه در طول سال‌ها مقاومت کرده و در حالت مرگ بوده و اگر اقدامات دولت یازدهم صورت‌نمی‌گرفت تاکنون به طور کامل تخریب شده‌بود.

ابتکار تنها راهکار نجات محیط زیست کشور را ایجاد اقتصاد سبز در کشور دانست و گفت: یکی از راه‌های ایجاد توسعه پایدار، ایجاد انقلاب کشاورزی است.


ویدیو : سخنان مبتکرانه ابتکار درباره دریاچه ارومیه