سخنان صریح قاضی‌عسکر درباره موضع سعودی‌ها : سخنان صریح قاضی‌عسکر درباره موضع ...



سخنان بزرگان درباره موفقیت , سخنان بزرگان درباره زندگی , سخنان ترامپ درباره زنان

سخنان صریح قاضی‌عسکر درباره موضع سعودی‌ها
عربستان نمی‌خواهد حج انجام شود

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی حج، به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در نخستین دیدار سال 95 با کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به موانع ایجاد شده برای سفر رییس سازمان حج و زیارت به عربستان، ابراز امیدواری کرد، مقام‌های سعودی در روزهای آینده در مورد سفر هیأت حج ایران به عربستان تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت براساس رسالت خود تاکنون تمام تلاش‌شان را بکار برده‌اند تا حج امسال در زمان مقرر انجام شود، اما متاسفانه تاخیر ایجاد شده توسط عربستان برای انجام مذاکرات مقدماتی و فراهم شدن مقدمات حج مانند آموزش، تامین مسکن، حمل و نقل، تغذیه و... به معنای آن است که نمی‌خواهند حج انجام شود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سخنان وزیر خارجه عربستان که حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا دانسته بود، افزود: آنچه در عمل مشاهده می‌شود مغایر با این گفته سعودی‌ها است.

قاضی‌عسکر سپس بیان کرد: در قرآن برای «صد عن سبیل‌الله» عواقب خطرناکی در نظر گرفته شده و دولتمردان سعودی باید مراقب باشند تا گرفتار این ظلم عظیم نشوند.

وی ادامه داد: اگر در روزهای آینده گفت‌وگوهای طرفین انجام نشود، شرایط برای برگزاری حج مطلوب بسیار دشوار خواهد شد.

عربستان با خاطیان فروگاه جده برخورد لازم را نکرده است
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین ادامه‌ی تعطیلی سفر عمره زائران ایرانی را به دلیل بی‌تدبیری مسؤولان مربوطه در کشور میزبان دانست و با بیان این‌که عربستان با افراد خاطیِ حادثه فرودگاه جده برخورد لازم را نکرده، گفت: در این حادثه برای رعایت عزت و شئونات مردم عزیزمان طبیعی بود که واکنش نشان دهیم و آنها هم بر اساس شرع مقدس اسلام، مسؤولیت داشتند تا با افراد خاطی برخورد کنند و عکس‌العمل لازم را نشان دهند، اما متاسفانه به دلیل برخورد نکردن با افراد خاطی، تعطیلی عمره ادامه یافت.

وی اضافه کرد: در حج امسال هم مشکل از طرف مقابل است، ما در چند سال گذشته تلاش کرده‌ایم حج به روابط سیاسی دو کشور پیوند نخورد و آنها نیز پذیرفته بودند و حج هم به خوبی انجام می شد، ولی شرایط امسال برعکس است.

غرامت سقوط جرثقیل را نداده‌اند
سرپرست حجاج ایرانی از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا به عنوان حوادث تلخ و غیر قابل قبول برای امت اسلامی یاد کرد و افزود: متاسفانه با وجود قولی که پادشاه عربستان به آسیب‌دیدگان داد، هنوز غرامتی به بازماندگان پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه واکنش عربستان در این دو حادثه مناسب نبود، اظهار کرد: با وجود تایید بالاترین مقام سعودی، دیه حادثه‌دیدگان مسجدالحرام به هیچ یک از کشورها پرداخت نشده و در مورد دیه حادثه‌دیدگان منا نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته و این برای جهان اسلام قابل قبول نیست.

قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به شرایط کنونی، ضرورت برنامه‌ریزی ویژه درباره روش کار و تعیین اولویت‌ها را خاطرنشان کرد و از مجموعه بعثه و سازمان حج و زیارت خواست با تدبیر و بر اساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها عمل کنند.

او لزوم انجام کارهای جدی‌تر و بهتر در حوزه عتبات را یادآور شد و افزود: حال که مردم به این حوزه رغبت بیشتری نشان می‌دهند باید بستر مناسب را برای آنان فراهم کرد و برای برطرف کردن نواقص و اداره بهتر امور زائران عتبات گام‌های بلند‌تر و جدی‌تری برداشت.

وی همچنین گفت: در سال جدید همه باید تلاش کنیم تا با کمک یکدیگر و جدیت کامل گام‌های اساسی‌تری برای تحقق اهداف نظام در حوزه حج و زیارت برداریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، این مجموعه را دینی و معنوی دانست و تاکید کرد: باید روش و منش دینی و اسلامی این مجموعه برای دیگران الگو بشود و شئونات دینی و اخلاقی را در برخورد با مردم، رعایت و به قوانین ملتزم باشد.

قاضی عسکر همچنین خواستار آسیب شناسی و برطرف کردن نواقص شد و گفت: نقاط قابل توجه و سودمند باید تقویت شود و همانطور که در دعای تحویل سال می‌خوانیم "حول حالنا الی احسن الحال"، شرایط رو به رشدی را پیش رو داشته و در همه زمینه‌ها شاهد موفقیت‌های روزافزون و وضعیت بهتری باشیم.


 اخبار اجتماعی  -  ایسنا


ویدیو : سخنان صریح قاضی‌عسکر درباره موضع سعودی‌ها