ستاد مبارزه با چرندیات (14) : در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و ...


در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.  پادشا: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ فیلم اعدامِ شهید شیخ نمر واقعیت دارد؟

فیلمی که با عنوان گردن زدن شیخ نمر در فضای مجازی منتشر شده به رهبر شیعیان عربستان اختصاص ندارد.

پس از به شهادت رسیدن شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان توسط رژیم سفاک آل سعود فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می شود لحظه گردن زدن رهبر شیعیان را به تصویر کشیده است.

ستاد مبارزه با چرندیات , شایعه برج میلاد ژاپنی ها ستاد مبارزه با چرندیات , ستاد مبارزه با قاچاق کالا
صحنه ای از ویدئویی که به اعدام شیخ نمر منتصب شده است

واقعیت

در حالی منتشر کنندگان فیلم فوق ادعا می کنند این فیلم مربوط به گردن زدن شیخ نمر اختصاص دارد که سخنگوی وزارت کشور عربستان در روز های گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که احکام اعدام در داخل زندان‌ها اجرا شده نه در ملأعام و لحظه اجرای حکم نیز فیلم‌برداری نشده است.

ستاد کل نیروهای مسلح , روز مبارزه با تروریسم , روز جهانی مبارزه با ایدز
شهید شیخ نمر



سوژه دوم؛ اولین ملکه زیبایی جهان ایرانی نبود!

احتمالاً در روز های اخیر بار ها با این عکس و متن در شبکه های اجتماعی مواجه شده اید. متنی که ادعا دارد این خانم اولین ملکه زیبایی جهان بوده و نکته اساسی اش این است که ایشان اهل ایران هستند!

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر , روز مبارزه با استکبار جهانی , بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح

متن شایعه

"این خانم اولین ملکه زیبایی ایران بوده، در سال 1896 توسط مجله ایلوستراسیون فرانسه که برای نخستین بار مسابقه زیباترین ملکه دنیا را برگزار می کرد، (مابس) به عنوان نخست ملکه زیبایی جهان انتخاب شد. مابس خواننده اپرا و مشهورترین مانکن عصر خویش بود.مابس در سال 1326 در روستای چلکی در شهرستان ایذه به خاک سپرده شد تک و تنها بدون آنکه کسی در کنارش باشد."

اما ماجرا چیست؟

تصاویر منتشر شده مربوط به یک رقصنده فرانسوی اتریشی تبار با نام "کلئو دومرود" می باشد و هیچ ارتباطی با ایران ندارد! در بالای برخی تصاویر منتشره نیز نام او درج شده و با اندک دقتی قابل مشاهده است.

مبارزه با موش , مبارزه با افکار منفی , مبارزه با تنبلی و بی حوصلگی

نخستین مسابقات زیبایی چون Miss World و Miss International و Miss Universe در سال های 1951، 1952 و 1960 برگزار شده است و کسانی که این عناوین را کسب کرده اند هیچ کدام از ایران نبوده اند!

 مسابقات مشابه در ایران با نام "دختر بهار" در سال 1965 میلادی (1344) توسط مجله "زن روز" و بصورت رسمی از سال 1345 با نام "دختر شایسته" برگزار شد و تا پیش از انقلاب اسلامی ادامه داشت.

ایجاد پیشینه ی جعلی برای حضور بانوان ایرانی در مسابقاتی که با فرهنگ، غیرت، و دیانت مردم ایران سازگاری نداشته و تنها در سالهای پایانی حکومت پهلوی دوم انجام شده، برای عادی سازی این موارد و استحاله باورها و اعتقادات مردم ایران اسلامی است.



سوژه سوم؛ خودروی داعش در زنجان!

پیام و تصویری شوکه کننده که شاید به تلگرام شما هم ارسال شده باشد! با این متن که: "خودروی داعش در ایران. نیرهای داعش در زنجان مستقر شدند!!" تصویر یک ونِ نقره ای با پلاک ترکیه و لوگوی محمد رسول الله که منتسب به گروه تروریسیتی داعش است و در کنار ماشین های ایرانی قرار گرفته است. اما واقعیت ماجرا چه بود؟

روز جهانی مبارزه با فقر , هفته مبارزه با مواد مخدر , روز مبارزه با خشونت علیه زنان

واقعیت:

این خودرو متعلق به داعش نیست بلکه متعلق به گردشگران ترکیه است که با دو دستگاه "ون" وارد زنجان شدند. فرمانده انتظامی استان زنجان ضمن بیان موارد ذکر شده، شایعه حضور داعش در زنجان را تکذیب نموده است و بیان کرده درج عبارت محمد رسول الله در پشت خودرو، موجب این تصور اشتباه در ذهن مردم شده است.

طرح مبارزه با قاچاق کالا , اگر استرس دارید با این عادات مبارزه کنید , روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی



سوژه چهارم؛ کشف مومیایی جواهرنشان دیاکو، پادشاه ماد در سنندج!

باز شایعه و دروغی دیگر از کسانی که عرق ملی و حس افتخار تاریخی ایرانیان را فضایی خوبی برای موج سواری رسانه ای و دروغ پراکنی خود میدانند! این بار مومیایی جواهر نشان پادشاه ماد در سنندج کشف شده است!

متن شایعه

 "ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﺗﻌﺮﻳﺾ ﺟﺎﺩﻩ ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻬﺮﮎ ﺣﺴﻦ ﺁﺑﺎﺩ – ﺳﻨﻨﺪﺝ، ۵ ﻗﺒﺮستانی ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ با تابوت‌های طلا، و مردگانی به قدمت ۳ هزار سال کشف شدند. به گزارش هجرت؛ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻭﻟﻴﻪ، ﻗﺪﻣﺖ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺭﺍ ۳ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻝ ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺯﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻤﺒﺎﺗﻤﻪﺍﻱ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ، ﺍﺷﻴﺎﺋﻲ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻧﻴﺰﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺟﻨﮕﻲ، ﺩﺳﺖ ﺑﻨﺪ ﻣﻔﺮﻏﻲ ﻭ ﮐﺎﺳﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺳﻔﺎﻟﻲ ﻧﻴﺰ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻋﻴﻨﻲ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﻲ ﮐﺸﻒ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺭﻫﺎ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻳﮏ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺟﺴﺪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺎﻟﻢ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻻﻳﻪ‌ﻱ ﺑﻴﺮﻭﻧﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺏ ﻭ ﺳﺎﺭﻭﺝ ﻭ ﻻﻳﻪ‌ﻱ ﺩﺍﺧﻠﻲ ﺁﻥ ﻃﻼﮐﺎﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

مبارزه با افسردگی , مبارزه با تروریسم , تاثیر تغذیه مناسب در مبارزه با بیماریها

ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ‌ﻱ ﻃﻮﻝ ﺟﺴﺪ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺳﺮ ﺍﻳﻦ ﺟﺴﺪ ﻳﮏ‏(ﻳﺎ ﺩﻭ‏) ﺟﻌﺒﻪ‌ﻱ ﻃﻼﻳﻲ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮﻳﺎﺕ ﺍﺷﻴﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻃﻼ، ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﻳﮏ ﻧﻴﺰﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻨﻪ ﻭ ﻣﻴﺎﻧﻪ‌ﻱ ﺑﺪﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ شیء، ﻳﮑﻲ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﺎﻫﻲ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻋﻘﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺭﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺻﻔﺤﻪ ﮐﻠﻤﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻴﺨﻲ ﺣﮏ ﺷﺪﻫ ﺎﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺟﺴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺩﻳﻮﺍﺭﻩ‌ﻱ ﺗﺎﺑﻮﺕ، ﺗﺼﻮﻳﺮﻱ ﺣﮏ ﺷﺪﻩ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ.ﻧﮑﺘﻪ‌ﻱ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺴﺪ، ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﺴﻢ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺟﺴﺪ ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ‌ﻱ ﻣﻮﻣﻴﺎﻳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﭼﻪ‌اﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻘﺎﻁ ﺁﻥ ﮐﺎﻣﻼً ﺳﺎﻟﻢ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﻧﺪ.ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺟﺴﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻣﺤﻠﻲ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﭘﺨﺶ ﺷﺪﻩ، ﺍﻣﺎ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺷﺒﮑﻪ‌ﻱ ﻣﺤﻠﻲ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﭘﺨﺶ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ۵۰۰ ﻣﺘﺮﻱ ﺗﭙﻪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ ﺯﺍﮔﺮﺱ ﺳﻨﻨﺪﺝ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻠﻲ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻣﻴﺎﻳﻲ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺩﻳﺎﮐﻮ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﺎﺩ ﺑﺎشد "

واقعیت ماجرا چیست؟

کشف گورستانی در حسن آباد سنندج در سال 87، ریشه شایعات بسیاری شد که گاهگاهی با متنها و تصاویر جدید، مجددا منتشر می شوند! جزئیات متن شایعه صحت ندارد و هیچ مومیایی یا جواهری در این گورستان کشف نشده است. ایرانیان هیچگاه سنت مومیایی کردن را نداشته اند!

مبارزه با ترس , روز ملی مبارزه با استعمار , مبارزه با تنبلی
عکس واقعی خبرگزاری مهر از جسد تاریخی کشف شده در جاده حسن آباد - سنندج

تصاویری که با متن شایعه منتشر شده، متعلق به بقایای اجسادی است که در سال 1578 میلادی در یک شبکه از مقبره های تودرتو، زیر خیابانی در شهر رم ایتالیا کشف شد! این اسکلتها را شهدای مسیح، نگهبانان مسیحیت یا مقبره و... نیز نامیده اند که پس از مرگ با لباسهای گرانقیمت و جواهرات بسیار پوشش داده شده و در وضعیتهای مختلف قرار داده شده اند. برخی از آنها در وقایع تاریخی مختلف و خصوصا در اصلاحات پروتستان به برخی کشورها چون آلمان و فرانسه نیز ارسال شده اند.


ویدیو : ستاد مبارزه با چرندیات (14)