سبك معماری گوتیك در قدیمی‌ترین كتابخانه‌ اروپا : معماری ساختمان اصلی كتابخانه ...


معماری ساختمان اصلی كتابخانه بادلین در آكسفورد به قرن چهاردهم میلادی بازمی گرداند؛ ساختمانی به سبك معماری گوتیك كه حالا یكی از قدیمی‌ترین كتابخانه‌های اروپا به حساب می‌آید.
مجله منزل - مینا نویدی: اصلا مهم نیست كه چقدر طرفدار كتاب خواندن در زندگی‌تان هستید. فقط كافی است از كتابخانه‌ای با شكل و شمایلی شبیه «بادلین» سر دربیاورید تا ناخودآگاه دل‌تان برای كتاب‌ خواندن ضعف برود. وقتی توماس بادلی در سال 1598 تصمیم گرفت مرمت ساختمان قدیمی كتابخانه دانشگاه آکسفورد را شروع كند، هیچ نمی‌دانست كه تا قرن‌ها بعد اسمش روی كتابخانه آکسفورد خواهد ماند و علاوه بر دانشجویان گردشگرانی هم از سراسر دنیا به آكسفورد می‌آیند تا سری به این مجموعه قدیمی بزنند؛ مجموعه‌ای با دالان‌های بزرگ و قفسه‌های عریض و طویل كه كتاب‌ها را تا جایی در نزدیكی سقف رسانده است.

قدیمی ترین تیم فوتبال اروپا , ماه ترین معماری طراحی هنر , قدیمی ترین شهر ایران

مرمت‌های بادلی و جمع‌آوری كتاب برای كتابخانه تا سال 1602 ادامه داشت و در این سال در كتابخانه با مجموعه‌ای حدود دو هزار جلد كتاب به صورت رسمی روی دانشجویان باز شد. اما در سال 1910 كتابخانه با كمبود جا مواجه و قرار شد چندین ساختمان به ساختمان اصلی اضافه شود. در سال 1939 هم ساخت ساختمان جدید كتابخانه تمام شد و مجموعه اصلی و خدمات فنی كتابخانه به این ساختمان منتقل شد. حالا بادلین كتابخانه‌ای است با چندین ساختمان قدیمی و جدید كه فكر قدم زدن لابه‌لای این قفسه‌ها و كتاب خواندن در اتاق مطالعه دل هر كسی را می‌برد.
قدیمی ترین کشور جهان , قدیمی ترین پل ایران , قدیمی ترین شهر جهان

كتابخانه بادلین كتابخانه اصلی دانشگاه آكسفورد انگلستان و یكی از قدیمی‌ترین كتابخانه‌های جهان است. سبك معماری این كتابخانه گوتیك انگلیسی است؛ سبكی مذهبی كه از قرن دوازدهم تا پانزدهم در اروپا طرفداران زیادی داشته است. گوتیك سبكی هنری‌ است كه همیشه در خدمت كلیسا بوده است. با تماشای دالان‌های كتا‌بخانه و اتاق‌های مطالعه ساختمان مركزی متوجه شباهت معماری آن به كلیسا می‌شوید. یكی از ویژگی‌های معماری گوتیك، قوس تیز است. طاق‌هایی از این نوع، قبل از اینكه در معماری قرون وسطی استفاده شود، در شرق نزدیك، پیش از اسلام و در معماری اسلامی هم كاربرد داشته است.

قدیمی ترین کشورهای جهان , قدیمی ترین زبان دنیا , قدیمی ترین بیمارستان تهران در زمان ناصرالدین شاه

شهرت كتابخانه بادلین فقط به دلیل كتاب‌هایی نیست كه در قلبش نهفته است، بلكه به دلیل ساختمان و اتاق‌های چندوجهی آن است؛ اتاق‌هایی با تم مذهبی و  در عین حال اشرافی كه نمایی ادبی و فاخر دارند.

توماس بادلین منابع شرق‌شناسی فراوانی را برای كتابخانه جمع‌آوری كرد. در میان این كتاب‌ها، نسخه‌های خطی و نگارگری ایرانی و هندی زیادی وجود داشت.

محل قدیمی ترین تندیس فردوسی کجاست؟ , قدیمی ترین مسجد ایران , تصاویر قدیمی‌ترین عکس‌ها از برگزاری حج

كتابخانه حالا شامل پنج ساختمان است كه در خیابان برود قدعلم كرده‌اند. هر ساختمان نام خود را دارد؛ از ساختمان قرون وسطی دوك هامفری گرفته تا ساختمان جدید كتابخانه بادلین كه در سال 1930 ساخته شده است.

قدیمی ترین تمدن جهان , قدیمی ترین کشور جهان کجاست , قدیمی ترین شهر دنیا

موسس این كتابخانه سِر توماس بادلین فیلسوف و سیاستمدار بود. از سال 1602 در این كتابخانه روی دانشجویان و محققان باز شد. در طول سال‌ها ساختمان كتابخانه گسترده شد و در طول صدوپنجاه سال تبدیل به گنجینه عظیمی از كتب و نسخه‌ها خطی بسیار گرانبها و نفیس شد. همین گنجینه باعث شد تا غیر از دانشجویان پای گردشگران هم به كتابخانه باز شود.

قدیمی ترین بانک ایران , قدیمی ترین شهر خشتی جهان , قدیمی ترین هتل جهان

پنجره‌های آلومینیومی كتابخانه عمر خارق‌العاده‌ای داشته‌اند. این پنجره‌ها را 70 سال پیش گایل اسكات طراحی كرده و بین سال‌های 1937 تا 1939 نصب شده اند.

قدیمی ترین پل , قدیمی ترین کامپیوتر روشن , قدیمی ترین انیمیشن ها

شاید در نگاه اول فضای داخلی كتابخانه دلگیر و تاریك به نظر برسد اما بنای كتابخانه چه در زمان خودش و چه حالا بعد از قرن‌ها همچنان منحصربه‌فرد به حساب می‌آید. این كتابخانه قانون‌های سفت و سخت زیادی داشت. یكی از این قانون‌ها این بود كه هیچ آتشی نباید در كتابخانه روشن شود. این قانون كه چندان هم بی‌ربط به نظر نمی‌رسید، باعث شده بود تا فضای داخلی كتا‌بخانه همیشه مشكل نور داشته باشد.

قدیمی ترین بیمارستان تهران در زمان ناصرالدین شاه چه نام دارد , قدیمی ترین اثر هنری ساخت دست بشر , قدیمی ترین چنار یزد

 البته در پاییز و زمستان مشكل سرما هم به كمبود نور اضافه می‌شد تا اینكه در دوره ویكتوریا مهندسی با جریان آب گرم زیرزمینی توانست مشكل سرمای كتابخانه را حل كند. اما كتابخانه تا سال 1929 همچنان مشكل كمبود نور داشت. به همین دلیل ساعت كار كتابخانه با مدت زمان نور طبیعی تغییر می‌كرد و این باعث شده بود كه ساعت‌های استفاده مطلوب از كتابخانه در زمستان بیشتر از چهار تا پنج ساعت در روز نباشد.

معماری كتابخانه باعث شده فضای داخلی آن به لوكیشن مورد علاقه خیلی از فیلمسازان تبدیل شود.  مهم‌ترین حضور كتابخانه هم در سری فیلم‌های «هری پاتر» بوده است. مدرسه الهیات به عنوان بیمارستان هاگواتز و كتابخانه دوك هامفری هم به عنوان كتابخانه هاگواتز در فیلم آمده است.

قدیمی ترین کشور اروپایی , وکتور قدیمی ترین مسجد ایران , قدیمی ترین ساختمان جهان

 صندلی‌های كتابخانه را ادوارد باربری و جوی اوزگربای كه برندگان مسابقه طراحی صندلی برای كتابخانه هستند، طراحی كرده‌اند. طراحی صندلی‌هایی كه در حال حاضر در كتابخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنان وامدار فضای كهن كتابخانه است.

نام قدیمی ترین کتاب در ایران , قدیمی ترین آسانسور , آشنایی با تورنگ تپه قدیمی‌ترین تپه ایران

  كتابخانه فقط مجموعه‌ای از كتاب‌ها و نسخه‌های خطی نیست. علاوه بر اینها مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی، مجسمه‌، ظروف تاریخی، مدال، سكه و حتی چیزهای عجیب و غریب شبیه كوركودیل تاكسیدرمی شده‌ای از جامایكا هم در تالارهای این كتابخانه پیدا می‌شود.

قدیمی ترین درخت ایران , عجیب ترین معماری های جهان , قدیمی ترین کلیسای جهان


ویدیو : سبك معماری گوتیك در قدیمی‌ترین كتابخانه‌ اروپا