سایه جنگ ارزان‌ فروشی اعراب بر سر نفت : سایه جنگ ارزان فروشی نفت توسط کشورهای ...


سایه جنگ ارزان فروشی نفت توسط کشورهای عضو اوپک بر قیمت نفت ایران هم سایه انداخت به طوری که در طول یک ماه بهای هر بشکه طلای سیاه ایران با کاهشی ۱۶ دلاری در سطوح ۴۵ دلار به مشتریان فروخته شد. خبرگزاری مهر: سایه جنگ ارزان فروشی نفت توسط کشورهای عضو اوپک بر قیمت نفت ایران هم سایه انداخت به طوری که در طول یک ماه بهای هر بشکه طلای سیاه ایران با کاهشی ۱۶ دلاری در سطوح ۴۵ دلار به مشتریان فروخته شد.

در طول یک هفته گذشته با وجود راه افتادن مرحله دوم جنگ ارزان فروشی نفت و عرضه نفت توسط کشورهای عربی عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی با تخفیف‌های ویژه و تاریخی اما طلای سیاه تثبیت نسبی قیمت ها را تجربه کرد.

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایشی حدود ۹ درصد در سطوح بشکه ای ۵۷ تا ۵۸ دلار معامله شد و قیمت هر بشکه نفت شیرین وست تگزاس آمریکا هم با رشدی حدود ۷ درصدی در محدوده بشکه ای ۵۳ دلار به مشتریان فروخته شد.

با این وجود بهای سبد نفتی اوپک به دلیل تخفیف های بی حساب و کتاب کشورهای عربی با سقوط چند دلاری معامله شد به طوری که بهای سبد نفتی اوپک تا مرز ۵۰ دلار کاهش یافت.

قیمت نفت ایران هم از گزند این سقوط آزاد قیمت ها در اما نماند به طوری که گزارش های رسمی از کاهش حدود ۱۶ دلاری بهای نفت سبک ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۵ میلادی حکایت دارد و قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در مقایسه با آخرین ماه سال ۲۰۱۴ میلادی کاهشی حدود ۱۶ دلاری در هر بشکه را تجربه کرده است.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد قیمت هر بشکه نفت خام تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بشکه ای ۷۳ دلار خواهد رسید.

اوپک هم با انتشار گزارش جداگانه ای اعلام کرد: آمریکای شمالی از جمله مناطقی است که تعداد سکوهای حفاری در آن کاهش می یابد زیرا هزینه تولید نفت در این مناطق بالا است و با قیمت‌های کنونی، استخراج و تولید نفت در این مناطق صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

در این گزارش تاکید شده است: عامل دیگر ایجاد تعادل در بازار نفت، افزایش تقاضا است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضای نفت در سال جاری روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در افزایش خواهد یافت. این در حالیست که اوپک افزایش تقاضای نفت در سال جاری را روزانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه برآورد کرده بود.

اوپکی ها تاکید کرده اند تولید روزانه نفت این سازمان که یک سوم کل نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند در سال ۲۰۱۵ به روزانه ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.


ویدیو : سایه جنگ ارزان‌ فروشی اعراب بر سر نفت