ساکنان آینده مریخ،‌ نیامده فست‌فودی شدند : ساکنان آینده مریخ،‌ نیامده فست‌فودی ...



70 ایرانی داوطلب سفری به مریخ شدند , بانک آینده , آینده

ساکنان آینده مریخ،‌ نیامده فست‌فودی شدند

ناسا که طرح های مختلفی را برای کشت و تولید مواد غذایی در فضا مورد بررسی قرار داده، موافقت خود را با اعطای کمک مالی برای ساخت چاپگر سه بعدی پیتزا اعلام کرده است.

رشد سریع جمعیت در کنار بروز خشکسالی و قحطی در مناطق مختلف جهان، تأمین مواد غذایی را به یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی بشر تبدیل کرده است؛ اما مشکل تأمین غذا تنها به ساکنان زمین اختصاص ندارد.

مسافران مقاصد دوردست فضایی از جمله ساکنان آینده مستعمره مریخ نیز برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ امکان تولید مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات یا مواد غذایی مصنوعی که از طعم و خاصیت مناسبی برخوردار باشند، از جمله مشکلات پیش روی مسافران فضایی است.

فناوری چاپ سه بعدی طی سال های اخیر بسرعت در حال توسعه بوده و از آن برای ساخت اندام چاپی، دستگاه های مختلف، تولید سلاح و حتی ساخت نمونه اولیه ای از پایگاه فضایی بر روی ماه استفاده شده است.

انتقال یک چاپگر سه بعدی در یک مأموریت سرنشین دار به ماه یا مریخ که بتواند بصورت خودکار ساخت سازه را با استفاده از مواد معدنی استخراج شده از همان محل انجام دهد، یا ساخت ماهواره های نسل آینده با چاپگر سه بعدی در فضا از جمله ایده های مطرح شده برای استفاده از فناوری چاپ سه بعدی است.

تولید مواد غذایی با چاپگر سه بعدی

فرستادن محموله مواد غذایی به فضا بخصوص در سفر به سیارک های دوردست یا تأمین مواد غذایی ساکنان مستعمره مریخی بسیار پرهزینه است.

«آنجان کونتراکتور» مهندس مکانیک و از محققان شرکت تحقیقات مواد و سیستم ها (SMRC) معتقد است، غذا مجموعه ای از ترکیبات مختلف است که می تواند به شکل پودر در بیاید؛ انواع مختلف پودرها نیز با روغن و آب مخلوط شده و در یک چاپگر سه بعدی، مواد غذایی تولید می کنند.

عملکرد این چاپگر سه بعدی پیتزا با استفاده از نرم افزار منوی غذا قابل کنترل است و دستگاه می تواند براساس درخواست، پیتزای سفارشی تولید کند.

بر اساس دستورالعمل تعیین شده، مواد بصورت لایه به لایه روی یکدیگر قرار داده می‌شوند؛ لایه اول یا همان خمیر پیتزا روی صفحه داغی ریخته شده که باعث پخت سریع آن می شود، سپس پودر سس گوجه فرنگی به همراه روغن روی خمیر ریخته می شود و لایه های بعدی شامل پودر سایر مواد غذایی روی خمیر قرار می گیرد.

ناسا موافقت خود را با پرداخت کمک مالی 125 هزار دلاری به «کونتراکتور» برای توسعه نمونه اولیه ای از ترکیب کننده مواد غذایی بر پایه فناوری چاپ سه بعدی اعلام کرده است.

این محقق قصد دارد چاپگر سه بعدی پیتزا را بصورت منبع باز طراحی کند تا امکان اعمال تغییر و افزودن امکانات دیگر به آن وجود داشته باشد./ایسنا

 

 

 

 


ویدیو : ساکنان آینده مریخ،‌ نیامده فست‌فودی شدند