سانتر از جناحین تاکتیکی که از مد نمی‌افتد : سانتر از جناحین، تنها راهی است ...


سانتر از جناحین، تنها راهی است که استقلالی‌ها برای نفوذ به پشت خط دفاع حریفان خود در پیش می‌گیرند. ایران ورزشی: سانتر از جناحین، تنها راهی است که استقلالی‌ها برای نفوذ به پشت خط دفاع حریفان خود در پیش می‌گیرند. در واقع اگر بازی‌های استقلال در این فصل را مورد ارزیابی قرار دهید، خواهید دید که استقلال تنها یک فرمول ثابت برای رسیدن به پیروزی مقابل حریفان خود دارد و آن هم حمله از طریق کناره‌های زمین است. فضایی که به اعتقاد خیلی از کارشناسان فوتبالی، در فوتبال روز دنیا فضای مرده‌ای به حساب می‌آید و تنها برای باز کردن فضای بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال استقلال مظلومی همچنان از این فضاهای کناری برای ترتیب دادن حملات استفاده می‌کند و برخلاف تیم قلعه‌نویی از این فرمول نتیجه مطلوبی هم گرفته است!

بازی با سایپا اما همان هشداری بود که در این رابطه باید به گوش پرویز مظلومی و تیمش می‌رسید. استقلال با اینکه در این بازی می‌‌توانست از دو حفره راست و چپ جواد نکونام برای نفوذ به قلب دفاع سایپا استفاده کند اما همچنان به سانتر از جناحین دل بست تا موقعیت‌های کمتری روی دروازه حریف خود داشته باشد.

این نقطه ضعف که در نیم‌فصل دوم می‌تواند به مشکل بزرگی برای استقلالی‌ها تبدیل شود البته از چند جنبه قابل بررسی است. علاوه بر اینکه پرویز مظلومی در طول هفته‌های گذشته به اجرای این تاکتیک از سوی بازیکنانش اصرار داشته، نباید از این نکته هم غافل شد که او با وجود کمبود بازیکن در میانه زمین، امکان اجرای تاکتیک‌های متنوعی برای حمله مستقیم را ندارد. شاید مظلومی در این زمینه روی حضور جاسم کرار حساب ویژه‌ای باز کرده بود که با جدایی این بازیکن و مشکلاتی که از ابتدای فصل داشت، امکان تمرکز روی خط میانی برای سرمربی استقلال فراهم نمی‌شد.

به همین دلیل است که مظلومی به شدت به حضور یک جایگزین به جای کرار اصرار دارد. بازیکنی مثل قاسم حدادی‌فر، ایمان مبعلی یا محرم نویدکیا که بتواند خلاقیت را به تاکتیک تیمی استقلال هدیه دهد. بازیکنی که شاید استقلال به سختی بتواند از میان مهره‌های داخلی بیابد و چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ گزینه‌های مطلوب خارجی برود. اگر استقلالی‌ها موفق به جذب بختیار رحمانی یا داریوش شجاعیان نشوند، مذاکره با گابریل و راضی کردن او برای پیوستن به استقلال شاید بهترین تصمیمی باشد که مسوولان این تیم می‌توانند اتخاذ کنند.

استقلال تنها به تقویت خط میانی و جایگزینی یک مهره توانمند به جای کرار است که می‌تواند با چهره‌ای جدید، حریفان خود را در نیم‌فصل دوم غافلگیر کند. در غیر این صورت حریفانی که دست استقلال را خوانده‌اند با بستن کناره‌ها به راحتی می‌توانند این تیم را به دردسر بیندازند.


ویدیو : سانتر از جناحین تاکتیکی که از مد نمی‌افتد