ساخت قوی ترین ماده ضدآب با الهام از پروانه :   اخبار علمی -  ساخت قوی ترین ...



سخت ترین ماده جهان , قدیمی ترین اثر هنری ساخت دست بشر , نرم ترین ماده جهان

 

اخبار علمی -  ساخت قوی ترین ماده ضدآب با الهام از پروانه

 محققان دانشگاه MIT، روش جدیدی را ابداع کردند که با استفاده از آن می توان مواد بسیار مقاوم در برابر آب تولید کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه نیچر، محققان با بررسی مکانیزم مورد استفاده حشرات به ویژه پروانه ها برای اجتناب از خیس شدن بال هایشان توانستند یک راهکار عملی برای تولید سطوح فوق العاده ضدآب بیابند.

این شیوه جدید با استفاده از این واقعیت طراحی شده است که قطرات آب پس از برخورد با سطوح سخت و ناهمگون در مقایسه با سطوح نرم و هموار با سرعت بیشتری به اطراف پرتاب می شوند. واقعیتی که پروانه ها از میلیون ها سال قبل با اتکا بر آن توانستند از بال هایشان در برابر باران محافظت کنند.

بال پروانه ها پوشیده از رگ های بسیار کوچکی است که برجستگی های ناهمگونی را روی آن ایجاد می کنند. این ناهمواری ها عملکردی را فراهم می کنند که مدت زمان تماس آب با بال پروانه را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

محققان با توجه به این واقعیت که هرچه مدت زمان تماس آب با یک سح کوتاه تر باشد، سطح موردنظر خشکتر باقی می ماند، یک بافت سطح جدید را طراحی کردند که دارای برجستگی های بسیار کوچک است تا قطرات آب را به طور ناهمگون متلاشی کنند. در نتیجه این رخداد قطرات آب کوچک تری ایجاد می شوند که با سرعت بیشتری از روی سطح به اطراف پرتاب می شوند و مدت زمان کوتاه تری با سطح تماس دارند.

این روش جدید برای ساخت انواع محصولات کاربردی از جمله البسه ضدآب، لوازم ورزشی و فناوری های ضدانجماد برای تولید انواع تجهیزات صنعتی و هوانوردی کاربرد دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه نیچر به چاپ رسیده است.

اخبار علمی - ایرنا


ویدیو : ساخت قوی ترین ماده ضدآب با الهام از پروانه