ساخت دوربین مدار بسته ارزان قیمت : ‌وسایل مورد نیاز: 1‌ـ میکرو رایانه رازبری ...



قیمت دوربین مدار بسته , قیمت انواع دوربین مدار بسته , دوربین مدار بسته ارزان

‌وسایل مورد نیاز:

1‌ـ میکرو رایانه رازبری پای (Raspberry Pi) مدل A یا B ‌

2ـ‌ یک واحد اتصال (پایانه) دوربین رازبری پای

3‌ـ‌ یک کیس رازبری پای دارای محل اتصال دوربین

4‌ـ ‌یک کارت حافظه SD حاوی نرم‌افزار روزآمد رازبین

Raspbian) 5‌)ـ‌ یک صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و اتصال شبکه برای انجام تنظیمات نرم‌افزار

 

ارزان‌بودن قیمت میکرورایانه رازبری پای، این روزها موضوع بحث بیشتر سایت‌ها و نشریات حوزه‌ آی‌تی است. اوایل امسال بود که سازمان حیات‌وحش کنیا با استفاده از دوربین مدار بسته امنیتی رازبری پای به ایجاد شبکه‌ای از دوربین‌های قابل کنترل از راه دور برای حفاظت حیوانات و دستگیری شکارچیان غیرقانونی اقدام کرد. شما هم می‌توانید حیاط و باغچه خانه‌تان را با استفاده از همان فناوری زیر نظر داشته باشید و ببینید پرنده‌ها و گربه‌ها چه بلایی سر گیاهان و گل‌های ارزشمند باغچه می‌آورند.


اگر تا به حال از رازبری پای استفاده نکرده‌اید، ابتدا باید نسخه سیستم‌عامل رازبین را روی یک SD کارت نصب کنید. اولین قدم برای اجرای کار، نصب پایانه دوربین رازبری پای به پورت رابط کاربری سریال دوربین روی بورد رازبری پای است.

 

این شکاف پورت کوچک را می‌توانید در قسمت انتهایی سمت راست رازبری پای روی مدار و بین پورت HDMI و درگاه اتصال شبکه اینترنت آن بیابید. ضامن پلاستیکی کوچک سیاه رنگ آن را به آرامی بالا کشیده، سپس سر کابل تخت نواری پایانه رازبری پای را، در حالی که قسمت‌های نقره‌ای رنگ اتصال کابل رو به طرف سمت چپ مدار است، تا آخرین حد ممکن در شکاف اتصال بورد وارد کنید.

 

هنگامی که مطمئن شدید سر کابل در انتهای شکاف اتصال قرار دارد، با یک دست کابل را گرفته و با دست دیگر ضامن کنار شکاف اتصال را با فشار به پایین، در جای اصلی خود انداخته و محکم کنید.

 

حال رازبری پای را به یک صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و شبکه فعال دارای دسترسی به اینترنت متصل کنید. اگر از مدار نوع A رازبری پای استفاده می‌کنید باید برای دانلود نرم‌افزارهای مورد نیاز، آن را با یک دانگل USB به اینترنت یا وای‌ ـ‌ فای به شبکه خود متصل کنید. البته هنگام استفاده از دوربین می‌توانید این اتصال را قطع کنید. وقتی رازبری پای بوت شد، با حساب کاربری pi خود که پیشتر ساخته‌اید، لاگین کرده و ابزار پیکربندی نرم‌افزاری رازبری پای را با تایپ‌کردن متن زیر بالا بیاورید: sudo raspi-config‌

 

دراین مرحله به سمت پایین فهرست گزینه فعالسازی دوربین (Enable Camera option) رفته و با زدن کلید Enter آن را انتخاب کنید. در منویی که ظاهر می‌شود، Enable را انتخاب کرده، پس از آن با انتخاب Finish هنگامی که درخواست ریبوت می‌شود، Yes را بزنید. در این حال لاگین کرده و نرم‌افزاری را که عامل اجرای حساسیت دوربین به ثبت حرکات (motion-sensing‌‌) است، نصب کنید. با تایپ‌کردن متن زیر یک واحد اندازه‌گیری پایتون برای اجرای تجزیه و تحلیل تصویر و دستکاری آن به اضافه ابزاری که موجب تداوم اجرای متن است، فعال می‌شود:

Sudo apt‌ـ‌get install python‌ـ‌imaging‌ـ‌tk screen

 

سپس متن PiCam python script را که از سوی اعضای جامعه رازبری پای توسعه یافته است، با تایپ متن زیر دانلود کنید:

wget https:‌/‌‌/‌raw.github.com‌/‌ghalfacree‌/‌bash‌ـ‌scripts‌/‌master‌/‌picam.py

 

دست آخر یک فهرست راهنما برای اسکریپت، به منظور ذخیره تصاویر آن ایجاد کنید:

 

mkdir picam

حال که نرم‌افزار نصب شده، می‌توانید اتصال دوربین پای از شبکه را قطع کرده و آن را در جهتی که می‌خواهید تصاویرش ثبت شود، قرار دهید. نرم‌افزار ثبت تصاویر را با تایپ‌کردن متن زیر فعال کنید:
chmod +x picam.py سپس برای به اجرا در آوردن آن تایپ کنید: ‌picam.py/.

 

اسکریپت پایتون با گرفتن تصاویر پشت سر هم با ‌رزولوشن پایین در میدان دید دوربین کار می‌کند و برای درک حرکت اشیا، تصویر حاضر را با تصویر قبلی مقایسه می‌کند. هنگامی که یک تغییر در تصاویر تشخیص داده می‌شود، دوربین بسرعت یک عکس با رزولوشن بالا گرفته و به دنبال تغییر می‌گردد.

 

گاهی اوقات ممکن است نرم‌افزار به تنظیم بهینه نیاز پیدا کند، بخصوص هنگامی که دوربین را نزدیک گیاهان بگذارید. چون ممکن است باد گیاهان را حرکت داده و تنظیم دوربین را به هم بزند. در این هنگام اسکریپت را در ویرایشگر متن باز کرده و از گزینه‌های مختلف برای تنظیم حساسیت و تجزیه و تحلیل ناحیه‌های مورد نظر استفاده کنید.

 

تصاویر ثبت شده در پوشه picam‌ جا گرفته (البته فقط تصاویر رزولوشن بالا دراین پوشه ثبت و تصاویر رزولوشن پایین حذف می‌شود). برای متوقف‌کردن اسکریپت، دکمه‌های Ctrl+C را روی صفحه‌کلید بفشارید. اگر دوربین شما در نقطه‌ای غیر قابل دسترس قرار دارد، می‌توانید دانگل شبکه وایرلس را به آن وصل کنید تا بتوانید آن را روی شبکه بی‌سیم کنترل کنید. آدرس IP پای را با تایپ‌کردن متن زیر پیدا کنید: Ifconfig

 

با استفاده از یک کلاینت SSh مانند PuTTy اسکریپت را با استفاده از screen utility که از بسته شدنش هنگام قطع اتصال جلوگیری می‌کند، به اجرا درآورید:


Screen ‌/‌home‌/‌pi‌/‌picam.py

 

از آنجا که رازبری پای از لحاظ مصرف برق بسیار کم مصرف است، شما می‌توانید حتی از باتری خورشیدی استفاده کنید. البته می‌توانید یک کیس ضد آب هم برای آن خریداری کرده یا این که خودتان یک چنین کیسی را برای آن طراحی کرده و بسازید. دوربین رازبری پای موارد استفاده زیادی در زندگی روزمره شخصی و موارد امنیتی از کنترل اتاق کودک تا دوربین مدار بسته امنیتی ضدسرقت دارد.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو : ساخت دوربین مدار بسته ارزان قیمت