ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در پاکستان : این مزرعه در منطقه‌ای بیابانی ...



این مزرعه در منطقه‌ای بیابانی بنا شده که روزانه 13 ساعت از نور خورشید بهره‌مند است و مکان آن بسیار ایده‌آل برای برپایی یک نیروگاه خورشیدی است.

بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان با همکاری دو کشور چین و پاکستان در شهر پنجاب در حال ساخت است. این نیروگاه که اولین مزرعه خورشیدی ساخته شده در پاکستان است، با 400 هزار پانل خورشیدی قابلیت تولید 100 مگاوات انرژی الکتریکی را دارد.

 به نقل از سایت چاینا دایلوگ، پارک انرژی خورشیدی قائد اعظم (QUASP) که در زمینی به مساحت 500 هکتار در منطقه‌ای از صحرای پنجاب بنا شده، طی مدت سه ماه توسط شرکت چینی سینجیان سونایسیس و با هزینه ای بالغ بر 130 میلیون دلار ساخته شده است و این اولین قسمت از پروژه بزرگتر 46 میلیارد دلاری راهروی اقتصادی چین- پاکستان محسوب می‌شود.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان , بزرگترین مزرعه جهان درپشت بام , هزینه ساخت بزرگترین کشتی جهان

 هنگامی که در سال 2017 این پروژه به اتمام برسد، 5.2 میلیون سلول فتوولتائیک تا 1000 مگاوات انرژی الکتریکی را برای تامین انرژی 320 هزار خانه تولید خواهد کرد. اگرچه منتقدان هشدار داده‌اند که ساخت این نیروگاه با ایجاد یک سری مشکلات زیست‌محیطی جدید، سایر مشکلات مربوط به تامین انرژی را حل خواهد کرد.

این مزرعه در منطقه‌ای بیابانی بنا شده که روزانه 13 ساعت از نور خورشید بهره‌مند است و مکان آن بسیار ایده‌آل برای برپایی یک نیروگاه خورشیدی است.

به گفته نجم احمدشاه، مدیرعامل این پارک خورشیدی، این مجموعه، تولید انرژی پاک را امکان‌پذیر ساخته، چرا که برای تولید همین میزان انرژی سالانه باید 57 هزار و 500 تن زغال سنگ بسوزد که در نتیجه 90 هزار و 750 تن کربن وارد جو می‌شود. همچنین از این طریق پاکستان می‌تواند به هدف خود یعنی کاهش 60 درصدی استفاده از هیدروکربن‌ها تا سال 2025 دست یابد. این میزان در حال حاضر 87 درصد است.

از آنجایی که این پروژه در یک منطقه بکر و بیابانی ساخته شده، ساختار و افزایش فعالیت‌های انسانی بدون شک در تنوع زیست‌محیطی و جانوری آن منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در پاکستان