زیبا کلام: باید به ظریف جایزه داد : دکتر صادق زیبا کلام، پژوهشگر و تحلیل گر ...



زیبا کلام , پاسخ تند دکتر زیبا کلام به آیت الله مصباح یزدی , برای زیبا شدن صورت چه باید کرد

دکتر صادق زیبا کلام، پژوهشگر و تحلیل گر سیاسی در رابطه با عملی شدن مرحله اجرایی برجام ( تعلیق تحریم ها ) با اشاره به اینکه تمامی اقدامات برای اجرایی شدن صورت پذیرفته است ، گفت : هیچ دلیلی برای عملی نشدن برجام وجود ندارد و به طور حتم اجرایی خواهد شد .

زیبا کلام  ضمن تاکید بر این امر که اجرا برجام نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، افزود : بعد از 37 سال که از عمر انقلاب می‌گذرد با وجود مخالفت هایی از سوی رادیکال و تندروها درداخل دو کشور ایران و آمریکا، لابی اسرائیل و مخالفت های عربستان، این نخستین بار است که ایران موفق به تنش زدایی با غرب و به خصوص آمریکا شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای نشان از  صبر، بردباری و حسن نیت از سوی مقامات آمریکایی و  ایرانی دارد و همین امر سبب شد تا بتوانند بر تمام مشکلات در این زمینه فائق آیند .

وی با اشاره به نقش موثر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: تاثیر نقش عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و علی اکبر صالحی در این مقوله انکار ناپذیر است. به عبارتی دیگر در این رابطه  نقش کارگزاران به خصوص جان کری و محمد جواد ظریف بسیار برجسته بود .

زیبا کلام با بیان اینکه این گفته که اگر هر فرد دیگری هم به جای ظریف و کری بود مذاکرات پیش می رفت را کاملا نادرست دانست و خاطر نشان کرد: اینکه مقدمات کار فراهم شده بود و شرایط تا حد زیادی به نفع سرانجام رسیدن مذاکرات بود ، کاملا درست است اما به هیچ وجه اینگونه نبود که ما با وجود تمام این ها به نتیجه دلخواه دست یابیم  .

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین با بیان اینکه با وجود به بن بست رسیدن مذاکرات در طول انجام آن اما توقف پیش نیامد، گفت: مذاکرات به مرحله ای رسیده بود که تار مویی با توقف فاصله نداشت جان کری و ظریف به صورت دو نفره ساعت ها به بحث و گفت و گو در این رابطه پرداختند و هر دو بر این اعتقاد بودند که این امر به نفع جمهوری اسلامی، آمریکا، صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

زیبا کلام با بیان این که اگر بناست جایزه ای در این باره اهدا شود باید بین ظریف و جان کری باشد، خاطر نشان کرد: این دو وزیر امور خارجه تمام تلاش خود را به کار بستند تا  براساس  شرایط و مشکلات کشورهای مقابل  قدم بردارند که در نهایت هم موفق شدند.

 

اخبار سیاسی - عصرایران

 


ویدیو : زیبا کلام: باید به ظریف جایزه داد