«زیبا بروفه» چرا ستاره نمی‌شود؟ : اخبار فرهنگی - «زیبا بروفه» چرا ستاره نمی‌شود؟ زیبا ...



اخبار فرهنگی - «زیبا بروفه» چرا ستاره نمی‌شود؟

زیبا بروفه این روزها سریال خانه‌ای روی تپه كار داریوش یاری را روی آنتن شبكه 2 دارد و پس از این سریال نیز مجموعه رخنه كار حسین تبریزی با بازی او پخش می‌شود. بروفه در این گفت‌وگو از كم‌كاری، تغییر چهره و بازیگری برایمان گفت.

قرارمان یك غروب پاییزی بود تا گپی داشته باشیم درباره روزهای زندگی یك بازیگر، البته بازیگری كه اخیراً كم كار‌تر شده بود و حالا با دو سریال كه یكی پس از دیگری پخش می‌شود مهمان خانه مخاطبانش خواهد بود. زیبا بروفه این روزها سریال خانه‌ای روی تپه كار داریوش یاری را روی آنتن شبكه 2 دارد و پس از این سریال نیز مجموعه رخنه كار حسین تبریزی با بازی او پخش می‌شود. بروفه در این گفت‌وگو از كم‌كاری، تغییر چهره و بازیگری برایمان گفت.

پس از 16 سال فعالیت به‌رغم پتانسیل و ظرفیتی كه از شما سراغ داریم هنوز زیبا بروفه ستاره را ندیدیم، بگذارید سؤالم را ساده بپرسم، چرا ستاره نشدید؟
درست می‌گویید، نظرتان را می‌پذیرم. دلیل این موضوع چندان به من مربوط نمی‌شود چون چیزی كه قرار بود از من دیده شود و بر اساس آن قضاوت شوم و بسنجند كه در چه سطحی بازیگری زیبا بروفه را قرار دهند، بر می‌گردد به مردم و عوامل حرفه‌ای سینما.

 

از آن بخشی كه به مردم مرتبط می‌شود صددرصد مطمئنم چون بین این مردم زندگی می‌كنم و بازخورد كارهایم را می‌گیرم. گاهی كه كم كار هستم، همیشه می‌شنوم كه چرا نیستید، چرا كار نمی‌كنید و این یعنی همچنان حضورم را می‌خواهند و می‌پرسند چرا در سینما نیستید یا می‌گویند ای كاش فلان فیلم را شما بازی می‌كردید. بنابراین بخش اول به مردم برمی‌گردد كه گمان می‌كنم مخاطبانم را دارم. در این سال‌ها متوجه شدم كه مردم و مخاطبانم هستند كه من هم هستم.

 

در هر حال بخشی كه به من مربوط می‌شود را انجام داده‌ام. اگر دوست داشته باشم شما مهمان خانه‌ام باشید اصرارم را می‌كنم ولی تصمیم نهایی با شماست. بخش دوم به عوامل سینما بر می‌گردد، عادت ندارم اگر كاری شروع شود تماس بگیرم و بگویم، من هستم و خودم در انجام یك كار پیشقدم شوم.

 

تعریفم این است كه یك بازیگر باید دعوت به كار شود، فیلمنامه را بخواند و اگر نقش را دوست داشت، بپذیرد. متأسفانه در بازیگری كمی راه‌های غیر معمول وجود دارد یا شاید هم روابط غیرمتعارف. آنچه مسلم است هر كسی دوست دارد در كارش در اوج باشد و این طبیعی است. من هم از این قاعده مستثنا نیستم اما چه شد كه این‌گونه شد؛ خارج از اختیاراتم است و به من مربوط نمی‌شود.

 

در آن بخشی كه به زیبا بروفه مرتبط است همه تلاشم را می‌كنم. از 16 سالی كه كار می‌كنم واقعاً بازیگری برایم شغل نشده است. هیچوقت دو كار همزمان انجام ندادم. برایم مهم بوده كه نقشی را كه بازی می‌كنم دوست داشته باشم و با آن شخصیت زندگی كنم. بعد به خدای بزرگ بسپارمش و بروم سر كار دیگری.بنابراین من همان آدم روز اول هستم حالا اگر نتیجه چیزی غیر از این دیده می‌شود خارج از عهده‌ام است.

 

زیبا بروفه , زیبا بروفه و همسرش , بیوگرافی زیبا بروفه

 
و آیا این كم كاری خودخواسته بود؟

بخش عمده‌اش خودخواسته بود. من زمانی را در اوج حرفه‌ام نتوانستم كار كنم و بعد از آن برگشت دوباره‌ام زمان برد، تلویزیون برایم مهم است چون شروع كارم با تلویزیون بود، فكر می‌كنم چون رسانه عمومی است و همه مردم به آن دسترسی دارند، باید كاری را انجام بدهم كه هم خودم دوست داشته باشم و هم مردم.

 

این‌گونه نگاه نكردم كه فقط كاری انجام داده باشم. در این مدت بسیاری از پیشنهادات برایم قابل قبول نبوده و نپذیرفتم. چند كار سینمایی، چند كار شبكه خانگی و شاید دو تله فیلم بازی كردم.این‌ها بین انتخاب هایم گزینه بهتر بوده یا این‌كه نخواستم از فضای كارم دور باشم اما این جزو قاعده كارم است كه اگر در تلویزیون كار می‌كنم در اثری باشم كه توهین به مردم نباشد و بعدها به مخاطب جواب پس ندهم كه چرا در چنین كاری بازی كردم. در واقع یك بخشی خودخواسته بود و یك بخشی هم به خاطر نبودن پیشنهادات خوب بود.

فكر می‌كنم حالا اتفاقات خوبی افتاده كه شما دوسریال را با فاصله زمانی كم روی آنتن خواهید داشت چون پس از خانه‌ای روی تپه ساخته داریوش یاری، پخش سریال رخنه كار حسین تبریزی آغاز می‌شود.

من قبل از این سریال با آقای یاری تله فیلم كار كرده بودم و به جرأت می‌توانم بگویم جزو معدود تله فیلم‌های خوب تلویزیون و تجربه خوبی بود. با آقای مفید تهیه‌كننده سریال هم كار كرده بودم. روحیات آقای یاری را می‌شناختم و می‌دانم او بسیار به كارش علاقه‌مند است و آقای مفید هم از تهیه‌كنندگان مطرح است. اثر بد نمی‌سازد یا حداقل سعی می‌كند كار ضعیف در كارنامه‌اش نباشد، چون هیچ چیز مطلق نیست. اساساً برایم مهم است كه اگر كاری را بازی می‌كنم نقشم را دوست داشته باشم. طول کار برایم مهم نیست با این‌كه در اكثر سریال‌هایی كه در تلویزیون كار كردم نقش محوری و طولانی داشتم. این محوری بودن هم عامدانه نبوده است بلكه نقش خوب بوده كه پذیرفتم.

 

یك فیلم سینمایی كار كردم كه 12 سكانس داشت ولی آنقدر نقش را دوست داشتم كه واقعاً زندگی كردم. كاراكتر زن جنوبی بود كه زمان فیلمبرداری در جنوب با آن كاراكتر زندگی می‌كردم حتی با همان لباس‌های جنوبی خرید می‌رفتم،چون به نقش هایم این‌گونه نگاه می‌كنم. مثلاً چون با كار كودك (سریال مجید دلبندم) كارم را شروع كردم بسیاری می‌پرسند دیگر كار كودك انجام نمی‌دهید و می‌گویم یك كار خوب انجام دادم اما اگر باز هم پیش بیاید حتماً بازی می‌كنم كه البته پیشنهاد خوب نداشتم.

 

درباره سریال خانه‌ای روی تپه هم آقای یاری گفتند اپیزودیك است من گفتم چندان دوست ندارم تا این‌كه او فیلمنامه را فرستاد، خواندم و دیدم شخصیت متفاوتی است. من آدم بداخلاق وسواسی نیستم، به خاطر این تفاوت‌ها پذیرفتم و خدا را شكر سریال موفق شد.

سریال رخنه هم قرار بود برای محرم باشد اما زمان كم بود. كلیت قصه را دوست داشتم. نقش وحید كه شخصیت اصلی داستان است خیلی نقش خوبی است. معصومه نقشی كه من بازی می‌كنم در كنار وحید است، نقش دوست داشتنی و شیرینی بود و آنقدر خوب بود كه دلیلی برای نپذیرفتن كاراكتر نداشتم.

چه جالب نام این شخصیت هم معصومه است و همنام نقشتان در مجید دلبندم.

بله، تا همین اواخر برخی مردم كه نام من را خاطرشان نمی‌آید، با اسم معصومه صدایم می‌زدند. فكر می‌كنم با سریال رخنه آن شخصیت هم دوباره تداعی و زنده می‌شود.

در این دوران كم، دلتان برای بازیگری تنگ شده است؟
فاصله كار نكردن هایم به حدی طولانی نبوده كه دلم تنگ شود ولی برای كار خوب دلم زیاد تنگ می‌شود و هنوزم دلتنگ كار و نقش خوب هستم. باز هم فكر می‌كنم باید نقش خوب بازی كنم نقشی كه اما و اگر برای مخاطب ایجاد كند. ما بازیگرها انتخاب می‌شویم. نمی‌توانم بگویم این نقش را بدهید من بازی كنم و اصلاً قاعده‌اش این نیست. فقط می‌توانم منتظر یك نقش خوب باشم.

وقتی به كارنامه‌تان نگاه می‌كنم، متوجه می‌شوم هر جایی در نقش‌هایتان كشفی انجام داده‌اید دلنشین‌تر و تأثیرگذارتر بوده است اما این كشف در همه نقش‌هایتان رخ نداده است؟
این خودخواسته نبوده است، من برای بازی كردن در یك نقش تصمیم نمی‌گیرم كه مثلاً چقدر خوب بازی كنم یا لازم نیست خیلی بازی كنم كافی است بروم سر صحنه. این‌گونه با خودم قول و قرار نمی‌گذارم و اگر كاری را قبول می‌كنم با این نیت می‌روم كه حتی اگر فیلمنامه خوب نیست ولی نقش خوب است، خوب بازی كنم.

مثلاً فیلمنامه‌ای را خواندم كه دو زن اصلی داشت. خانم خانه، خدمتكار خانه. خانم خانه را قبلاً بازی كردم و خیلی برایم متفاوت نبود ولی خدمتكار برایم جالب و متفاوت بود. من دوست داشتم و گفتم این نقش را بازی می‌كنم. تهیه‌كننده هم از دوستان خودم بود و اصلاً فكر نمی‌كرد،بپذیرم. فكر كردم نقشی كه نوشته شده با كمی تغییرات می‌تواند به یادماندنی باشد. با این نیت سركار رفتم اما متأسفانه همه چیز دست بازیگر نیست و عوامل دیگری از جمله كارگردانی و... وجود دارد، نتیجه آنچه من می‌خواستم نشد.

در موضوعی كه شما می‌گویید این مطلبی كه اشاره كردم هم می‌تواند دخیل باشد. مثلاً شما به عنوان بازیگر بازی خودتان را می‌كنید و كارگردان می‌گوید نه. وقتی تناقض اینچنینی شكل می‌گیرد بازیگر نه همانی است كه كارگردان می‌خواهد و نه آنچه خودش می‌خواسته. در اكثر كارهایم سعی می‌كنم با كارگردان تعامل داشته باشم به‌طوری‌كه با یك اشاره كوچك متوجه می‌شوم نگاه او چیست و چه نظری دارد و چه می‌خواهد.

در واقع وقتی تناقض اتفاق می‌افتد، آن‌وقت من به عنوان بازیگر فقط خواسته او را انجام دهم آنچه می‌شود كه شما می‌گویید و كشف اتفاق نمی‌افتد. از طرفی گروه هم بسیار مهم است. شاید بازیگری را در نقش‌های مشابه ببینید، او همان بازیگر است با همان پتانسیل، انرژی و استعداد اما این اختلاف و تفاوت بازی از آنجایی می‌آید كسی كه او را هدایت می‌كند چه می‌خواهد و چقدر این‌ها با هم هماهنگ هستند.

من می‌توانم تضمین شده بگویم یك نقش را دو كارگردان از یك بازیگر كاملاً متفاوت می‌سازند. این را نمی‌توانیم كتمان كنیم، شاید در كاری جلوی دوربین تلاش كردم تمام توانم را به كار بگیرم اما بعدها گفته‌ام كاش این كار را بازی نمی‌كردم قطعاً این پشیمانی بیننده را هم اذیت می‌كند و كاملاً متوجه احساس من به عنوان بازیگر می‌شوید.

به نكته جالبی اشاره كردید، به‌رغم این‌كه چهره و فیزیك‌تان بیشتر به بانوان شیك می‌خورد، اما نقش خدمتكار را هم بازی می‌كنید؟
مثلاً در سریال «خانه‌ای روی تپه» نوع گریمم طوری بود كه نشان دهد این زن عصبی است و به قول معروف زود از كوره در می‌رود. طی سال‌هایی كه كار می‌كنم سماجتی روی گریم در جهت زیباترشدن یا نزدیك شدن به «خود» واقعی‌ام نداشتم.

همسر زیبا بروفه , شام ایرانی زیبا بروفه , زیبا بروفه قبل از عمل زیبایی

 
مثلاً اگر قرار بوده زن شیك امروزی باشد سماجت كردم كه درست باشد و اگر هم خدمتكار بازی كردم سماجت كردم تا واقعاً خدمتكار باشد. نقشی كه بازی می‌كنم كه من نیستم، فقط كاراكتر را روایت می‌كنم پس باید شبیه او باشم.

 

مثلاً در سریال رخنه كه ان‌شاءالله خواهید دید گریم متفاوتی دارم.. زن بارداری است با صورت پف كرده و چشم‌های ریز. وقتی خودم را با این گریم در آینه دیدم واقعاً لذت بردم چون با نقشم زندگی می‌كنم. در تصویرم دنبال این‌كه ابرویم چه شكلی شد یا ای وای كه بینی‌ام بزرگ‌تر نشان داده شد، نیستم.

 

فكر می‌كنم دیگر از من بعید است البته از ابتدا هم مهم نبود حتی مردم كه مرا می‌بینند می‌گویند چقدر با تصویرتان فرق دارید برخی مواقع این موضوع را زیاد از حد به طراح گریم سپردم. می‌گویم او هر چه صلاح می‌داند انجام بدهد البته این اتفاق در برخی موارد باعث می‌شد هم به خودم و هم به كار لطمه بخورد شاید باید سماجت می‌كردم كه نشود چون به نفعم تمام نشده است.

مثلاً مردم می‌گویند ما فكر می‌كردیم شما باید شكسته‌تر باشید. این به خاطر تسلیم بودن در شرایط كار است اما الان تجربه به من یاد داده درباره اتفاقات درست پافشاری كنم و به هر قیمتی كار نكنم. رفاقت زیاد می‌كنم، اگر احساس كنم، این كار دوستم است و حضور من به او كمك می‌كند انجام می‌دهم اما مردم كه نمی‌دانند، ممكن است نتیجه خوب نشود و مردم بگویند خانم بروفه چرا فلان نقش را بازی نكردید. همه این‌ها دلیلی است بر نكته‌ای كه شما اشاره كردید.

و در كارنامه‌تان تئاتر ندیدم.

نه، جالب است به شما بگویم شاید من تا 4 سال پیش پیشنهاد كار تئاتر نداشتم. فكر كنم برای كمتر بازیگری این اتفاق بیفتد اما طی این سالها پیشنهاداتی داشتم كه نتوانستم بپذیرم چون سركار یا سفر بودم البته كار نمایشنامه‌خوانی هم انجام دادم كه دوست داشتم، اخیراً فكر می‌كردم باید حتماً تئاتر كار كنم.

در كارهایی كه طی سال‌های گذشته انجام دادید چهره تأثیرگذار و مثبتی را از خود نشان دادید، فكر نمی‌كنید عمل‌های زیبایی كه روی صورتتان انجام دادید از تأثیرگذاری چهره‌تان كاسته است؟
سؤال خوبی پرسیدید، من اصلاً عمل زیبایی نداشتم. جالب اینجاست در این سریال جدیدم هم طراح گریم می‌گفت «به من گفته بودند زیبا بروفه عمل زیبایی داشته و نگران بودم چگونه باید چهره ات را طراحی كنم». من واقعاً عمل زیبایی نداشتم، فقط پاكسازی پوست و ماساژ صورت انجام دادم كه لازمه نگهداری صورت هستند و عمل زیبایی محسوب نمی‌شوند.

اگر می‌خواستم عمل كنم سالها پیش، بینی‌ام را عمل می‌كردم چون همیشه با برجستگی نوك بینی‌ام مشكل دارم اما فكر می‌كنم من را با همین صورت می‌شناسند و نباید به آن دست بزنم، البته هیچ اصراری به ثابت كردن این موضوع ندارم و صورتم تیغ جراحی را لمس نكرده است.

اخبار فرهنگی - روزنامه ایران

 


ویدیو : «زیبا بروفه» چرا ستاره نمی‌شود؟