زیباکلام: ناطق نوری رئیس مجلس و عارف رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌شود : ناطق ...



عارف رییس دایم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شد  , اصلاح طلبان ورامین , ناطق نوری

ناطق نوری رئیس مجلس و عارف رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌شود/ ناطق قطعا سرلیست اصلاحات است

ائتلاف آقایان ناطق نوری، هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی، عارف و روحانی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به سود کشور است. من معتقدم آقای ناطق به عنوان رئیس مجلس از درون این ائتلاف بیرون آید. هر چند ممکن است که بسیاری از اصلاح طلبان با این حرف من مخالف باشند و من نمی گویم این عده فقط اصلاح طلبان تندرو هستند، اما آنها فقط معتقدند که باید از آقای عارف حمایت کرد....

 در شرایطی که بیش از دو سال دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی وقت باقی مانده، اما گمانه زنی ها و فعالیت برخی جریان های سیاسی برای تصاحب کرسی های مجلس از مدت ها پیش آغاز شده است. این گمانه زنی های زودهنگام در شرایطی است که شواهد و قرائن نشان از انتخابات پرشور و چند قطبی مجلس دهم دارد.

 

چراکه از یک سو اصولگرایان هنوز به وحدت با یکدیگر نرسیده و همچنان بین آنها انشقاق وجود دارد و از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز که با ائتلاف و همکاری توانسته بودند در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند، این بار در فاصله 28 ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر سر انتخاب سرلیست خود دچار اختلاف شده و گروهی از آنها به دنبال محمد رضا عارف و گروهی دیگر رمز پیروزی را در سرلیستی ناطق نوری می دانند.

 

در این بین صادق زیبا کلام نیز جزو آن دسته از افرادی است که سرلیستی ناطق نوری را رمز پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده می داند. گفتگو زیباکلام با «فردا» را در ادامه بخوانید.
 
- آقای زیبا کلام،  با توجه به گمانه زنی های مطرح شده در طول هفته های اخیر، آیا اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس به سمت ناطق نوری که مردی از جنس راست سنتی به حساب می آید، گرایش پیدا می کنند؟
قبل از اینکه بخواهم به این سوال پاسخ دهم ابتدا باید بدانیم که مسئله اصلی و اساسی که همان حضور یا عدم حضور آقای ناطق در انتخابات مجلس است باید حل شود. اینکه ایشان در انتخابات مجلس شرکت می کنند یا خیر و آیا اصلا می خواهند که در عرصه مناسبات سیاسی ایران حضور داشته باشند یا نه.

 

چراکه علائم متفاوتی از خواست و اراده ایشان برای حضور در انتخابات آینده مجلس وجود دارد. برخی می گویند ممکن است که ایشان برای کشور و نظام احساس وظیفه کرده و در انتخابات مجلس شرکت کند چون وضع کشور هم مناسب و مساعد نیست و آقای ناطق هم نمی تواند به وضع کشور بی توجه باشد. اما از سوی دیگر گذشته آقای ناطق این مسئله را نشان نمی دهد و خیلی سخت می توان گفت که ایشان در انتخابات شرکت کند.
 
- نظر شخصی شما چیست. به نظر شما ایشان در انتخابات مجلس شرکت می کنند یا خیر؟
بنده با شناختی که از آقای ناطق نوری دارم می گویم که ایشان در انتخابات مجلس شرکت خواهند کرد.
 
- در صورت صحیح بودن این فرضیه که آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس شرکت کند، به نظر شما ایشان به کدام یک از جریان های سیاسی فعال در انتخابات آینده مجلس گرایش خواهند داشت؟
ببینید در انتخابات آینده مجلس دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب در پیش روی آقای روحانی قرار خواهند داشت و سوال بسیاری این است که آقای ناطق نوری می خواهند با اصلاح طلبان بیعت کنند یا اینکه به سمت همان گروهی که ایشان از آن گروه بوده گرایش خواهند داشت. اما پاسخ من به این مسئله این است که ایشان نه به عنوان سر لیست اصولگرایان و نه به عنوان سرلیست اصلاح طلبان و با شخصیتی مستقل وارد انتخابات مجلس خواهند شد.
 
- پس با این حساب معتقدید که روند حرکتی آقای ناطق برای انتخابات مجلس همانند روند حرکتی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود؟
اگر چه پیشینه آقای ناطق متعلق به جامعه روحانیت و اصولگرایی و راست سنتی است اما رفتارهای 8 سال اخیر ایشان نشان داده که تا حدی از جریان راست سنتی دور شده است. درست است که آقای ناطق به موازین اصولگرایی همچنان پایبند است اما چهره ایشان مانند شخصیت هایی چون آقایان روحانی، علی مطهری و احمد توکلی است.

 

اصلاح طلبان , اصلاح طلبان چه کسانی هستند , فراکسیون های مجلس دهم

 

یعنی چهره هایی که راست هستند اما مستقل عمل می کنند. چهره هایی که نظام، ایران و آینده کشور برای آنها مهم است و معیار و ملاک تصمیم گیری آنها بر اساس مصلحت کشور است.
 
- بنابراین با این تعبیری که شما از نحوه حضور آقای ناطق در انتخابات آینده مجلس دارید، اصلاح طلبان و اصولگرایان هیچ امیدی به سرلیستی آقای ناطق نباید داشته باشند.
ببینید من معتقدم که آقای ناطق به صورت مستقل رفتار خواهد کرد اما این گروه ها و جریان ها هستند که به سمت آقای ناطق خواهند رفت. اینکه اصولگرایان تا چه حدی به سمت و سوی آقای ناطق خواهند رفت را من نمی دانم، چون اصولگرایان نشان داده اند که مذاق آنها با افرادی که به صورت مستقل وارد انتخابات می شوند سازگار نیست و آنها فردی را می خواهند که بله قربان گو باشد! اما به نظر من اصلاح طلبان باید با تمام وجود به سمت ناطق نوری حرکت کنند.

- اما در پیشینه آقای ناطق این موضوع نیز مطرح است که ایشان مسبب اصلی ورود شخصی به نام محمود احمدی نژاد به عرصه سیاست بوده است.
فرض بگیریم که این نظر درست باشد و آقای ناطق نوری مسبب اصلی آمدن احمدی نژاد به عرصه سیاست باشد. اما آقای ناطق نوری وقتی اعمال و رفتار احمدی نژاد را دید به سرعت از حمایت از وی کنار رفت و مثل برخی اصولگرایان به حمایت پوچ و توخالی نپرداخت. این کناره گیری ناطق در حالی بود که اصولگرایان همین حالا هم هیچ یک قبول نمی کنند که به خاطر حمایت از احمدی نژاد به مردم این کشور مدیون هستند.
 
- با این تفاسیر، اصلاح طلبان در حمایت از ناطق نوری پیشگام خواهند شد؟
اصلاح طلبان همان سیاستی را که در جریان انتخابات 24 خرداد ماه امسال اجرا کردند را پیگیری می کنند و فردی را انتخاب خواهند کرد که هم از دل نظام و مملکت بیرون آمده و هم تشنه قدرت نیست. بنابراین به نظر من اصلاح طلبان قطعا ناطق نوری را به عنوان سرلیست خود در انتخابات آینده مجلس معرفی می کنند.
 
- درست است که جریان اصلاحات در انتخابات 24 خرداد ماه نقش ویژه ای در رئیس جمهور شدن حسن روحانی ایفا کرد، اما سهم خاصی از دولت آقای روحانی نگرفت.
من به این نظر مخالفم و معتقدم که بسیاری از اصلاح طلبان در حال حاضر هم با آقای روحانی همکاری دارند. شما ببینید چه تعداد از مدیران، سفرا و وزرای آقای خاتمی الان در دولت آقای روحانی هستند. پس همین فرمول و اتحاد میان اصلاح طلبان و ناطق نوری نیز در انتخابات مجلس شیوه خوبی خواهد بود.
 
- آقای عارف، بعد از آنکه از حضور در انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید و در دولت هم حضور نیافت، تمام فعالیت های خود را برای رسیدن به ریاست مجلس شورای اسلامی آغاز کرد. اما حالا برخی اصلاح طلبان به حمایت از وی پرداخته اند و گروهی دیگر به حمایت از ناطق نوری. به نظر شما حمایت از ناطق نوری به نوعی به منزله دور زدن محمدرضا عارف نیست؟
خیر اصلا اینگونه نیست. ائتلاف آقایان ناطق نوری، هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی، عارف و روحانی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به سود کشور است. من معتقدم آقای ناطق به عنوان رئیس مجلس از درون این ائتلاف بیرون آید.

 

هر چند ممکن است که بسیاری از اصلاح طلبان با این حرف من مخالف باشند و من نمی گویم این عده فقط اصلاح طلبان تندرو هستند، اما آنها فقط معتقدند که باید از آقای عارف حمایت کرد. جواب من به این گروه این است که مگر حمایت اصلاح طلبان از شخصیت معتدلی به نام حسن روحانی موجب پیروزی در انتخابات نشد.

 

مگر همین حالا اگر آقای عارف رئیس جمهور شده بود، هجمه ها خیلی تندتر به ایشان روا داده نمی شد. مگر در انتخابات ریاست جمهوری آقای عارف دور زده شد؟ این یک حساب سرانگشتی است که اگر آقای ناطق به ریاست مجلس برسد، آقای عارف هم یکی از ستون های آن مجلس خواهند بود. من بر این باورم که ناطق نوری رئیس مجلس و محمد رضا عارف رئیس فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم خواهند بود.
 
و اگر آقای ناطق نوری شرکت نکند...
اگر آقای ناطق نوری بر تصمیم خود مبنی بر عدم حضور در عرصه سیاست اصرار داشته باشد، اصلاح طلبان، آقایان هاشمی و خاتمی و حتی خود آقای عارف باید ایشان را راضی و وادار به حضور در انتخابات مجلس کنند.

 

این بار نیز نوبت آقای ناطق است که به حرف ائتلاف و آقای عارف گوش کند. چراکه کناره گیری محمد رضا عارف در آستانه انتخابات به توصیه ناطق نوری بود و حالا این آقای عارف است که باید سراغ آقای ناطق رفته و از ایشان بخواهد که در انتخابات مجلس شرکت کند. در مجموع اگر هم آقای ناطق شرکت نکرد، رهبری اصلاحات روی سرلیستی آقای عارف به جمع بندی خواهد رسید.
 
- و به عنوان بخش پایانی گفتگو، آیا در صورت سرلیستی آقای ناطق در لیست اصلاح طلبان، این همکاری و هماهنگی بین یک فرد اصولگرای قدیمی و راست سنتی با اصلاح طلبان و آن نظرات خاصشان، ایجاد شده و انتظارات دو طرف برآورده می شود؟
من هم معتقدم که بین اصلاح طلبان و آقای ناطق اختلافاتی وجود دارد. مثل اینکه اصلاح طلبان خواستار انتخابات آزاد، حاکمیت قانون و آزادی آقایان موسوی و کروبی هستند، اما ممکن است آقای ناطق این تاکید اصلاح طلبان را نپذیرد. اما در مجموع اصلاح طلبان و آقای ناطق نوری در نقاط بسیاری با یکدیگر مشترک هستند و می توانند در کنار یکدیگر کار کنند.
/فردانیوز

 


ویدیو : زیباکلام: ناطق نوری رئیس مجلس و عارف رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌شود