زیباکلام: اصولگراها هم ماهواره می‌بینند : روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان ...


روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «چند نکته در باب سخنان رییس‌جمهور» به قلم صادق زیباکلام نوشت: جامعه امروز ایران از مرحله ایی که عده‌ای نگران باشند که حریم خصوصی چه اندازه از سوی دولت کنترل می‌شود، عبور کرده است. روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «چند نکته در باب سخنان رییس‌جمهور» به قلم صادق زیباکلام نوشت: جامعه امروز ایران از مرحله ایی که عده‌ای نگران باشند که حریم خصوصی چه اندازه از سوی دولت کنترل می‌شود، عبور کرده است.

آن هم به این دلیل كه بسیاری از فعالان سیاسی، منتقدان و حتی دگراندیشان اساسا فعالیت مخفیانه، پنهانی و تشكیلاتی انجام نمی‌دهند كه نگران لو رفتن و حتی شنود مكالمات خود باشند تا مبادا حكومت به اسرار مخفی آنها پی برده باشد. جامعه سیاسی ایران سال‌ها پیش از این مرحله عبور كرده است. حتی هیچكدام از اعضای این جامعه به دنبال این نیستند كه فعالیت‌های خود را در قالب مخفیانه انجام دهند. من زیباكلام اگر در نیویورك هم باشم همین را می‌گویم كه اكنون در تهران از آن حرف می‌زنم.

اگر به‌خوبی دقت كنیم خواهیم دید كه در جمهوری اسلامی ایران كسی به این دلیل كه مخفیانه تماس‌هایی با گروه‌هایی می‌گرفته یا درصدد انجام كاری مخفیانه بوده، بازداشت نشده است. نمونه‌ای كه بتوان به آن اشاره كرد توقیف روزنامه‌ها است. اگر روزنامه‌ای بسته می‌شود یا اگر برای فردی سیاسی اعلام جرم می‌شود، همه برای اقدامات و اعمالی بوده كه به‌طور علنی انجام شده است. سخنان روز گذشته حسن روحانی در جمع مدیران وزارت ارتباطات هرچند كه حایز اهمیت است اما باید گفت برای ٥ سال پیش موضوعیت داشت. با شبكه‌های مجازی كه راحت می‌شود كنترل‌های لازم را روی فعالیت‌های افراد انجام داد، خیلی اهمیت ندارد كه بگوییم نباید زندگی خصوصی افراد زیرنظر باشد یا نه، یا این كار از نظر اخلاقی درست هست یا خیر؟ این موضوع در بین عامه مردم نیز محلی از نگرانی ندارد.

شاید بتوان تنها دغدغه مردم را دیش‌های ماهواره‌ای دانست كه بر پشت بام‌های خانه خود نصب كرده‌اند. در بین سخنان رییس‌جمهور به نكته دیگری نیز می‌توان اشاره كرد. آنجا كه او از مباداهایی می‌گوید كه مردم را به سمت اعتماد به شبكه‌های خارجی سوق دهد. اما چیزی كه حسن روحانی نگران آن است سال‌ها پیش اتفاق افتاد. بسیاری از مردم ایران شبكه‌های فارسی‌زبان را به عنوان رسانه‌ای یاد می‌كنند.

این موضوع نه فقط در بین مردم بلكه در بسیاری از مسوولان هم ایجاد شده است. نگارنده به عنوان كسی كه بارها با چهره‌های سیاسی اصولگرا مناظره كرده‌ام، با منبع قرار دادن شبكه‌های فارسی زبان خارجی از سوی آنها روبه‌رو شده‌ام. این یعنی اصولگرایان نیز اخبار آن رسانه‌ها را می‌بینند و می‌شنود. این مسائل خیلی دیر مطرح شده و شبكه‌های خارجی از رسانه ملی مخاطبان بیشتر را جذب كرده‌اند.


ویدیو : زیباکلام: اصولگراها هم ماهواره می‌بینند