زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین : برای رسیدن به قله باید از صخره‌های ...


برای رسیدن به قله باید از صخره‌های بسیاری عبور كنی و لذت ایستادن بر قله، انگیزه‌ای است كه دخترجوان ایرانی را به صعود از صخره‌های سنگی و یخی واداشت. امروز او یكی از معدود نمایندگان ورزش بانوان ایران در بازی‌های المپیك زمستانی 2014 سوشی روسیه است. روزنامه ایران: مشكلات مانند صخره‌ای بر سر راه قرار می‌گیرند و كسی در این میان برنده است كه با صعود از این صخره خود را به خدا نزدیكتر احساس كند. برای رسیدن به موفقیت باید مشقت‌های فراوانی را تحمل كرد و اگر هدف بزرگی در سر داشته باشی برای رسیدن به آن، همه صخره‌هایی را كه در مسیر زندگی ات قرار می‌گیرند پشت‌سر خواهی گذاشت. برای رسیدن به قله باید از صخره‌های بسیاری عبور كنی و لذت ایستادن بر قله، انگیزه‌ای است كه دخترجوان ایرانی را به صعود از صخره‌های سنگی و یخی واداشت. امروز او یكی از معدود نمایندگان ورزش بانوان ایران در بازی‌های المپیك زمستانی 2014 سوشی روسیه است. او كه بی‌صدا و خاموش پیش می‌رود، با نتایج قابل قبول خود در رقابت‌های قهرمانی یخ نوردی جهان در سال 2013 كره جنوبی و همچنین جام جهانی یخ نوردی سال 2013 روسیه، جواز حضور در بازی‌های المپیك زمستانی را كسب نمود. این نخستین بار است كه یك یخ‌نورد به رقابت‌های المپیك راه یافته است و در این دوره از رقابت‌ها به صورت نمایشی حضور خواهد داشت تا ایران جایگاه خود را به عنوان یك رشته جذاب در المپیك تثبیت کند.

زهره عبدالله‌خانی دختر28 ساله البرزی، دانش‌آموخته رشته هوانوردی و دانشجوی نمونه كشوری گروه صنعت، سال 1389با پشتكار زیاد و غلبه بر همه سختی‌ها، برای حضور در رقابت‌های جهانی و كسب سهمیه، توانست نام خود را درجمع مسافران بازی‌های المپیك زمستانی قرار دهد. او در تمرینات با جسارت و امید تلاش می‌كند و خستگی به خود راه نمی‌دهد. با هر اشتباه به دنبال جبران آن است و هر زمانی كه حركتی درست انجام می‌دهد سعی دارد آمادگی‌اش را برای انجام حركت‌ها حفظ كند.

مزون ایران زمین , زیباترین دختر ایران , اینترنت بانک ایران زمین

زمانی كه ساعت‌ها یخ نوردی می‌كند امید و انگیزه در چهره‌اش موج می‌زند و نشان می‌دهد به دنبال هدف بزرگی است؛ اهدافی كه برای رسیدن به آن‌ها سال‌هاست مبارزه می‌كند. می‌گوید از یخ انرژی زیادی می‌گیرد و غلبه بر دیوار یخی و شكست دادن مشكلات هر بار بیشتر از گذشته برای او لذت بخش است. در گفت‌و‌گو با او از روزهایی كه وارد ورزش صخره‌نوردی شد و مشكلات و لحظه‌های بیم و امید و حضور در بازی‌های المپیك زمستانی سخن گفتیم.

تنفس در هوای كوهستان

فرزند اول خانواده هستم. پدر و مادرم هردو كوهنورد هستند و در كودكی همیشه مرا همراه خودشان به كوهستان می‌بردند. نفس كشیدن در هوای كوهستان باعث شد تا كوه و صخره‌ها بخشی از زندگی‌ام شود. وقتی به قله صعود می‌كردیم و از آنجا به پایین نگاه می‌كردم غرور خاصی به من دست می‌داد. عاشق ارتفاع و اوج گرفتن بودم. احساس می‌كردم در آن بالا به آسمان نزدیكترم. در قله احساس می‌كردم همه دنیا زیر پای من است.

عبدالله خانی ادامه می‌دهد: از سال 82 همراه یكی از دوستانم عضو باشگاه سنگنوردی شدیم. گرچه دوستم از ادامه راه بازماند ولی من با علاقه زیادی كه داشتم ادامه دادم. نبرد با صخره‌های سنگی هدفی بود كه همیشه به آن فكر می‌كردم. این ورزش از جمله ورزش‌هایی است كه در آن تمامی عضلات بدن درگیر است و علاوه برآمادگی بدنی بالا، باید از آمادگی ذهنی مطلوب نیز برخوردار بود. صعود برای من همواره احساس خوشایندی به همراه دارد.

سال 84 وقتی از دیواره سقوط كردم

10 ماه آسیب دیدگی زانوی راست داشتم و پزشك معالجم می‌گفت تا 2 سال نمی‌توانم صخره نوردی كنم، اما من مصمم‌تر از گذشته بودم با دیدن صخره و دیواره سنگی به چیزی جز این‌كه دوباره از دیواره صخره‌ای صعود كنم فكر نمی‌كردم. بعد از 10ماه وقتی كمی بهتر شدم با انگیزه بیشتری سراغ صخره نوردی رفتم. هر اندازه ادامه مسیر سخت‌تر می‌شد مشتاق‌تر می‌شدم، از كودكی یاد گرفته بودم هیچ وقت تسلیم مشكلات نشوم. كسب مقام سومی در رقابت‌های دانشجویان كشور در اراك نخستین موفقیتی بود كه پس از آسیب دیدگی به دست آوردم.

اتفاق سرنوشت‌ساز

مسیر زندگی ورزشی زهره عبدالله خانی بهار سال 89 تغییر كرد او گام در راهی گذاشت كه امروز بر قله آن ایستاده است. این بار تصمیم گرفته بود از صخره‌های یخی صعود كند. بهار آن سال در یك دوره كارآموزی پیشرفته یخ نوردی در منطقه حسندر فشم شركت كردم.همان دوره احساسی در من ایجاد شد. این حس كه یخ نوردی برایم لذت بخش‌تر است. این كلاس آیتم‌های مختلفی داشت اما من هربار پس از صعود از مربی می‌خواستم تا دوباره صعود كنم. برای نخستین بار تبر دست گرفتم و صعود پس از ضربه زدن با تبر و كرامپون (كفش یخ) روی یخ حس بی‌نظیری به من ‌داد. پس از این اتفاق تمركزم را روی یخ نوردی معطوف كردم و سنگ نوردی حالتی تمرینی و تفریحی برایم پیدا كرد.

خیابان ایران زمین , مرکز خرید ایران زمین , دختر شایسته ایران

بهمن ماه همان سال در مسابقات قهرمانی یخ نوردی كشور شركت كردم؛ در واقع نخستین مسابقه یخ نوردی‌ام بود. این مسابقات توسط فدراسیون كوهنوردی و صعود‌های ورزشی در مدرسه یخ نوردی میگون برگزار شد و من عنوان نایب قهرمانی كشور را در نخستین تجربه‌ام، به دست آوردم.

مسابقات یخ نوردی

رقابت‌های یخ نوردی در دو بخش برگزار می‌شود. نوع اول آن «سختی مسیر یا lead» است. در این نوع مسابقه مسیری كه طراحی شده را باید صعود كنی و هر چه بتوانیم بالاتر برویم امتیاز بیشتری كسب می‌كنیم.نوع دیگر این رقابت‌ها بخش «سرعت» است كه باید در كمترین زمان مسیری كه در نظر گرفته شده را صعود كنیم. در ایران تنها سه ماه زمستان فضای تمرینی برای یخ نوردی در مدرسه یخ نوردی میگون وجود دارد سعی می‌كنیم از این زمان به بهترین شكل استفاده كنیم. در سایر فصول كه یخ وجود ندارد روی صخره‌های سنگی تمرین با ابزار یخ نوردی روی سنگ یا دیواره‌های مصنوعی را انجام می‌دهم. اگر امكان یخ نوردی نباشد، شبیه‌سازی انجام می‌شود. این شبیه‌سازی به شكل درای تولینگ و با استفاده از ابزار یخ‌نوردی روی گیره‌های مصنوعی یا سنگ‌های طبیعی انجام می‌شود كه از نظر بدنی و فنی آماده بمانم. سال گذشته نخستین دوره مسابقات درای تولینگ در طبیعت تحت قوانین جهانی در مدرسه یخ نوردی میگون برگزار شد كه نایب قهرمان شدم.

حضور در عرصه جهانی

حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا نخستین گامی بود كه بانوی یخ نورد ایران باید در آن قدم می‌گذاشت. رقابت‌های جهانی كره جنوبی فرصتی بود كه نباید از دست می‌داد. رقابت‌های جهانی یخ نوردی 2013، كه با حضور 96 یخ نورد از 22 كشور جهان 12 و 13 ژانویه در شهر چونگ سونگ كره جنوبی برگزار شد سطح بسیار خوبی داشت. در این رقابت‌ها تیم یخ نوردان زن ایتالیا، روسیه و كره جنوبی اول تا سوم شدند و تیم چهار نفره ما نیز در این رقابت‌ها 56 امتیاز كسب كرد و دهم شد. ما در این رقابت‌ها بالاتر از تیم‌های قدرتمندی چون امریكا، آلمان، چین، هلند، استرالیا و ایرلند قرار گرفتیم كه به نظرم نتیجه خوبی بود. خود من نیز در این رقابت‌ها در بخش سرعت در رتبه 21 و در سختی مسیر در رتبه31 جهان ایستادم. برای نخستین تجربه‌ای كه داشتم شرایط خوب بود. یخ‌نوردان روسیه به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی و امكاناتی چون دیواره یخی جزو بهترین‌های این ورزش هستند. كره جنوبی نیز دیواره مصنوعی یخی برای ورزشكاران این رشته ایجاد كرده است و آن‌ها به راحتی تمرین می‌كنند اما ما در كشورمان فقط سه ماه از سال می‌توانیم روی دیواره یخی تمرین كنیم. بعد از این رقابت‌ها برای این‌كه بتوانم رنكینگ جهانی خود را بهبود ببخشم در رقابت‌های جام جهانی یخ نوردی روسیه كه اسفندماه سال گذشته (8 تا 10 مارس 2013 ) در شهر كی روف روسیه برگزار شد شركت كردم و در بخش سرعت در رده 17 و در بخش سختی مسیر در جایگاه 21 جهان قرار گرفتم.

لباس عروس پولدارترین دختر ایران , روابط دختر و پسر در ایران , پرچم ایران زمین

جالب این‌كه در رقابت‌های سرعت از 16 نفری كه جلو‌تر از من قرار گرفتند 12 نفر از كشور روسیه میزبان مسابقات بودند. تیم دونفره ایران متشكل از من و مسعود زینالی به سرپرستی عصمت گنجعلی‌پور در این رقابت جهانی حاضر شدیم و در رده تیمی در جایگاه «ششم جهان» و بالاتر از تیم‌های پرسابقه‌ای چون كانادا، سوئیس، آلمان، اسلوانی و امریكا ایستادیم. با توجه به این‌كه در رنكینگ جهانی بین 30 نفر اول جهان بودم برای نخستین بار جواز حضور بازی‌های المپیك زمستانی كه فوریه 2014 در شهر سوشی روسیه برگزار خواهد شد به دست آوردم. علی‌رغم عدم پوشش خبری مناسب از حضور ما در مسابقات جهانی در شبكه‌های داخلی ایران، صعود ما از شبكه‌های مختلف خارجی چند بار پخش شد.

برای آرزو باید جنگید

آرزوی بانوی یخ نورد ایران که حضور در بازی‌های المپیك زمستانی 2018 است، می‌گوید: یاد گرفته‌ام برای رسیدن به آرزوهایم بجنگم، اگر با هزینه شخصی در رقابت‌های جهانی كره جنوبی وحمایت مالی دانشگاه جامع علمی كاربردی در جام جهانی یخ نوردی روسیه شركت نمی‌كردم برای همیشه حسرت حضور در بازی‌های المپیك در دلم می‌ماند. معتقدم زنان ما می‌توانند در بسیاری از عرصه‌های ورزشی موفق باشند. هر وقت یكی از زنان كشورمان موفق به كسب مدال می‌شود از خوشحالی در پوست نمی‌گنجم. وقتی زهرا نعمتی بانوی كشورمان در رقابت‌های تیر و كمان پارالمپیك لندن با قدرت تمام كمان را كشیده و تیر را رها كرد و موفق به كسب مدال طلا شد، از خوشحالی اشك ریختم.


ویدیو : زهره عبدالله‌خانی، دختر یخی ایران زمین