زن از دیدگاه مقام معظم رهبری : اسلام می خواهد كه رشد فكری و علمی و اجتماعی ...


اسلام می خواهد كه رشد فكری و علمی و اجتماعی و سیاسی و - بالاتر از همه - فضیلتی و معنوی زنان، به حد اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری - به عنوان یك عضو - حد اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. تهران امروز: اسلام می خواهد كه رشد فكری و علمی و اجتماعی و سیاسی و - بالاتر از همه - فضیلتی و معنوی زنان، به حد اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری - به عنوان یك عضو - حد اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همه تعالیم اسلام از جمله مسئله حجاب بر این اساس است. مسئله حجاب، به معنای منزوی كردن زن نیست. اگر كسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد ، برداشتش كاملا غلط و انحرافی است. مسئله حجاب ، به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قیدو شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد - بخصوص به ضرر زن - است.مسئله حجاب ، به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قیدوشرط زن و مرد در جامعه است.

دلارام و پر عطوفت در خانه و با كرامت در محیط كار

… زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش كند. در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش كند. در میدان جهاد و مبارزه - از هر نوع جهاد و مبارزه ای پیشقدم باشد- نسبت به زخارف دنیا و تجملات كم ارزش بی اعتنا باشد. عفت و عصمت و طهارتش در حدی باشد كه چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع كند. در محیط خانه، دلارام شوهر و فرزندانش باشد. مایه آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد و در دامن پرمهر و پرعطوفت و با سخنان پرنكته و مهرآمیزش فرزندان سالمی را از لحاظ روانی تربیت كند. انسانهای بی عقده، انسانهای خوش روحیه، انسان‌های سالم از لحاظ روحی و اعصاب در دامان او پرورش پیداكنند و مردان و زنان و شخصیتهای جامعه را به وجود بیاورد.

مادر از هر سازنده ای سازنده تر و باارزش تر است

مادر از هر سازنده ای سازنده تر و باارزش تر است. بزرگترین دانشمندان ممكن است مثلا یك ابزار بسیار پیچیده الكترونیكی را به وجود بیاورند. موشكهای قاره پیما بسازند و وسایل تسخیر فضا را اختراع كنند اما هیچ یك از اینها اهمیت آن را ندارد كه كسی یك انسان والا به وجود بیاورد و او، مادر است. این، آن الگوی زن اسلامی است.

...اسلام با كاركردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلكه كار را تا آنجا كه مزاحم با شغل اساسی و مهمترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد شاید لازم هم می داند. یك كشور كه نمی تواند از نیروی كار زنان در عرصه های مختلف بی نیاز باشد اما این كار نباید با كرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد. نباید زن را تذلیل كنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمایند. تكبر از همه انسانها مذموم است، مگر از زنان. در مقابل مردان نامحرم، زن باید در مقابل مرد نامحرم متكبر باشد. فلایخضعن فی القول. در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این، برای حفظ كرامت زن است. اسلام این را می خواهد و این، الگوی زن مسلمان است.

مقام معظم رهبری , پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری , رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری

راه پیشتازی زن مسلمان به سمت ارزش ها

… الگوی غربی امروز اروپایی، برخاسته و زاییده از الگوی باستانی رومی و یونانی آنهاست. آن روز هم اینطور بود كه زن وسیله‌ای برای التذاذ مرد بود و همه چیز تحت‌الشعاع این بود. امروز هم این را می خواهند. حرف اصلی غربی‌ها این است. آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمن‌اند ؟ با حجاب او. آنها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند. چرا؟ چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد. اروپایی‌ها اینطورند. آنها می گویند هرچه را كه ما فهمیده ایم، دنیا باید از ما تقلید كند! مایلند كه جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند. آنها می‌خواهند زن به سبك اروپایی را در جامعه رواج بدهند كه عبارت است از سبك مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسی بین دوجنس. می خواهند این چیزها را به وسیله زنان رواج بدهند. هرجا با این هدفگیری غربیها مخالفت بشود فریادشان بلند می شود! اینها كم طاقت هم هستند! همین مدعیان غربی، كمترین مخالفتی را با مبانی پذیرفته خودشان تحمل نمی كنند.

...در مكتب اسلام ، حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد. این به معنای آن نیست كه زنان ، عالم جداگانه‌ای غیر از عالم مردان دارند. نه ، زنان و مردان درجامعه و در محیط كار ، با هم زندگی می كنند ، همه جا با هم سروكار دارند، مشكلات اجتماعی را با هم حل می كنند. جنگ را با هم اداره می‌كنند و كردند. خانواده را با هم اداره می كنند و فرزندان را پرورش می‌دهند اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتما حفظ می شود. این ، آن نكته اصلی درالگوسازی اسلامی است. اگر این نكته رعایت نشود، همان ابتذالی كه امروز غرب دچار آن است، پیش می آید. اگر این نكته رعایت نشود زن از پیشتازی در حركت به سمت ارزش‌ها - كه در ایران اسلامی دیده شد - باز خواهد ماند.

راه اسلام، راه سربلندی

اگر از این راهی که انگشت اسلام به آن اشاره می‌کند استفاده بشود یقیناً آن ستمی که در طول تاریخ در جوامع مختلف-از جمله متأسفانه در جوامع اسلامی-بر زن می‌رفته است خبری نخواهد ماند و از بین خواهد رفت.

نقش زنان در پیشرفت

ما معتقدیم که زنان در هر جامعه سالم بشری قادرند و می‌باید فرصت پیدا کنند که در حد سهم خود تلاش و مسابقه خویش را در پیشرفت های علمی و اجتماعی و سازندگی واداره این جهان به عهده بگیرند از این جهت میان زن ومرد هیچ تفاوت نیست.

تدین و دینداری در زندگی

در جوامع متدین و مذهبی، مشاهده می کنیم که دو نفر آدم مدت طولانی با هم زندگی می کنند و اصلا از هم سیر نمی شوند، بلکه دلبستگی شان به هم بیشتر می شود، انس و محبت و وفایشان به همدیگر بیشتر می شود، این همان خاصیت تدین و دینداری است. زن و شوهر هر چه بیشتر به هم محبت کنند، زیادی نیست آنجایی که محبت هر چه زیاد شود، ایرادی ندارد، محبت زن و شوهر است. هرچه به هم محبت کنید خوب است و خود اعتماد هم محبت می آورد. این محبت زن و شوهر جزو محبتهای خدایی است، هرچه بیشتر شود بهتر است.

غربی‌ها و حقوق زن

این غربی ها که اینقدر سر مسئله زن، بازی در می آورند همینجا گرفتارند می گویند ما احترام زن را نگه می داریم، بله احترام زن را در مجالس رسمی، در فروشگاهها و خیابانها نگه می دارند آن هم به معنای تلذذ از او اما آیا در خانواده هم، شوهر با زنش همین طور است؟ چقدر زن آزادی، چقدر کتک زدن زنها به دست مردان؟ چقدر فاجعه آفرینی در داخل خانه؟

حجاب، حافظ زن

آیات قرآن که راجع به حجاب حرف می زند، راجع به حدود زن و مرد با یکدیگر دستور دارد این به خاطر خود مردم است، به‌خاطر همین خانواده هاست. همین دخترهای جوان که می خواهند شوهرشان را از دست ندهند، این پسرهای جوان که زن محبوبشان را می خواهند از دست ندهند، این بدون حجاب نمی شود. آیات قرآن اینطور حکمت‌آمیز و عمیق است. این محرم و نامحرم ها، این حجاب و حفظ زن، این «قل للمؤمنین یغضوا...» چشمهایتان را به هر منظره ای باز نکنید، به هر چیزی نگاه نکنید تا به هر طرفی کشانده نشوید. آن مردی که هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمایل باشد، به طرف زنها عنانی ندارد و آن زنی که با حیا و عفاف و حجاب انسانی آراسته نیست حفاظی ندارد، چنین مرد و زنی برای همسران خود اهمیت قائل نیستند.


ویدیو : زن از دیدگاه مقام معظم رهبری