زنگ خطر در ولنجک! : شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد كه از خرداد۶۰ به بعد دارای پرونده ...


شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد كه از خرداد۶۰ به بعد دارای پرونده قضائی باشد و كماكان به فعالیت‌های سیاسی خود البته در جایگاه غیررسمی ادامه می‌دهد. روزنامه آرمان: شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد كه از خرداد۶۰ به بعد دارای پرونده قضائی باشد و كماكان به فعالیت‌های سیاسی خود البته در جایگاه غیررسمی ادامه می‌دهد.

 اینگونه هم می‌توان اذعان داشت كه او از سوی دیگر هم در میان روسای جمهور پس از سال ۶۰ ركورد‌دار است و آن هم نداشتن محبوبیت پس از پایان ریاست‌جمهوری‌اش است كه نمونه آن مراسم روز یكشنبه درساختمان ولنجك است كه معدود نمایندگان مجلس كه آنها هم عضو جبهه پایداری بودند در آن حضور پیدا كردند. استقبال از این مراسم به قدری كمرنگ بود كه سایت «دولت ما» كه اخبار طیف احمدی‌نژاد را منتشر می‌كند از انتشار آنچه در ولنجك گذشت خودداری كرد كه همین موضوع یك شكست برای طیف رئیس‌جمهور سابق است.

نگرانی از كاهش محبوبیت

 پر بیراه نیست اگر ادعا شود اعضای این طیف این روزها از كاهش محبوبیت احمدی‌نژاد ناراضی هستند، البته شاید آنها با رد این ادعا بیان كنند كه در آمل استقبال خوبی از احمدی‌نژاد شده بود اما تصاویر منتشره كه سعی شده نمای دور را به نمایش بگذارد گویای واقعیت دیگری است. حامیان احمدی‌نژاد البته مسیر دیگری هم برای پنهان كردن ناراحتی خود دارند كه آن هم متهم كردن مخالفان سیاسی خود به تخریب احمدی‌نژاد است و شاید نمی‌دانند در عالم سیاست متهم كردن رقیب یا منتقد به تخریب نشانه عجز و ناتوانی در اثبات حقیقت است كه اگر چنین بود لااقل خبری از مراسم عیددیدنی احمدی‌نژاد در سایت دولت ما منتشر می‌شد!

پرونده‌ای كه هنوز باز است

از این موضوعات كه عبور شود باید به پرونده‌ای رسید كه هنوز بسته نشده است و دیروز سرپرست دادگاه كیفری یك استان تهران گفت: محتویات پرونده «محمود احمدی‌نژاد» باعث طولانی شدن روند رسیدگی شده است. ایسنا نوشت؛ محسن افتخاری درباره وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، اظهار كرد: پرونده وی در حال حاضر در مرحله استعلام از مراجع مختلف قرار دارد. وی ادامه داد: دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده پاسخ‌هایی بود كه ما از مراجع مختلف تقاضا كرده‌ایم.

سرپرست دادگاه كیفری یك استان تهران تاكید كرد: محتویات پرونده ایشان باعث طولانی شدن روند رسیدگی شده است و این طولانی شدن ارتباطی به سمت ایشان ندارد. گفتنی است در روزهای پایانی خرداد ۹۲ از سوی دفتر شعبه ۷۶ دادگاه كیفری استان تهران احضاریه‌ای به دست محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت رسید تا پنجم آذر ماه ۹۲ در دادگاه حاضر شود و از او در رابطه با شكایات كمیسیون اصل ۹۰ مجلس و یك شخص حقیقی تحقیق به عمل آید.

چند روز بعد، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد و اینكه آیا عدم حضورش در دادگاه باعث جلب او می‌شود، گفت كه اگر فرد احضار شده به دادگاه نیامد و قاضی مطلع بود كه دلیل عدم حضورش موجه است، در اینجا یك تكلیف دارد و در موارد دیگر هم كه ممكن است متهم در دادگاه حاضر نشود و دلیل عدم حضورش را ذكر نكند، قاضی تكلیف دیگری دارد. درباره پرونده آقای احمدی‌نژاد، خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وكیل او هم به دادگاه مراجعه نكرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ ۱۶ دی ماه به دادگاه احضار كرده‌ است.

محسنی‌اژه‌ای ۱۶ دی ماه ۹۲ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چرا با وجود اعلام قبلی شما مبنی بر رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد در این روز، وی مجددا در دادگاه حاضر نشده است، گفت كه وقت اعلام شده وقت نظارتی بوده است. گاهی پرونده معد رسیدگی است یعنی همه مسائل برای رسیدگی آماده است.

در این مورد وقت را تعیین می‌كنند و به فردی كه باید در دادگاه حاضر شود می‌گویند شما در فلان روز به دادگاه بیایید، اما در وقت نظارتی، پرونده آماده رسیدگی نیست. مثلا استعلامی شده یا كسی را به عنوان مطلع دعوت كرده‌اند. از شانزدهم دی ۹۲ كه دادگاه برای رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد وقت نظارتی یا احتیاطی تعیین كرد وضعیت پرونده احمدی‌نژاد چندین بار مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت كه در پاسخ به این سوال، سخنگوی قوه قضائیه «در مرحله تحقیق مقدماتی بودن» را به عنوان آخرین وضعیت پرونده اعلام كرد.

پرونده احمدی‌نژاد كه رسیدگی به آن در نیمه دوم سال ۹۲ آغاز شد در آن سال به نتیجه نرسید و به سال ۹۳ منتقل شد. در سال ۹۳ نیز چندین بار عنوان شد كه پرونده احمدی‌نژاد همچنان در وقت احتیاطی است و رسیدگی به آن منجر به صدور حكم یا قرار نهایی نشده است. معاون اول دستگاه قضائی در نشست خبری ۱۶ اسفند سال ۹۴ در رابطه با آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: رئیس‌جمهور سابق پرونده‌های مختلفی داشت كه در بعضی از آنها شاكی و در برخی دیگر متهم بود.

در رابطه با آن بخش از پرونده كه از وی شكایتی صورت گرفته بود بخشی از شكایت‌ها جزئی بود، مانند اینكه در سخنرانی‌ كه در یكی از سفرهای استانی‌شان داشتند فردی شكایت كرده و گفته است كه در این سخنرانی به من توهین شده. همچنین فرد دیگری در شكایت خود علیه آقای احمدی‌نژاد گفته كه در سفرهای استانی ماشین همراه وی به پای این فرد آسیب رسانده و به وی خسارت زده است. همچنین برخی دیگر از این شكایت‌ها مربوط به گزارش مجلس بود كه باید تحقیق شود.


ویدیو : زنگ خطر در ولنجک!