زندگانی داروساز ،صحت روزنامه‌نگار و مدرس مفتش را ببینید : شبكه یك سیما از امشب ...


شبكه یك سیما از امشب سریال مناسبتی دهه فجرش را روی آنتن می‌فرستد. سریالی با عنوان خاطرات مرد ناتمام به كارگردانی صادق كرمیار. او به معرفی شخصیت‌های اصلی سریالش و حال و هوای آن پرداخته است هفت صبح: شبكه یك سیما از امشب سریال مناسبتی دهه فجرش را روی آنتن می‌فرستد. سریالی با عنوان خاطرات مرد ناتمام به كارگردانی صادق كرمیار. او در گفت‌وگو با هفت صبح به معرفی شخصیت‌های اصلی سریالش و حال و هوای آن پرداخته است

نرگس محمدی روزنامه نگار , نرگس محمدی روزنامه‌نگار  , تبریک به روزنامه نگار

شبكه یك امسال سریالی آماده پخش كرده كه تقریبا كل بهمن ماه پخش آن طول می‌كشد. «خاطرات مرد ناتمام» پس از مینی‌سریال «یك روز قبل» دومین تجربه سریال‌سازی صادق كرمیار محسوب می‌شود. سریالی كه در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای از امشب روی آنتن می‌رود. سیدعلی میرفتاح و ابوالفضل زرویی نصرآباد فیلمنامه‌ این سریال را نوشته‌اند. در كارنامه كاری كرمیار بیشتر ساخت تله‌فیلم به چشم می‌خورد، زرویی نصرآباد هم از شاعران و طنز‌پردازان موفقی است كه باید دید همكاری این دو نفر چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

كرمیار در «خاطرات مرد ناتمام» به سراغ داستانی در حال و هوای سال‌های پایانی دهه 20 و ابتدای دوران حكومت محمدرضا شاه پهلوی رفته است. خانواده پورسینا محور اصلی داستان سریال اوست و داستان از آن جایی شروع می‌شود كه نوه همایون پورسینا شروع به مرور خاطرات پدربزرگش می‌كند، پدربزرگی كه هم‌نام اوست. این سریال از امشب ساعت 22:15 روی آنتن شبكه یك می‌رود. به همین بهانه سراغ صادق كرمیار كارگردان این سریال رفتیم تا از حال و هوای سریالش بگوید و شخصیت‌های اصلی‌اش را معرفی كند.

ماجرای لابراتوار زیرزمینی

ارتباط روزنامه نگار آ چ , روزنامه نگار db 8 , ستاری روزنامه نگار

امین زندگانی در این سریال نقش همایون پورسینا را بازی می‌كند، همایون یك دانشجوی داروسازی در فرانسه است كه وقتی از این كشور بر می‌گردد تصمیم می‌گیرد در زیر‌زمین خانه‌اش لابراتواری راه بیندازد و در آن به تولید داروهایی كه نیاز مردم است مشغول شود اما در این راه با موانع و مشكلاتی رو‌به‌رو می‌شود كه توسط وزارت بهداشت آن دوران و سفارت انگلیس برایش به وجود می‌آید. به گفته كرمیار در این سریال سعی شده با محوریت قرار دادن اتفاقاتی كه برای خانواده پورسینا می‌افتد نگاهی به مسائل مهم اجتماعی و سیاسی آن دوران بیندازد. كرمیار اضافه می‌كند: «البته قرار نیست وقایع اجتماعی و سیاسی آن دوران مستقیما نشان داده شود بلكه ‌این وقایع در آینه روابط خانواده پورسینا نشان داده می‌شود.»



رفتن رضا‌خان ، آمدن محمد‌رضا

یكی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار سریال، میرزا ركن‌الدین‌، پدر همایون پورسینا است كه نقش او را محمود پاك‌نیت بازی می‌كند. خانواده پورسینا در اوج التهابات سیاسی دهه 20 گرفتار اتفاقاتی می‌شوند كه زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد‌ اما كرمیار در خصوص اینكه چرا چنین مقطعی از تاریخ را برای بازگویی داستان خانواده پورسینا انتخاب كرده می‌گوید: «پس از سال 1320 تا سال‌های 1327 و 1328 یعنی پس از جنگ جهانی دوم و رفتن رضا‌شاه و آمدن محمدرضا یك فضایی ایجاد می‌شود كه یك سری احزاب و جریانات می‌توانند عرض اندام كنند. در این فضا وابستگی رژیم شاه به اجنبی‌ها از جمله روس و انگلیس بیشتر نمایان می‌شود و داستان ما هم می‌خواهد قسمتی از این وابستگی‌ها را نشان دهد.»

مهدوی فر روزنامه نگار , بیوگرافی نرگس محمدی روزنامه نگار , روزنامه رسمی



سردبیری سروش صحت

شاید در این سریال بیشتر از همه سروش صحت خوش به حالش شده باشد، او نقش كریم دورچه‌ای روزنامه‌نگاری را بازی می‌كند كه سردبیر روزنامه جهان امروز است. از آن جهت گفتیم خوش به حال صحت چون خارج از این سریال هم صحت فعالیت زیادی در روزنامه‌نگاری دارد. كریم دورچه‌ای دوست دوران دبیرستان همایون است و بسیاری از اتفاقات آن زمان در روزنامه‌اش بازتاب داده می‌شود كه همین مسئله مشكلاتی را برای او فراهم می‌كند، به نظر می‌رسد این نقش یكی از معدود نقش‌هایی باشد كه میزان كمدی بودن سروش صحت در آن كمتر است. البته داوود فتحعلی‌بیگی كه عموی خانواده پورسینا است و از طرفداران رضا‌شاه محسوب می‌شود یكی از بازیگرانی است كه قرار است بار طنز ماجرا را به دوش بكشد.

روزنامه خراسان , روزنامه شرق , روزنامه



سریالی كه شیرینی دارد


سیامك صفری یكی دیگر از بازیگران اصلی سریال است كه نقش نوكر خانه‌زاد خانواده پورسینا را بازی می‌كند، او از بچگی در این خانواده بزرگ شده است. بیشتر كارهای صفری در تلویزیون طنز بوده از جمله «فرار بزرگ» و «گاو صندوق» و احتمالا او در این كار هم بیشتر از توانایی طنز بازیگری‌اش استفاده كرده است. البته كرمیار كمدی بودن كار را رد می‌كند: «كار كمدی نیست، بیشتر ملیح است و شیرینی دارد. كنتراست كاراكترهای مختلف با هم كه دیدگاه‌های متفاوتی دارند و از طرفی موانع و مشكلاتی كه در جامعه آن روز وجود داشته تضاد‌های بامزه‌ای به وجود می‌آورد كه از آن استفاده كرده‌ایم، به نوعی نگذاشتیم تلخی‌های جامعه و فضای آن دوران شیرینی زندگی و روابط آدم‌ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.»

روزنامه ایران , روزنامه همشهری , نگار جواهریان



نقش كلیدی خوئینی‌ها

پرستو نام شخصیتی است كه سارا خوئینی‌ها آن را بازی می‌كند، البته كرمیار توضیح بیشتری در خصوص این شخصیت نمی‌دهد و به ‌این بسنده می‌كند این زن بنا به دلایلی وارد زندگی خانواده پورسینا می‌شود و تاثیرات مهمی ‌در جلو رفتن داستان و وقوع اتفاقات دارد. به گفته كرمیار داستان سریال تا روز ملی شدن صنعت نفت در 29 اسفند 1328 ادامه پیدا می‌كند. مهم‌ترین ویژگی سریال از دید كرمیار این است كه مخاطب با نگاه به هر كدام از شخصیت‌های سریال می‌تواند نماینده‌ای از طیف‌های مختلف مردم در آن دوران را پیدا كند. به ‌این معنی كه دیدگاه‌های هر كدام از این شخصیت‌ها در قبال اتفاقاتی كه برای خانواده رخ می‌دهد نشان دهنده قشر خاصی از مردم آن دوران است.



با حضور كارآگاه مدرس

اما «خاطرات مرد ناتمام» چند بازیگر محوری دیگر هم دارد. امیر‌حسین مدرس در نقش انسپكتور(كارآگاه یا مفتش) شهربانی است كه از دوستان خانوادگی خانواده پورسینا است، او با اینكه در شهربانی كار می‌كند ولی دل‌خوشی از اوضاع جامعه ندارد، مهرداد ضیایی در نقش آقای دولتشاهی ظاهر شده، او هم از دوستان خانوادگی پورسیناهاست كه گرفتاری‌های خاص خودش را دارد، دوات شاهی یك جور كار چاق كن است و بالاخره شهزاد صفوی كه نقش روحانی را در سریال بازی می‌كند، او دایی خانواده است كه مردم ارتباط خوبی با او دارند و با اینكه نماینده آیت‌الله كاشانی است اما در خصوص مسائل روز جامعه صاحب‌نظر است. به گفته كرمیار سریال از لحاظ مراحل فنی كار خاصی ندارد و برای پخش آماده است


ویدیو : زندگانی داروساز ،صحت روزنامه‌نگار و مدرس مفتش را ببینید