زنده‌رود، زنده می‌شود : اخبار اجتماعی - زنده‌رود، زنده می‌شود  استاندار اصفهان ...



پخش زنده , پخش زنده شبکه 3 , پخش زنده شبکه سه


اخبار اجتماعی - زنده‌رود، زنده می‌شود

 استاندار اصفهان از تصویب طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود خبر داد و گفت: این طرح توسط شورای عالی آب به عنوان بالاترین مرجع مدیریت هماهنگی دستگاه‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص آب به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا ، منطقه اصفهان، رسول زرگرپوردر جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم اصفهان، جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود است، اظهار کرد: طرح احیای حوضه آبریز زاینده رود در پنج ماده توسط استاندار، تهیه و به معاون اول رییس جمهور برای طرح در شورای عالی آب آماده شده است.

وی با بیان اینکه طرح پنج ماده‌ای اولیه بر اساس تجربیات من و همکارانم در خصوص آب در حوضه‌های بحرانی تهیه شده بود، افزود: طرح اولیه توسط معاون رییس جمهور به وزیر نیرو ارجاع داده و در جلسه دهم شورای عالی آب مطرح شد.

استاندار اصفهان ادامه داد: در آذر ماه سال جاری شورای عالی آب با حضور رییس جمهور، وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت کشور، رییس سازمان محیط زیست و استانداران اصفهان، یزد، خوزستان و چهار محال و بختیاری، تشکیل و طرح پنج ماده‌ای اولیه آن بررسی شد و در قالب یک طرح 9 ماده‌ای به عنوان طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود به تصویب رسید.

زرگرپور با اشاره به اینکه این طرح در شورای عالی آب به عنوان بالاترین مرجع مدیریت هماهنگی دستگاه‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص آب به تصویب رسیده است، ادامه داد: باید توجه داشت صحبت در خصوص مسایل مربوط به آب ادبیات خاص خود را دارد و طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود از تقسیمات کشوری، سیاسی استانی پیروی نمی‌کند، بلکه از حوضه آبریز پیروی می‌کند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تقسیمات کشوری بر اساس حوضه‌های آبریز انجام می‌شود که این امر مزایای بسیاری دارد، اما متاسفانه کشور ما از این الگو پیروی نمی‌کند.

زاینده رود، رودخانه دایمی می‌شود
استاندار اصفهان با بیان اینکه استفاده از لفظ احیا برای این طرح به منظور بازگرداندن شرایط زاینده رود به شرایط مشابه پیش از سال 85 است، افزود: زاینده رود یک رودخانه دائمی است که از سال 1385 به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و هدف از تصویب این طرح تبدیل زاینده رود به یک رودخانه دائمی است.

زرگرپور خاطرنشان کرد: طرح احیای زاینده رود یک طرح جامع است و تلاش شده در وظایف شورای عالی آب تمام ابعاد مختلف آن دیده شود.

وی ادامه داد: طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود طرحی کاملا علمی و کارشناسانه است و به مسایل شهرستانی و عمرانی ورود می‌کند و تمام استان‌های این حوضه از نتایج آن بهره‌مند می‌شوند و حواشی اخیر در خصوص مسایل آب کاهش می‌یابد.

مدیریت پکپارچه آب در منطقه ایجاد می‌شود
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بند یک این طرح، وزارت نیرو را مکلف به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود می‌کند، تصریح کرد: تا پیش از سال 1384 مدیریت در حوضه زاینده رود یکپارچه بود، اما پس از این سال با تفکیک شرکت‌های آب منطقه‌ای این مدیریت یکپارچه از بین رفت. این طرح موجب می‌شود یک مدیریت یکپارچه نه در تهران بلکه در منطقه برای مدیریت در حوضه آبریز ایجاد شود.

زرگرپور ادامه داد: بند یک طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود با توجه به ایجاد یک مدیریت یکپارچه در منطقه یکی از بهترین مواد این طرح است.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود تصریح کرد: این شورا با ریاست وزیر نیرو و عضویت استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری و هم‌چنین معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزان استان‌های مربوطه تشکیل می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: وزیر نیرو سه ماه پس از ابلاغ این طرح باید برای تشکیل این شورا اقدام کند و مقرر شده اولین جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود در اصفهان و با حضور وزیر نیرو برگزار شود.

حق‌آبه‌ها به اسم افراد مشخص شود
زرگرپور با اشاره به بند 3 این طرح گفت: وزارت نیرو موظف است راس مدت سه ماه وضعیت و میزان حق آبه‌ها، سهم آبه‌ها، صاحبان حق اشتراک و حق آبه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی را تعیین و اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه طرح یاد شده بخشی از خواسته‌های کشاورزان اصفهانی را محقق می‌کند، گفت: در طومار شیخ بهایی، حق آبه مربوط به کشاورزان با توجه به ترسالی‌ها و خشکسالی‌ها بین 300 تا 500 میلیون مترمکعب مشخص شده است و وزارت نیرو باید به اسم افراد این حق آبه‌ها را مشخص کند.

بارگذاری‌های جدید ممنوع است
استاندار اصفهان هم‌چنین با اشاره به اینکه بر اساس بند چهارم این طرح بارگذاری‌های جدید در حوضه آبریز زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص‌های هر استان در این حوضه ممنوع است، افزود: بر اساس این طرح بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود برای صنایع و مجموعه‌های کشاورزی جدید در صورت وجود آب مازاد انجام خواهد شد.

استاندار اصفهان با اشاره به ماده پنجم این طرح تصریح کرد: بر اساس این ماده مسئولیت ساماندهی برداشت آب در استان اصفهان و چهار محال و بختیاری و جلوگیری از هرگونه برداشت غیر مجاز به عهده وزارت نیرو است.

تاسیس صندوق خسارت خشکسالی در حوضه زاینده‌رود
زرگرپور با بیان اینکه طبق بند شش این طرح، جهاد کشاورزی موظف است تسهیلات لازم را به منظور تغییر شیوه‌های آبیاری در منطقه ایجاد کند، افزود: بند هفتم نیز می‌گوید صندوق خسارت خشکسالی در حوضه زاینده‌رود، تاسیس و مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش، سهم آب خود را دریافت می‌کنند خسارت آب سایر مصرف کنندگان حوضه را جبران کنند و این خسارت از محل افزایش هزینه آب تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر شش ماه 50 تا 70 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان به صورت نقد پرداخت می‌شود، گفت: این مبلغ کافی نیست و معاش کشاورزان را تامین نمی‌کند و به همین دلیل پیشنهاد شده صنایع بزرگ در خشکسالی‌ها هزینه بیشتری برای آب نسبت به ترسالی‌ها پرداخت کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ در صندوق تامین خسارت جمع آوری و به کشاورزان اختصاص یابد.

استاندار ادامه داد: مسئولیت تاسیس این صندوق برعهده استاندار اصفهان و مسئولیت تعیین قیمت آب در بخش صنعت برعهده وزارت نیرو است.

کسری مطالعات تونل‌های بهشت‌آباد و گلاب انجام می‌شود
استاندار اصفهان با بیان اینکه دو بند آخر طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود به طرح‌های انتقال آب پرداخته است، اظهار کرد: بند هشت و 9 این طرح به وزارت نیرو دو ماه فرصت داده است تا کسری مطالعات در خصوص تونل‌های بهشت آباد و گلاب را انجام دهد و در قالب جدید به اجرا در آورد.

زرگرپور درباره تونل بهشت آباد گفت: رییس جمهور در سفر به استان خوزستان طرح تامین آب شرب اصفهان را در قالب تونل بهشت آباد مطرح کرد و باید توجه داشت که این طرح هدفی جز تامین آب شرب استان ندارد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد که صرفا به منظور تامین آب شرب مطرح شده است دو ماه فرصت دارد بررسی‌های تکمیلی را انجام داده و ضمن انجام ارزیابی‌های محیط زیستی طرح گزینه بهینه را برای اجرا مصوب کند.

استاندار اصفهان گفت: طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود به امضای معاون اول رییس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشور، سخنگوی دولت، خبرگان شورا و یک نماینده مجلس رسیده است.

زرگرپور با بیان اینکه در حال حاضر رودخانه زاینده رود با 350 کیلومتر طول آوردی در حدود 900 تا 2200 میلیارد مترمکعب دارد که از سال 85 آورد این رودخانه 30 تا 40 درصد کاهش یافته است، ادامه داد: بخشی از مشکلات رودخانه مربوط به نبود مدیریت علمی در حوضه زاینده رود بوده است. این طرح از طرح‌های لازم برای یک مدیریت علمی و کارشناسانه در این حوضه است.

وی با اشاره به اینکه هدف این طرح ایجاد شرایط یکسان در خشکسالی‌ها برای تمام مصرف کنندگان حوضه است، خاطرنشان کرد: این طرح کمک می‌کند اولویت تخصیص در خشکسالی‌ها با دقت رعایت شود.

استاندار اصفهان افزود: تخصیص زیست محیطی به تالاب گاوخونی موجب جاری شدن آب در رودخانه می‌شود، اما نباید انتظار داشت آب در کوتاه مدت در رودخانه جاری شود. آنچه که قابل توجه است فراهم شدن مسیر یک مدیریت یکپارچه علمی بر این رودخانه است.

زاینده رود 200 میلیون متر مکعب کسری دارد
زرگرپور با بیان اینکه طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود یک مصوبه بالادستی است، گفت: در شرایط کنونی این حوضه با 200 میلیون متر مکعب کسری مواجه است که این کسری در خشکسالی‌ها به 600 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و اولویت برای جبران این کسری صرفه‌جویی در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی است.

وی ادامه داد: راهکارهای بعدی برای جبرای این کسری، اجرای طرح‌های انتقال آب مانند بهشت آباد است، اما در سال 1400 این حوضه با یک کسری یک میلیاردی مواجه می‌شود و علاوه بر طرح‌های انتقال آب و ایجاد منابع جدید که در کوتاه مدت و میان مدت کاربرد دارد و برای بلندمدت طرح‌های جدید مانند انتقال آب از خلیج فارس باید بررسی شود.

تونل سوم کوهرنگ خوش یمن است
استاندار درباره تکمیل تونل سوم کوهرنگ اظهار کرد: تونل سوم خوش یمن است.

وی همچنین درباره زمان جاری شدن آب در رودخانه پس از تصویب طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود افزود: جاری شدن آب در حوضه زاینده رود بستگی به میزان بارش‌ها دارد و وزارت نیرو میزان آورد رودخانه‌ها را در هر سال آبی بر اساس عوامل مختلف پیش بینی می‌کند و توزیع آب بر این اساس انجام می‌شود.

برف سنجی زاینده رود بهمن ماه انجام می‌شود
استاندار اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین عامل در خصوص پیش بینی آورد رودخانه‌ها، برف سنجی است که در اسفند مشخص می‌شود و این جمع بندی هنوز ارایه نشده است، اما در خصوص زاینده رود درخواست شده برف سنجی در بهمن ماه انجام شود تا بتوان میزان آورد رودخانه را پیش بینی کرد.

زرگرپور همچنین درباره بحران آب شرب در اصفهان، اظهار کرد: نگران اصلی برای تامین آب شرب در آبان ماه بود زیرا سد به سمت تخلیه کامل می‌رفت و احتمال کاهش کیفیت آب شرب وجود داشت که با تمهیدات جیره بندی بر اساس الگوی جیره بندی در شهر تهران رفع شد و در حال حاضر ورودی آب به سد 14 مترمکعب بر ثانیه و خروجی در حدود 12.5 متر مکعب بر ثانیه است و شرایط سد در ماه‌های اخیر بهبود یافته است.

وی ادامه داد: برای تابستان سال آینده مشکل کمبود آب شرب نداریم و مشکل اصلی ظرفیت کانال‌های انتقال آب است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تا پایان سال آینده مشکلی برای تامین آب شرب اصفهان نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی مربوط به مسئولیت انتقال است. برای نمونه خروج چاه‌های فلمن یک محدودیت است و باید منابع جدید آبی جایگزین آن شود و استانداری در حال حاضر پیگیر این مساله است.
 اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو : زنده‌رود، زنده می‌شود