زنان مجلس دهم، یک قدم تا رکورد! : آقایی که شما باشید شاید یادتان نیاید ولی ...


آقایی که شما باشید شاید یادتان نیاید ولی بعضی از خانم ها خوب یادشان است که در همین مملکت رییس جمهوری داشتیم که با خوشحالی می گفت اولین رییس جمهوری است که یک زن را به عنوان وزیر در کابینه اش دارد. هفته نامه تماشاگران امروز: آقایی که شما باشید شاید یادتان نیاید ولی بعضی از خانم ها خوب یادشان است که در همین مملکت رییس جمهوری داشتیم که با خوشحالی می گفت اولین رییس جمهوری است که یک زن را به عنوان وزیر در کابینه اش دارد. وقتی از او علت حضور زنان در کابینه اش را پرسیدند، جلوی دوربین تلویزیونی گفت بالاخره حضور خانم ها در جلسات هیات دولت باعث می شود آقایان کمی رعایت کنند و با ادب صحبت کنند.

اگر صرفا با این تفکر حضور زنان در مناسبات سیاسی را اصل قرار دهیم، زنان در مجلس نهم چندن هم بدون تریبون نبوده اند؛ اما اگر بخواهیم مطلبات زنان و فعالیت هایی از این دست را روی کفه ترازو بگذاریم به هیچ وجه نمی توان قبول کرد که این سال ها از تریبون مجلس صدای نیمی از جمعیت ایران هم شنیده شده است.

دوره های کوتاهی بوده اند، زمانی که زن ها در مجلس شورای اسلامی تبدیل به یک اقلیت قوی شده اند. در دو سه دوره اخیر دوران سکوت زنان در مجلس را شاهد بوده ایم. زنان حاضر در مجلس نه تنها آنطور که باید و شاید قوی نبوده اند و گلی به سر زنان نزده اند، بلکه به حدی ضعیف بوده اند که گل به خودی هایشان بیشتر از هر چیز دیگر سروصدا می کرد.

زنان مجلس نهم را می توان منفعل ترین زنان در ادوار مجلس دانست. نطق های پیش از دستور را می توان یک تریبون مفت و مجانی و البته مهم برای طرح مطالبات زنان به حساب آورد؛ اما آنچه در عمل توسط زنان مجلس نهم اتفاق افتاد، بی توجهی آنها به چنین فرصتی بود. آنها تنها در چند مورد به تبریک روز زن، روز دختر و تقدیر از چادر پوشیدن یک دختر ورزشکار هنگام گرفتن مدال بسنده کردند. در عین حال ماجرای اسیدپاشی، افزایش خشونت کلامی و جسمی علیه زنان و تصویب بعضی قوانین، مواردی نبودکه آنها را برای نطق پیش از دستور از صندلی شان در بهارستان بلنند کند.

آنها میانه ای با گزارش ها و آمار و ارقام در مورد مسائل زنان نداشتند. درست در زمانی که بعضی نمایندگان علیه حضور زنان در استادیوم والیبال صحبت می کردندو برای پایین کشیدن فیلم ها از اکران تمام توان شان را گذاشته بودند، گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد در ارتباط با میزان شکفا جنسیتی در 142 کشور منتشر شد. این گزارش نشان می دهد رتبه شکاف جنسیتی در ایران 137 است. این یعنی ایران با آخرین کشور دنیا فقط پنج رتبه فاصله دارد؛ در حالی که در سال های قبل رتبه ایران قابل دفاع تر از سال 2015 بوده است.

حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی غالبا با فشار اجتماعی روبرو می شود. اولین مشکلی که زنان برای حضور فعالانه با آن مواجه می شوند، خانواده هایشان است. در کشورهای توسعه نیافته، کمتر خانواده ای وجود دارد که بتواند دیده شدن زن در خارج از خانه را هضم کند.

حتی در بعضی از خانواده های بالادست هم با وجود برخورداری از رفاه، یک فشار برای جلوگیری از حضور زن یا دختر خانواده در عرصه سیاسی و مدیریتی دیده می شود. حال این زنان پس از گذران این محدودیت ها در یکی از مهمترین پست های کشور قرار می گیرند و حداقل چشم امید نیمی از جمیعت ایران به آنهاست.

زنان مجلس دهم , زنان مجلس دهم نطق مجلس , رکورد بهتر زنان از مردان

چشم امید زنان به دور دوم مجلس!

تا این لحظه از میان 586 نامزد زنی که در انتخابات مجلس دهم حاضر شده اند، 14 زن توانسته اند برای حضور در مجلس از مردم رأی اعتماد بگیرند. بد نیست بدانید دردوره نهم تنها 249 نفر زن در میان مجموع نامزدها حضور داشتند و اکنونآمار نشان می دهد تعداد زنان در این عرصه تقریبا نزدیک به دو برابر شده است.

با وجود برگزاری دور دوم انتخابات در فروردین ماه احتمال افزایش این تعداد بسیار بالاست. افرادی مانند زهرا ساعی از ارومیه و خدیجه ربیعی از بروجن و خیلی های دیگر با توجه به آرای بالایشان در دور اول به نظر می رسد حضورشان در مجلس زیاد دور از انتظار نباشد. پس این احتمال وجود دارد که با هفت نامزد زنی که به دور دوم انتخابات راه پیدا کرده اند، آمار نمایندگان زن مجلس از 13 به 21 برسد و رکوردی در زمینه تعداد زنان حاضر در مجل سثبت شود.

در میان زنانی کهبه مجلس راه یافته اند از دهه شصستی گرفته تا خانم 58 ساله وجود دارد. در مقایسه با نمایندگان مرد، میانگین سنی زنان در دوره دهم پایین است و اختلاف سنی میان آنها نیز از 30 سال تجاوز نمی کند. آمارها نشان می دهد از مجموع 14 بانوی بهارستان نشین در دوره دهم مجلس، دو نفر به طور مستقل و یک نفر هم با حمایت حزب اعتدال و توسعه در عرصه رقابت های انتخاباتی حضور یافته اندو 11 نفر دیگر، همگی اصلاح طلب هستند.

از میان هفت نامزد زن که در دور دوم رقابت می کنند نیز چهار نامزد مستقل، دو نامزد اصولگرا و یک نامزد اصلاح طلب هستند که در صورت کسب رأی لازم، از شهرستان های مختلف کشور وارد مجلس خواهند شد.

از این به بعد برای احقاق حق تان از اینها طلبکار باشید!

حالا بد نیست با همین 14 نماینده زن مجلس دهم آشنا شوید تا از این به بعد بدانید مطالبات حوزه زنان را از چه طریقی پیگیری کنید.

سیده فاطمه حسینی

اصلاح طلب - تهران

مجلس , سلامت زنان مشاور زنان , مرکز پژوهش های مجلس

جوان ترین نماینده مجلس تهران 30 سال دارد و از لیست اصلاح طلبان به مجلس رسیده. او کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دارد و دانشجوی دکترای مدیریت مالی است. حسینی از حمایت پدرش صفدر حسینی، وزیر کار و اقتصاد دولت اصلاحات برخوردار بود. سخنرانی های او در ایام انتخابات برای جوانان جذاب بود.



سهیلا جلودارزاده

اصلاح طلب - تهران

بهترین دکتر زنان شیراز , زنان , زنان و زایمان

او متولد سال 1337 است. مدرک لیسانس نساجی از دانشگاه امیرکبیر دارد و در دوره های پنجم، ششم و هفتم نماینده مردم تهران در مجلس بوده است. نام او در تبلیغات انتخاباتی همیشه در کنار محجوب آمده است و همانند محجوب هم یکی از کم حرف ترین و کم تاثیرترین نیروهای اصلاح طلب در مجلس و تحولاتش است.

از دیگر مسئولیت های او می توان به این موارد اشاره کرد: عضو شورای مرکزی خانه کارگر، عضو دفتر سیاسی و مسئول سیاست های سازمان های حزب اسلامی کار، عضو جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل مدارس خارج از کشور، مسئول تدوین سیاست های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس اتحادیه زنان کارگر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مشاور امور کارگری رییس جمهور.



پروانه مافی

اصلاح طلب - تهران

خشونت علیه زنان , متخصص زنان , زنان بدنساز ایرانی

او 58 ساله و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است. عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران است و یکی دو سالی است که در حزب کارگزاران هم فعال شده است. فرماندار سابق شمیرانات در دولت اصلاحات، اکنون یکی از زنانی است که با تفکر اصلاح طلبی به میدان آمده است و با توجه به اینکه اولین دوره نمایندگی اش را تجربه خواهد کرد، به نظر نمی رسد جزو زنان منفعل در مجلس باشد.



پروانه سلحشوری

اصلاح طلب - تهران

زنان برهنه , مجلس دهم , ارگاسم زنان

سلحشوری 51 ساله و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی است. او در دانشگاه آزاد و بعضی مدارس تدریس می کند و اکنون در حال آزمایش اولین تجربه جدی اش در عرصه سیاست است. او در همان ابتدای حضورش کمی حاشیه ایجاد کرد تا نشان دهد جزو نماینده های ساکت و بدون نطق نخواهد بود. او طی مصاحبه با یکی از تلویزیون های اروپایی در مورد حجاب حرف هایی زد که بعد تکذیب کرد و گفت منظورش را بد رسانده اند.



فریده اولاد قباد

اصلاح طلب - تهران

جراح زنان و زایمان , زنان زیبا , شنای زنان

او 45 ساله است و با مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی پا به بهارستان می گذارتد. او جز چند مسئولیت در زمینه های آموزشی، فرهنگی و شهری سابقه مدیریتی خاصی ندارد. او که فرزند و همسر شهید است توانست با اظهارنظرهای اصلاح طلبانه توجه خیلی ها را به خود جلب کند. اولاد باد در رابطه با دانشجویان ستاره دار هم صحبت کرده است و می گوید: «استقلال دانشگاه ها، آزادی تحصیل و ستاره دار نشدن دانشجویان دغدغه من است.»

اولاد قباد به دنبال طرحی به نام نشاط و شادی ملی است و معتقد است رفع نابرابری و تبعیض جنسیتی علیه زنان یکی از مسائل مهمی است که باید در دستور کار مجلس دهم قرار بگیرد.



فاطمه ذوالقدر

اصلاح طلب - تهران

ورزش زنان , روحانی در مجلس , متخصص زنان و زایمان

ذوالقدر 45 سال دارد. او دارای مدرک دکترا در رشته زبان و ادبیات عرب است. در سوابق او تسلط به چندین زبان خارجی و تدریس در دانشگاه های الزهرا (س)، امام صادق (ع) و اصوالدین دیده می شود و همچنین دختر سید مصطفی ذوالقدر، نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی است.

او در همایش اصلاح طلبان قول داد در دوران نمایندگی اش تمام تلاشش را در این زمینه ها انجام دهد: «تمام تلاش مان را در جهت ارتقای حقوق آموزشی، اجتماعی و سیاسی زنان و جوانان و تقویت سیاست خارجی برای تامین منفعت، مصلحت و عزت ایرانیان داخل و خارج از کشور و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی، حمایت از تولید و صنعت داخلی، ایجاد فضای رقابتی در سایه ثبات و آرامش و به همت دولت تدبیر و امید برای استفاده هر چه بهتر از موقعیت پیش آمده پس از برجام با تکیه بر اقتصاد مقاومتی مخی کنیم.»



طیبه سیاوشی شاه عنایتی

اصلاح طلب - تهران

زندان زنان , ختنه زنان , آرمان زنان

متولد سال 1345 و دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس روابط بین الملل است. او به جز چند شغل دولتی، فعالیت های عام المنفعه و عضویت در شورای تحریریه مجله پایتخت کهن، فعالیت سیاسی و مدیریتی خاصی در کارنامه اش نیست.



فاطمه سعیدی

اصلاح طلب - تهران

کشتی زنان , رکورد , بدنسازی زنان

52 سلاه و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است. در کارنامه اش سابقه فعالیت حزبی و سیاسی دیده می شود. او از حزب کارگزاران به لیست امید تهران اضافه شد. او هم اظهارات بی پروایی داشت و توانست بدون ملاحظه حرف هایش را در نشست های انتخاباتی بزند: «من آمده ام که بگویم مجلس صدای ملت است. من آمده ام که بگوییم مجلس صدای زن، مرد، جوان، دختر و پسر ایرانی است. من آمده ام تا بیرق افتاده خانواده شهیدی را که رد صلاحیت شده است، به دست گیرم.»



مینو خالقی

اصلاح طلب - اصفهان

زنان خیابانی , نماینده مجلس , زنان موفق

متولد 1364 است و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق ارتباطات و دانشجوی دکترای رشته حقوق عمومی است. دیگر دهه شصتی مجلس دهم.



ناهید تاج الدین

اصلاح طلب - اصفهان

تجاوز داعش به زنان , رکورد های گینس , ظریف در مجلس

متولد 1355 است و کارشناسی ارشد زیست شناسی دارد و دانشجوی دکترای ژنتیک است. ناهید تاج الدین، فرزند و خواهر شهید است. او در نامه ای پس از پیروزی اش در انتخابات نوشت: «آنچه این روزها و این شب ها به چشم دیدم و این دغدغه های صادقانه و آرمان خواهی های پاک، خاطره پدر و برادر شهیدم را برایم تداعی کرد... مطمئن هستم و ایمان دارم بار توسعه و دموکراسی در ایران با کنشگران زلالی چون شما هیچ گاه بر زمین نخواهد ماند.»



هاجر چنارانی

مستقل – نیشابور و تخت جلگه

زنان داعش , کانال زنان صیغه ای در تلگرام , روز مجلس

چنارانی متولد سال 1357 است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی است. این نماینده مستقل علاوه بر کارشناس ستاد سفرهای ریاست جمهوری، به کارهای آموزشی و فرهنگی مشغول بوده است و تاکنون فعالیت سیاسی و مدیریتی خاصی نداشته است.



سیده حمیده زرآبادی

اصلاح طلب - قزوین

مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان , روانشناسی زنان , دستگاه تناسلی زنان

متولد سال 1359 و دارای کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق – مکاترونیک است. اسمش در لیست امید قزوین بود و همین یکی از دلایل موفقیتش محسوب می شود.



سکینه الماسی

اعتدالگرا –جم، عسلویه، کنگان و دیر (استان بوشهر)

زبان بدن زنان , شرکت رکورد , سلامت زنان

او 37 ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی و دانشجوی دکترای رشته جامعه شناسی، گرایش اقتصاد و توسعه. سکینه الماسی تنها کاندیدای زنی بود که در رقابت های انتخاباتی دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر شرکت کرد و توانست نظر بسیاری از مردم حوزه ج-نوب استان را به خود معطوف سازد اما شانس با او یار نبود و به مجلس راه نیافت. او اما این بار توانست رأی مردم بوشهر را به نام خودش کند. سکینه الماسی در لیست امید نبود اما توانست مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه قرار بگیرد.

الماسی برخلاف بعضی از زنان راه یافته به مجلس، پدرش صاحب منصب نیست بلکه او به عنوان یک کارگرزاده توانست با مردم شهر ارتباط مستقیم برقرار کند و مسیر بهارستان را قدم به قدم طی کند.



زهرا سعیدی مبارکه

مستقل – مبارکه (استان اصفهان)

زنان ترامپ , ریزش مو در زنان , آلت تناسلی زنان

زهرا سعیدی متولد 1362 دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره وری است. او در تبلیغات انتخاباتی اش روی صنعت اشتغال و کارآفرینی مانور داد و معتقد است می تواند در راستای اشتغال زایی و برنامه ریزی صنعتی مفید باشد. او در یکی از کلیپ های انتخاباتی اش می گوید: «اکثر جوانان 30 ساله و دهه شصتی ها بیکار هستند. قانونگذاران باید بررسی کنند و این فرصت را به جوانان بدهند.»



زنان ادوار مجلس

بخش قابل توجهی از نمایندگان تهران به دلیل قرار گرفتن در فهرست های انتخاباتی احزاب و جریان های سیاسی شناخته شده موفق شده اند به مجلس شورای اسلامی بروند. به همین دلیل شاید بتوان گفت نیمی از دلیل حضور همین تعداد اندک زنان در مجلس هم به خاطر لیست هایی است که در آن سهمی برای زنان در مجلس در نظر گرفته شده.

مجلس اول:
مریم بهروزی، گوهر الشریعه دستغیب، عاتقه صدیقی و اعظم طالقانی (هر چهار نماینده از حوزه انتخاباتی تهران)

مجلس دوم:
مرضیه حدیدچی (دباغ)، گوهرالشریعه دستغیب، مریم بهروزی، عاتقه صدیقی (هر چهار نماینده از تهران)

مجلس سوم:
مرضیه حدیدچی (دباغ)، گوهرالشریعه دستغیب، مریم بهروزی، عاتقه صدیقی (هر چهار نماینده از تهران)

مجلس چهارم:
مریم بهروزی، پروین سلیحی، منیره نوبخت، مرضیه وحید دستجردی و نفیسه فیاض بخش (تهران)، اختر درخشنده (کرمانشاه)، فخرالتاج امیرشقاقی و فاطمه هماینو مقدم (تبریز)، قدسیه سیدی علوی (مشهد)

مجلس پنجم:
سهیلا جلودارزاده، فاطمه رمضان زاده، نفیسه فیاض بخش، فاطمه کروبی، منیره نوبخت، مرضیه وحید دستجردی و فائزه هاشمی (تهران)، مرضیه حدیدچی (دباغ)، الهه راستگو (همدان)، شهربانو امانی (ارومیه)، نیره اخوان بی طرف، زهرا پیشگاهی فرد (اصفهان)، قدسیه علوی، مرضیه صدیقی (مشهد)

مجلس ششم: سیهلا جلودار زاده، فاطمه حقیقت جو، فاطمه راکعی، وحیده علائی طالقانی، جمیله کدیور، الهه کولایی (تهران)، شهربانو امانی (ارومیه)، سیده فاطمه خاتمی (مشهد)، طاهره رضازاده (شیراز)، حمیده عدالت (دشتستان)، اکرم مصوری منش (اصفهان)، اعظم ناصری پور (اسلام آباد غرب) و مهرانگیز مروتی (خلخال)

مجلس هفتم: فاطمه آلیا، لاله افتخاری، الهام امین زاده، فاطمه رهبر، سهیلا جلودارزاده، نفیسه فیاض بخش (تهران)، فاطمه آجرلو (کرج)، نیره اخوان بی طرف، رفعت بیات (زنجان)، هاجر تحریری نیک صفت (رشت)، عشرت شایق (تبریز)، عفت شریعتی (مشهد) و مهرانگیز مروتی (خلخال)

مجلس هشتم: فاطمه آلیا، لاله افتخاری، زهره الهیان، فاطمه رهبر و طیبه صفایی (تهران)، فاطمه آجرلو (کرج)، نیره اخوان بی طرف (اصفهان)، عفت شریعتی (مشهد)

مجلس نهم:
فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، زهره طیب زاده نوری و لاله افتخاری (تهران)، سکینه عمرانی (سمیرم)، حلیمه عالی (زابل)، نیره اخوان بی طرف (اصفهان)، شهلا میر گلوبیات (ساوه و زرندیه) و مهناز بهمنی (سراب)


ویدیو : زنان مجلس دهم، یک قدم تا رکورد!