زنانه‌ترین هورمون‌های‌ بدنتان را بشناسیـد! : هورمون... این اسم به گوش شما آشناست، ...


هورمون... این اسم به گوش شما آشناست، اما احتمالا اطلاعات‌تان در مورد هورمون‌هایی كه در بدن‌تان ترشح می‌شود كافی نیست
پادشا:  هورمون... این اسم به گوش شما آشناست، اما احتمالا اطلاعات‌تان در مورد هورمون‌هایی كه در بدن‌تان ترشح می‌شود كافی نیست؛ هورمون‌هایی كه هرروز، در واقع در هر دقیقه، ترشح می‌شوند و وظایف آن‌ها آن‌قدر متنوع است كه باور آن‌ها شاید سخت باشد. شما باید در مورد ارگان‌هایی كه هورمون‌ها را ترشح می‌كنند و همچنین درباره تنظیم این هورمون‌ها، اطلاعات كاملی داشته باشید.



برای آن‌كه در مقابل اضطراب مسلح باشید

غده فوق كلیه، هورمون كورتیزول

هروقت كه دچار ترس شوید یا اضطراب داشته باشید یا حال‌تان خوب نباشد، غده فوق كلیه، هورمون كورتیزول كه معروف به هورمون استرس است را به جریان خون ترشح می‌كند. این هورمون ضربان قلب را سریع‌تر می‌كند، میزان اكسیژنی كه باید به مغز برسد را افزایش می‌دهد و شروع به سوزاندن ذخیره چربی بدن و استفاده از ذخایر گلوكز بدن می‌كند. همه این واكنش‌ها در شرایط ترس و اضطراب به نفع بدن هستند اما مطالعات نشان داده استرس دائمی این مسیر داخلی را در بدن دچار مشكل كرده و باعث می‌شود میزان ترشح كورتیزول در بدن كاهش یافته و این باعث می‌شود بدن در مقابله با شرایط ترسناك و پراضطراب سلاحی برای مقابله نداشته باشد.

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم باشد

تنها هفته‌ای 3 ساعت ورزش‌های كاردیو یا ورزش‌های موسوم به مقاومتی، به‌خصوص اگر این ورزش‌ها در مقطع كوتاه اما پرفشار انجام شود، بسیار مفید است. دكتر ناتاشا ترنر، فوق تخصص غدد، نویسنده كتاب «خوردن برای هورمون‌های شما» می‌گوید: «وقتی برای 40 دقیقه یا بیشتر، ورزش جدی‌ای انجام می‌دهید، ترشح هورمون كورتیزول در بدن‌تان افزایش می‌یابد و درنتیجه چگونگی ترشح آن تنظیم می‌شود.» شاید بهترین كار این باشد كه برنامه ورزشی مناسبی كه حالت استقامتی پرفشار داشته باشد را از مربی ورزش خود یاد بگیرید؛ برای مثال 60 ثانیه دویدن سریع، سپس 30 ثانیه استراحت و حركت نرم، بعد 45 ثانیه حركات پرشی و سپس 30 ثانیه استراحت و حركت نرم را برای 30 تا 40 دقیقه انجام دهید.



هورمون زنانه , خاص ترین مدل های کفش مجلسی زنانه 1  , پرفروش ترین کیف های زنانه

این‌بار تاریكی بهترین انتخاب است

مغز، هورمون ملاتونین

وقتی خورشید غروب می‌كند و جهان پر از تاریكی می‌شود، غدد صنوبری مغز شروع به ترشح هورمون ملاتونین می‌كنند كه به نام «هورمون خواب» شهرت دارد؛ این هورمون نیازمند تاریكی مطلق است تا كار كند، برای همین نور مصنوعی، مثل چراغ خواب یا هر نور دیگری مانع از كاركرد آن می‌شود. خبر بد این است كه این هورمون جدا از تنظیم خواب شما، یك هورمون موثر در مقابله با استرس و اضطراب و همین‌طور آنتی‌اكسیدانی قوی كه با رادیكال‌های آزاد مضر مقابله می‌كند، هم هست. در ضمن كمبود ملاتونین در بدن حالت‌هایی مثل چاقی، دیابت و سرطان‌ها را  هم رقم می‌زند.

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

اگر اتاق خواب شما كاملا تاریك نیست، شما نمی‌توانید از حداكثر میزان ملاتونین خودتان استفاده كنید. برای همین بهتر است تمام منبع نور و تمام دستگاه‌های الكترونیك (از جمله دستگاه تلویزیون، لپ‌تاپ و تلفن همراه) را از اتاق خواب‌تان خارج كنید. اگر به هردلیلی نمی‌توانید اتاق خواب‌تان را تاریك تاریك كنید از چشم‌بند استفاده كنید. درضمن بدانید لباس راحت پوشیدن در زمان خواب هم بسیار مهم است زیرا لباس‌های تنگ باعث كاهش تولید ملاتونین می‌شوند. برخی مطالعات نشان داده، در افرادی كه در زمان خواب لباس بسیار تنگ می‌پوشند میزان ترشح این هورمون نصف می‌شود.

اگر قبل از خواب از میوه‌هایی مثل گیلاس و آلبالو- كه حاوی ملاتونین هستند- بخورید هم به افزایش ترشح این هورمون در بدن خودتان كمك كرده‌اید.



محبوب ترین عطر زنانه , شیک ترین و جدیدترین مدل بافت زنانه پاییز , آیا درباره شایع ترین مشکل هورمونی زنانه چیزی می دانید؟

برای آن‌كه عشق‌تان تنظیم باشد

مغز، هورمون اكسی توسین

هروقت به كسی كه دوست دارید نزدیك می‌شوید یا به او فكر می‌كنید هورمون اكس‌توسین در بدن‌تان ترشح می‌شود؛ به‌همین دلیل این هورمون را «هورمون عشق» ‌می‌نامند. این هورمون روی میل جنسی تاثیر مستقیم می‌گذارد، جدا از این موضوع، این هورمون میزان اطمینان و آرامش فرد را افزایش می‌دهد، با استرس مقابله كرده و فشارخون را كاهش می‌دهد. درضمن هورمون اكس‌توسین روند حافظه را هم ترمیم می‌كند و باعث بهبود حافظه و عملكرد مغز می‌شود؛ (برای مثال اكس‌توسین باعث می‌شود یك مسئله ناخوشایند مثل یك دعوا را از یاد ببرید و درعوض یك خاطره خوشایند را تا مدت‌ها در ذهن داشته باشید.)

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

داشتن عشق و علاقه باعث ترشح هورمون اكس‌توسین می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد حتی فكر كردن به كسی كه دوستش دارید، باعث ترشح این هورمون می‌شود اما به هرحال مهم‌ترین مسئله‌ای كه باعث تنظیم ترشح این هورمون می‌شود داشتن یك ارتباط عاشقانه خوب با افرادی كه دوست داریم،‌ است.



ترموستات بدن‌تان را تنظیم كنید

تیروئید، هورمون‌های تیروكسین و تری‌پدوتیرونین (4T و 3T)

هورمون‌های تیروئید مثل ترموستات بدن كار می‌كنند؛ این هورمون‌ها در ضمن نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن و تنظیم سطح انرژی دارند. عواملی مثل اضطراب مزمن، مشكلات تغذیه‌ای و رژیم‌های غذایی نامناسب و بیماری‌ها و التهاب بافت‌ها باعث تضعیف ترشح این هورمون و كاهش عملكرد آن‌ها می‌شود و در نتیجه دركل تعادل بدن به هم می‌خورد و فرد احساس خستگی و ضعف، كمبود انرژی و سرما كرده و نیز یبوست پیدا می‌كند. دكتر راشل تذهیب، مدیرمركز تحقیقات و پژوهش اینتگراوتیو ریسرچ می‌گوید: «وقتی هورمون تیروئید به اندازه كافی در خون شما نباشد شما بی‌دلیل اضافه وزن پیدا كرده، همیشه احساس سرما می‌كنید، كم انرژی و خسته هستید و ممكن است احساس افسردگی كنید.»

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

برخی از سموم موجود در طبیعت و برخی وسایل پیرامون ما مثل بیزفنل ( A ( BPA- كه دربرخی انواع پلاستیك وجود دارد- به عملكرد تیروئید ضربه می‌زنند. بهتر است در زمان خرید ظرف‌های پلاستیكی و ظروف یك‌بار مصرف از سالم بودن آن‌ها و وجود نداشتن BPA در آن‌ها مطمئن شوید. درضمن برخی از فلزات سنگین مثل جیوه (كه در برخی ماهی‌ها از جمله ماهی‌تن وجود دارد) هم به تیروئید ضربه زده و عملكرد آن را برهم می‌زند.



هورمون زنانه استروژن , خوش قیمت ترین عطر زنانه , پرفروش ترین برندهای کیف زنانه

برای آن‌كه مادر شوید

تخمدان‌ها- هورمون‌های استروژن و پروژسترون

به زبان ساده می‌توان گفت وقتی تخمدان‌ها شروع به ترشح هورمون‌های زنانه می‌كنند، ترشح یكی از آن‌ها، ترشح دیگری را متوقف می‌كند؛ به این ترتیب عملكرد دستگاه تناسلی و جنسی زنان تنظیم می‌شود اما ترشح این هورمون‌ها تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد، اضافه وزن،‌ استرس مزمن و در معرض مواد شیمیایی مثل BPA قرار گرفتن می‌توانند باعث این شوند كه عملكرد تخمدان‌ها ضعیف شود. كاهش استروژن در بدن خانم‌ها می‌تواند باعث كاهش تمایل جنسی، بی‌قراری، اضطراب، سردردهای شبیه میگرن، افسردگی و برهم خوردن نظم دوران قاعدگی و دردهای شدید قبل از شروع قاعدگی (Pms) شود. دكتر سی‌دبلیوراندلف، فوق تخصص بیماری‌های زنان در جكسن ویل فلوریدا می‌گوید: «تمام زنان باید تحت‌نظر متخصص باشند تا مشخص شود هورمون‌های زنانه آن‌ها به‌طور منظم ترشح می‌شود یا نه، برخی از مشكلات ارتباط، تمایل جنسی و ناباروری زنان با تنظیم نبودن ترشح این هورمون‌ها ارتباط دارد.»

برای آن‌كه ترشح این هورمون‌ها تنظیم شود

دكتر راندلف می‌گوید: «بهترین كاری كه می‌توانید بكنید تا تخمدان‌های شما به میزان كافی هورمون‌های استروژن و پروژسترون  ترشح كنند، این است كه یك رژیم غذایی مناسب، با استفاده از موادغذایی طبیعی (و نه فرآوری شده) داشته باشید و نگذارید وزن‌تان از حد طبیعی كمتر یا بیشتر باشد. سبزی‌هایی مثل گل كلم و كاهو، مركبات و غلات كامل هم غذاهایی هستند كه می‌توانند در تولید بیشتر استروژن در بدن شما دخیل باشند.» پس از همین امروز غذاهای آماده بسته‌بندی شده و فست‌فودها را كنار بگذارید و از موادغذایی مثل سالاد سبزی‌ها، كلم، اسفناج، پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و برنج (به‌خصوص برنج قهوه‌ای) بیشتر استفاده كنید.



پرفروش ترین کیف زنانه , خوش بو ترین عطر زنانه با ماندگاری بالا , هورمون های زنانه

این هورمون مردانه نیست

تخمدان‌ها- هورمون تستوسترون

درست است كه همه هورمون تستوسترون را به عنوان هورمونی مردانه می‌شناسند اما این هورمون در بدن زنان هم وجود دارد. غدد فوق كلیوی و تخمدان‌های زنان حدود 10درصد از میزان تستوسترون مردان را در بدن زنان می‌سازند اما عملكرد هورمون در هر 2 جنس شبیه هم است: افزایش تمایل جنسی، افزایش بافت و قدرت عضلانی، تحكیم بافت استخوانی و نیز افزایش متابولیسم بدن. اگر در بدن یك زن میزان كمی از هورمون تستوسترون ترشح شود این زن میل جنسی، انرژی و توان كمتری دارد و احساس افسردگی می‌كند. میزان بالای تستوسترون در زنان هم می‌تواند باعث آكنه‌های شدید، پرمویی به‌خصوص در ناحیه صورت و برخی مشكلات دیگر شود.
 
برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

متخصصان و پژوهشگران هنوز هم مشغول بررسی روی این موضوع هستند كه زنان چگونه می‌توانند سطح مناسبی از هورمون تستوسترون در بدن خود داشته باشند اما آنچه مسلم است این است كه برخی بیماری‌ها و مشكلات از جمله تخمدان‌های پلی‌كیستیك می‌توانند باعث افزایش ترشح تستوسترون در بدن آن‌ها شود. اگر یك خانم دچار هریك از این مشكلات است باید توسط متخصص زنان مورد بررسی قرار بگیرد.



پاسخ های هورمون جنسی زنانه به ورزش , شیک ترین مدل های کیف زنانه برند lv , بهترین و ماندگار ترین عطرهای زنانه 2016

گرسنگی، سیری و اضافه وزن

معده، هورمون‌های لپتین و گرلین

این هورمون‌ها كه به هورمون‌های گرسنگی و سیری شهرت دارند، درواقع وزن شما را رهبری می‌كنند، این هورمون‌ها هستند كه به شما می‌گویند چه زمانی غذا بخورید و چه زمانی دست از غذا خوردن بكشید. هورمون گرلین كه توسط معده و پانكراس ترشح می‌شود به مغز پیام می‌دهد كه شما گرسنه هستید. لپتین كه توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود باعث احساس سیری می‌شود. این مسیر طبیعی با میزان قندخون تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در واقع نامنظمی میزان قندخون می‌تواند سیگنال‌های گرسنگی نابجا به مغز ارسال كرده و باعث زیاد خوردن شود.

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

میزان قند خون‌تان را تنظیم می‌كند. به‌طور متوسط هر انسان در طول روز حدود 20 قاشق چای‌خوری قند می‌خورد اما یادتان باشد حد طبیعی برای یك خانم بالغ 6 قاشق چای‌خوری است!



اگر می‌خواهید خوش‌اخلاق باشید

دستگاه گوارش- هورمون سروتونین

این هورمون نقش بسیارمهمی در خلق‌و‌خو و نیز روحیه و حافظه دارد. این هورمون بیشتر در دستگاه گوارش و روده‌ها تولید می‌شود. درضمن این هورمون نقش مهمی در «چندفعالیتی» بودن دارد. میزان كم این هورمون با بیماری‌ها و حالاتی مثل وسواس و نیز افسردگی مرتبط شمرده می‌شود.

برای آن‌كه ترشح این هورمون تنظیم شود

بدن شما برای تولید هورمون سروتونین نیازمند كربوهیدرات است؛ برای همین اگر رژیم غذایی با كربوهیدرات‌های كم داشته باشید قطعا دچار كمبود سروتونین می‌شوید. دكتر سوزان ام كلانیر، متخصص روان‌پزشكی و نویسنده كتاب «رژیم غذایی خوب برای خلق‌و‌خوی خوب» می‌گوید:‌ «شما جدا از كربوهیدرات برای ساخت سروتونین به اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان نیاز دارید. برای همین باید غذاهایی مثل ماست و موز را در رژیم غذایی خودتان جای دهید.»‌


ویدیو : زنانه‌ترین هورمون‌های‌ بدنتان را بشناسیـد!