زمان و مکان مراسم سالگرد ایرج قادری : زنده یاد ایرج قادری متولد 1314 در تهران ...


زنده یاد ایرج قادری متولد 1314 در تهران است او دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است و فعالیت سینمایی خود را در سال 1334 با بازی در فیلم "چهار راه حوادث" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. باشگاه هبرنگاران جوان: زنده یاد ایرج قادری متولد 1314 در تهران است او دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است و فعالیت سینمایی خود را در سال 1334 با بازی در فیلم "چهار راه حوادث" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد.

قادری در سال 1341 شرکت سینمایی "پانوراما" را به همراه موسی افشار تاسیس کرد. وی که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمای پیش از انقلاب شناخته می شود فعالیت خود در دوران پس از انقلاب را با ساخت فیلم "تاراج" در سال 1363 ادامه داد.

بعد از این فیلم و تا اوایل دهه 70 فیلمی نساخت و با درام جنایی "می‌خواهم زنده بمانم" فیلمی از رسول صدرعاملی و براساس داستان زندگی پدرام تجریشی فعالیت دوباره خود را آغاز کرد.

زمان و مکان مراسم تشییع و تدفین حبیب , زمان و مکان چهلمین روز درگذشت حبیب محبیان عکس و جزییات مراسم , ایرج قادری

باید پیش از آنکه قادری را کارگردان نامید او را بازیگر خواند گرچه در واقع خلاف آن است هم او را بازیگر می‌دانند اما قادری در بیش از 72 فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته و 41 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده و تهیه کنندگی 9  فیلم را به  عهده داشته است.

پاتو زمین نذار، محاکمه، سام و نرگس، آکواریوم، شهرت، طوطیا، سینه چاک، حکم تیر، نابخشوده، عطش، نقره داغ، بی حجاب، بیقرار، رفیق، سکه شانس، از برخی آثار ماندگار او هستند.

قادری با بازیگران چهره بسیاری همکاری کرد و محمدرضا گلزار و مهناز افشار را به عالم سینما معرفی کرد.

با امین حیایی، محمدرضا گلزار، فریبرز عرب نیا، افسانه بایگان، افسانه پاکرو، مهناز افشار، سیروس گرجستانی، ماه چهره خلیلی، فاطمه گودرزی، فرامرز قریبیان، همکاری داشته است.
فیلم سینمایی "شبکه" آخرین کارگردانی اوست که متاسفانه هنگامی که اکران شد قادری در قید حیات نبود.

این فیلم با فروش چندانی روبرو نشد اما آخرین اثر او نیز به اکران و نمایش عمومی درآمد.
قادری در اردیبهشت سال گذشته به دلیل تشدید بیماری سرطان ریه در بیمارستان مهرداد بستری شد و صبح 17 اردیبهشت ماه درگذشت.

گفتنی است اولین مراسم یاد بود این هنرمند گرامی روز یکشنبه در تاریخ 15/2/92 ساعت 15 تا 17 در بی بی سکینه کرج با حضور هنرمندان، دوست داران و خانواده آن مرحوم برگزار می شود.


ویدیو : زمان و مکان مراسم سالگرد ایرج قادری