زمان بازگشایی قطعه 4 آزادراه تهران - شمال : ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال ...


ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال از ۱۰ روز پیش توسط پیمانکار چینی دوباره شروع شده است، ضمن اینکه قطعه ۴ این آزادراه هم برای مسافران نوروزی بازگشایی می‌شود. خبرگزاری مهر: ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال از ۱۰ روز پیش توسط پیمانکار چینی دوباره شروع شده است، ضمن اینکه قطعه ۴ این آزادراه هم برای مسافران نوروزی بازگشایی می‌شود.

ساخت آزادراه تهران - شمال که قرار است تهران را از مسیر چالوس به شهرهای شمالی کشور متصل کند، وارد فاز جدیدی شده و دولت با پیمانکار چینی در قطعه یک توافقات جدیدی را کرده است که بر این اساس، شرکت چینی از ۱۰ روز پیش به صورت گسترده فعالیت خود را در قطعه یک که از تهران تا شهرستانک ادامه دارد، شروع کرده است.

در واقع این شرکت چینی که از سال‌ها پیش وارد این پروژه شد، به دلیل مشکلاتی که در تامین فاینانس و اعتبار پروژه به وجود آمد، تقریبا کار را به حالت نیمه تعطیل درآورده بود اما پس از رایزنی‌های انجام گرفته، از حدود ۱۰ روز پیش با ۱۰۰ درصد توان کار را در این قطعه شروع کرده‌اند.

براین اساس، قطعه یک آزاد‌راه ۳۲ کیلومتر طول دارد که از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام‌زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی با ساخت این قطعه مسیر موجود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

از آنجایی که فعلا ساخت قطعات ۲ و ۳ این آزادراه تعیین تکلیف نشده است، بنابراین وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته است تا پس از ساخت قطعه یک آن را به مسیر موجود جاده چالوس مرتبط کند تا خودروها پس از ورود به آزادراه از شهرستانک وارد جاده قدیم شوند و پس از ادامه مسیر دوباره در مرزن آباد وارد قطعه ۴ این آزادراه شوند.

در واقع دولت با شروع سال جدید، عملیات عمرانی دوبانده کردن مسیر فعلی چالوس را آغاز می کند تا خودروها پس از عبور از قطعه یک وارد جاده عریض تری شوند تا پیک ترافیک در مبادی ورودی و خروجی آزادراه کنترل شود.

بازگشایی قطعه ۴ از ۲۰ اسفند

قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال هم که از مرزن آباد تا چالوس امتداد دارد دو سال پیش از این از سوی رئیس دولت دهم به افتتاح رسید اما مدتی نگذشت که به دلیل افتتاح زودهنگام پروژه، این آزادراه بسته شد و به گفته پیمانکار هنوز این آزادراه تکمیل نشده بود و باید ماه ها بعد افتتاح می‌شد.

بنابراین در دولت جدید، اتمام این مسیر هم دوباره مورد بررسی قرار گرفت و برای رفع مشکلات مسدود شد که به گفته علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از ۲۰ اسفند این قطعه برای مسافران نوروزی باز می‌شود و دیگر مشکلی برای تردد در این مسیر وجود نخواهد داشت.

براساس این گزارش این دو قطعه به جاده فعلی چالوس متصل می شوند تا مسافران بتوانند در ابتدا و انتهای مسیر از آزادراه استفاده کنند. هرچند که ممکن است در زمان های پیک سفر ورودی و خروجی این دو قطعه به محل پرترافیکی تبدیل شود اما کوتاه تر شدن مسیر و ایمنی بیشتر جزو مزایای عبور از این قطعات به شمار می رود.

همچنین دولت برای ساخت قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران - شمال هم برنامه ریزی هایی داشته است، به گفته نورزاد تعامل خوبی میان دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت وجود دارد بنابراین برای ساخت این قطعات هم دولت به مراحل خوبی رسیده است و تاکنون مشاوران این دوقطعه قطعی و انتخاب شده‌اند. از آنجاییکه این مسیر که از شهرستانک تا مرزن آباد ادامه دارد مسیری کاملا کوهستانی و صعب العبور است، ساخت آن نیاز به اعتبارات زیادی دارد.

در حال حاضر شرکت مشاور در حال نقشه برداری مجدد در این مسیر است تا آخرین وضعیت آن مشخص شود ضمن آنکه برای ساخت این قطعات تاکنون شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان اعلام آمادگی کرده اند اما هنوز مشخص نیست که این پروژه به شرکتی واگذار می شود.

در واقع آزادراه تهران - شمال یک مگاپروژه به شمار می‌رود که درقطعات دو و سه ۲ هزار مترمربع ارتفاع دارد به همین جهت تاکنون فقط ساخت یک تونل که ۶ کیلومتر از مسیر است، در این قطعات شروع شده که البته هنوز تکمیل نشده است. در واقع در این ۶ کیلومتر سه تونل برای رفت، برگشت و دسترسی به طول ۲۰ کیلومتر در حال ساخت است که تونل دسترسی به پایان رسیده و دو تونل دیگر هم در حال ساخت توسط بنیاد مستضفعان است.

بنابراین فعلا نمی‌توان امیدوار بود که تا سال‌های نزدیک هم این پروژه به بهره‌برداری برسد زیرا هنوز وضعیت قطعات دو و سه مشخص نشده ضمن آنکه تامین اعتبار ساخت این قطعات هم یکی از موضوعات مهم است که باید از سوی دولت پیگیری شود.


ویدیو : زمان بازگشایی قطعه 4 آزادراه تهران - شمال