زلزله تهران را کسی باور ندارد : زلزله تهران موضوع جدیدی نیست. بیش از ده سال ...


زلزله تهران موضوع جدیدی نیست. بیش از ده سال است دایما درباره مخاطرات زلزله تهران و امدادرسانی پس از آن مردم و مدیران و کارشناسان اظهار نظر می کنند اما با آمدن یک باران نسبتا تند زندگی در تهران مختل می شود چه برسد به زلزله. خبرگزاری مهر: زلزله تهران موضوع جدیدی نیست. بیش از ده سال است دایما درباره مخاطرات زلزله تهران و امدادرسانی پس از آن مردم و مدیران و کارشناسان اظهار نظر می کنند اما با آمدن یک باران نسبتا تند زندگی در تهران مختل می شود چه برسد به زلزله.

اصلا معلوم نیست چه سازمان و مدیری قرار است بحران را هدایت کند. همه مدعی هستند و اما وقتی مورد پرسش قرار می گیرند توپ را به زمین دیگری شوت می کنند و تقریبا مسلم است خودمان باید به فکر خودمان باشیم وگرنه از این دوستان آبی گرم نخواهد شد.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: زلزله خطر اصلی پایتخت است، اما درباره زلزله تا کنون در سطح ملی تصمیم گیری نشده است.

زلزله کابوس همیشگی این شهر است. نگرانی از این که خانه های لرزان این شهر به تکانی فرو بریزد و میلیون ها نفر زیر خرابه ها جان خود را از دست بدهند. این روزها بیش از گذشته حرف زلزله در شهر است. در کمتر از دو هفته دوبار شهرهای همسایه تهران لرزیدند و در زلزله فیروزکوه برخی از ساکنان شرق تهران هم زلزله را احساس کردند. بر سر اینکه اگر تهران بلرزد فاجعه ای انسانی رخ می دهد تمامی مسئولان هم نظر هستند اما در عمل اتفاقی برای این شهر نمی افتد.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: زلزله خطر اصلی این شهر است.

او با بیان اینکه بحث زلزله تهران تا کنون در سطح دولت های محلی تصمیم گیری شده است، می گوید: این برداشت نادرستی از قانون است که شهرداری را مسئول مدیریت شهر تهران در برابر زلزله بدانیم. زلزله تهران را باید با نگاه ملی بررسی کنیم.  

تهیه نقشه های تخلیه امن

صادقی اضافه می کند: یکی از برنامه هایی که در بحث مقابله با زلزله تهران داریم، تهیه نقشه های تخلیه امن اضطراری است. یعنی نقشه ای باشد که اگر اتفاقی افتاد فرد بداند که چگونه باید از مکان خارج شود و از کدام مسیر به نقطه امن برود. تاکنون نقشه ۸۰ محله چاپ شده و در اختیار محلات قرار گرفته است. نقشه باقی محلات نیز در حال چاپ است و مابقی نیز تا پایان برنامه پنج ساله دوم تکمیل می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به هشدار زلزله تهران ۱۰ ثانیه قبل از وقوع نیز می گوید: زمانی که گسلی فعال شود،  موج اولیه و ثانویه دارد. موج اولیه مخرب نیست و فاصله بین این دو موج طبق محاسبات انجام شده از ۸ تا ۴۰ ثانیه است. با مطالعات انجام شده با کارشناسان ژاپنی بر روی گسل اصلی مشاء در تهران زیرساخت سنسورها و دستگاه های لرزه نگاری را فراهم کردیم که به محض اینکه موج اولیه را دریافت کردند، ما در مرکز مدیریت موج اول را داشته باشیم و قبل از موج دوم بتوانیم هشدارهای لازم هر چند کوتاه را داشته باشیم تا بتوانیم کارهای بزرگی مانند قطع شبکه اتوماتیک گاز، برق و مترو را داشته باشیم و پناه گیری سریع انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به وظایف و خط مشی هایی که برای این سازمان در برنامه دوم شهرداری تهران ترسیم شده است می گوید: بر اساس ماده ۵۳ برنامه، سازمان موظف است نقشه یکپارچه گسل های شهر تهران را برای تطبیق با نقشه شهر آماده سازد. که البته ۴۴ کیلومتر مربع از این محدوده شناسایی و نقشه برداری شده اما تا پایان برنامه می بایست  این میزان تا ۱۶۰کیلومتر مربع برسد.

صادقی یادآورمی شود: در ماده ۵۵ این برنامه نیز سازمان مکلف شده است اقداماتی در جهت هدایت و ارتقاء سطح ایمنی ساختمانها و فضای های شهری  انجام دهد. همچنین در حوزه ارتقاء فرهنگ ایمنی و آموزش شهروندان نیز ۱۱۰۰ برنامه در سال ۹۲ اجراشده است که باید این برنامه ها را در سال به ۱۵۰۰ برنامه افزایش دهیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران کمک به گسترش مقاوم سازی عناصر سازه ایی در اماکن عمومی و آموزشی و جمعیت پذیری شهر را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد.

هر لحظه امکان زلزله وجود دارد

زلزله موضوع پر طرفداری برای شایعه پردازان است. از وقوع طوفان گرفته تا دیدن نور در آسمان، شایعه پردازان آن را نشانه ای بر وقوع زلزله در تهران می دانند. این روزها بحث زلزله دوباره داغ شده است، برخی معتقدند پس از لرزیدن شهرهای اطراف تهران به زودی تهران هم خواهد لرزید.

نصرالله کمالیان کارشناس زلزله شناسی معتقد است: تحریک گسل شمال تهران به واسطه زمین لرزه فیزورکوه خارج از ذهن نیست. در ایران هرلحظه احتمال زلزله های مخرب وجود دارد. اما نکته مهم این است که زلزله به خودی خود مسئله ایجاد نمی کند بلکه ما و محیطی که ساخته ایم سبب بروز مشکلات می شود.

وی با اشاره به خطرات زلزله در مناطق پرجمعیت تهران می گوید: مسئله مانیتورینگ زلزله و دقت در روند زلزله خیزی بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه در ایران فقط سازمان تشکیل داده اند و به مسئله مانیتورینگ زلزله چندان اعتنا نشده است.

کمالیان درباره تخمین تلفات جانی و مالی در زلزله احتمالی پایتخت می گوید: زلزله در تهران فاجعه است و اگر از ۵/۵ ریشتر بالاتر برود خسارات مالی و جانی بسیاری دارد. زلزله در پایتخت سبب زلزله اجتماعی و اقتصادی در ایران می شود.


ویدیو : زلزله تهران را کسی باور ندارد