رییس جمهور: باید در کنار هم متحد باشیم : رئیس جمهور کشورمان گفت: تفسیرهای ...



رییس جمهور , رییس جمهور آمریکا , رییس جمهور کرواسی

رئیس جمهور کشورمان گفت: تفسیرهای متفاوت و وجود تفاوت‌ها امری طبیعی است، ولی تنازع و رودر رویی و تقابل قابل قبول نیست.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که به مناسبت هفته وحدت در کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به لزوم وحدت و اتحاد بین مسلمانان تصریح کرد: تکفیر از خشونت، تحجر و نبود تعادل نشات می‌گیرد.
 روحانی با بیان اینکه وجود تفسیرهای متفاوت طبیعت انسانی است و تفاوت قابل قبول است، افزود: اما این به معنای تنازع و رودر روی هم ایستادن نیست.

وی با تأکید بر اینکه نباید اهم را فدای مهم می‌کنیم، اظهار کرد: چرا اصول اساسی که باید مایه وحدت جهان اسلام باشد از یاد ببریم و چرا کتب و سخنانی که مربوط به قرن‌ها پیش است را مستمسک قرار می‌دهیم در حالی که همه آن کلمات قابل نقد بوده‌اند و ما معیاری همچون کتاب خدا را داریم که مبنای اعتقاد و ایمان ماست و در بسیاری کلمات و سیره پیامبر (ص) اتفاق نظر داریم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: وقتی سخن عالمی مربوط به قرن‌ها گذشته امروز توسط صاحب‌نظران همان مذهب مورد نقد قرار می‌گیرد مبنای تبلیغ ما شود.

روحانی با بیان اینکه ما یک هویت یعنی هویت اسلامی داریم، اظهار کرد: چرا به جای آنکه هویت اسلام در برابر هویت کفر قرار گیرد، شاهد روبرو شدن هویت شیعه در برابر سنی، حنفی در برابر شافعی و... هستیم؟

رئیس جمهور در ادامه با طرح این پرسش که ویرانی سوریه به نفع چه کسی است، خاطرنشان کرد: اگر خیابان‌های سوریه تخریب شود و همه آثار تمدنی این کشور از بین برود و نفت مردم سوریه را بدزدیم و به دیگران بفروشیم و کشوری که در مقابل متجاوز منطقه یعنی اسرائیل ایستاده است را تضعیف کنیم به نفع چه کسی خواهد بود و آیا تضعیف سوریه به نفع دنیای اسلام و همسایگان مسلمان این کشور و موجب غنای ترکیه، اردن، عربستان، قطر و امارات است و یا باعث خوشحالی اسرائیل خواهد شد؟

روحانی با بیان اینکه هیچ کس از جنگ در عراق خوشحال نیست جز اسرائیل و آنها که ضد مسلمانان هستند، افزود: 84 دردصد خشونت، ترور و آدمکشی در دنیای اسلام، آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال رخ دادن است. در حالی که مسلمانان در برابر خون مسلمانان مسئول و پاسخگو هستند آیا این قابل قبول است که پول مسلمانان را به آمریکا بدهیم و بمب و موشکل بخریم و بر سر مردم بیچاره یمن بریزیم و موشک در اختیار داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های تروریستی قرار دهیم؟

رئیس جمهور با طرح این پرسش که امروز ما را چه شده است که در برابر هشدار سکوت می‌کنیم و به عاملان اصلی خونریزی کمک می‌کنیم، تصریح کرد: آیا برای دنیای اسلام شرم دارد که مسلمانان با بچه‌های کوچک و زن‌ها در زمستان‌های سرد از رودخانه‌ها گذر کرده و به پناه کشورهای غیراسلامی روند و آنها نیز مسلمان‌ها را پشت درهای بسته نگه‌دارند و آیا اگر پیامبر (ص) امروز در میان ما حضور داشتند این فاجعه بزرگ را تحمل می‌کردند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه باید از مقابله در برابر خشونت فکری و گفتمانی کارمان را آغاز کنیم، تصریح کرد: باید تصویر منفی اسلام را در دنیای حقیقی و مجازی دنیای امروز تصحیح کنیم؛ چرا که ظلم بزرگ امروز تنها بر مسلمانان و بر مردم لیبی و سوریه و عراق و یمن نیست، بلکه بزرگترین ظلم بر چهره اسلام رحمانی روا داشته می‌شود.

روحانی با بیان اینکه پیامبر ما پیامبر رحمت است، گفت: دین ما دینی است که در آغاز نمازش با نام خدای رحمان و رحیم شروع می‌کنیم و در پایان با سلام و صلح و دوستی به اتمام می‌رسانیم، پس دین ما دین محبت و برادری است و پیامبر (ص) از اسلام با عنوان دین حسن خلق یاد کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امروز راهی نداریم جز اینکه همه مسلمانان دست به دست هم دهیم، خاطرنشان کرد: همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج از منطقه را و حتی آنها که تا امروز بر سر همسایگان خود بمب و موشک ریخته‌اند، به این وحدت دعوت می‌کنم تا راه صحیح و درست و برگزینیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته اگر پولی را که به آمریکا برای خریداری موشک پرداخت کرده‌اید را میان فقرای مسلمان تقسیم کرده بودید دیگر گرسنه‌ای شب به بستر نمی‌رفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر امروز گروهک‌هایی چون داعش می‌ت وانند سرباز‌گیری کنند عاملش فقر مادی و فرهنگی است، افزود: سال‌هاست که از وحدت سخن می‌گوییم، اما وحدت دنیای اسلام بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام امکان‌پذیر نیست و اگر اقتصاد و فرهنگ، دانشگاه و علم و دانش ما به غیر اسلام متصل باشد نمی‌توان از وحدت و اتحاد مسلمانان سخن گفت. چون تنها با کلام برادری ایجاد نمی‌شود و پیامبر (ص) در مدینه فقط با کلام حکومت نکردند. پس ما باید با گفتمان و تبلیغ توسط عالمان دینی، صاحبان تریبون و مدرسین دانشگاه و حوزه کاری کنیم که در برابر تروریسم سد ایجاد کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه اسرائیل با بمب از بین نمی‌رود و با تغییر گفتمان باید مسیر تروریسم را از بین ببریم، خاطرنشان کرد: در ایران ما روزی حاکمان مغول بر کشور ما حاکم شدند اما فرهنگ و گفتمان ایرانی توسط عالمان ما در دربار مغولیان رواج یافت و در نهایت همین مغول مروج احکام رحمت اسلام شده و مساجد بزرگی را ساختند، پس باید فکر جوانان دنیای امروز را تصرف کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز بزرگترین وظیفه ما تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهان است، خاطرنشان کرد: به تعبیر امام خمینی (ره) هیچ قدرتی در برابر افکار عمومی دنیا قدرت ایستادگی ندارد پس باید افکار عمومی دنیا را به اسلام واقعی دعوت کنیم.

وی افزود: اگر در دنیا اسلام توسط خشونت‌های منطقه شناخته شود نمی‌توان افکار دنیا را در مسیری که پیامبر (ص) می‌خواستند قرار داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنیا گفته‌ایم راه‌مان جهان عاری از خشونت است، افزود: در این دولت به دنیا گفته‌ایم که هر مشکلی در هر حدی باشد پای میز مذاکره و گفتمان قابل حل است و ما توانستیم با مذاکره و منطق در برابر قدرت‌های بزرگ معضلی که سال‌ها میان ما و آنها در حال تشدید بود مهار کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ما پای میز مذاکره توانستیم پیچیده‌ترین مسأله سیاسی بین‌المللی را به راه‌حلی بکشانیم که به نفع همه طرف‌های مذاکره‌کننده منطقه و جهان باشد و توانستیم بعد از 12 سال به دنیا ثابت کنیم که بی‌دلیل همسایه‌ها، دوستان و رقبای ما را می‌ترساندند و روشن شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت دروغ نگفته و آنچه را که گفته است راست بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه بعد از 12 سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در ایران مرکز مخفی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد و فعالیت هسته‌ای ایران در مسیر نظامی انحراف نداشته است و در نهایت پرونده گذشته ایران به طور کامل بسته شد، ‌گفت: این موفقیت نشان می‌دهد که می‌توان از طریق منطق با دنیای امروز گفت‌وگو کرد و آن را به مسیر درست کشاند و این راه می‌تواند مبنای حل مشکلات پیچیده دیگر شود. یعنی اگر می‌توانیم با 6 قدرت بزرگ جهانی برجام را خلق کنیم می‌توانیم از طریق این مدل راه‌حل مشکلات دیگری را نیز به دست آوریم.

روحانی با تأکید بر اینکه حمایت از گروه‌های تروریستی به نفع هیچ کس نیست، توضیح داد: فکر نکنیم اگر با رهبری کشوری مخالفیم با بمب می‌ توانیم آن را عوض کنیم؛ چرا که امروز آینده کشورها به دست ملت‌ها و مردم آن است و هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند برای آینده و حکومت یک ملت تصمیم بگیرد و همه باید در برابر قدرت ملت‌ها سر تواضع فرود آوریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امکان پذیر نیست مرکز حکومت در کشوری را تضعیف کنیم و مدعی مبارزه با تروریسم باشیم، اظهار کرد: اگر امروز می‌خواهیم به ندای پیامبر (ص) پاسخ مثبت دهیم همه باید در حد خودمان فریاد وحدت و پایان خشونت را سر بدهیم و به معرفی اسلام رحمانی و سیره پیامبر (ص) برای جهان بپردازیم و دست به دست هم دهیم تا آینده دنیای اسلام به نفع همه ملت‌های اسلامی باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید قبل از دیگران تجربه و علم‌مان را به یکدیگر منتقل کنیم و روابط اقتصادی برقرار کنیم و به فکر فقرای مسلمان باشیم و چهره واقعی اسلام را به جهان معرفی کنیم که گرچه این کار دشوار است اما شدنی و وظیفه همه ماست.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) این هفته را با عنوان وحدت نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: همه مذاهب و فرق اسلامی تحت این لوا و سیره پیامبر (ص) می‌توانند به هم نزدیک شوند و مقام معظم رهبری نیز همواره بر وحدت و برادری دنیای اسلام تأکید کرده‌اند. پس ما تنها هفته وحدت نداریم بلکه همه روزها و ماه‌های ما روزهای وحدت هستند و با وحدت است که می‌توانیم دشمنان را از اهدافشان دور کنیم و امت واحد اسلامی را بسازیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک به مناسبت میلاد مسعود پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) به همه مسلمانان جهان، گفت: امیدوارم در جمع امروز مباحثی مطرح شود که نتیجه‌اش نزدیکی و تقارب بیشتر مسلمانان و ملت‌های اسلامی باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌گیریم که بیش از هر زمان دیگر به سیره و اخلاق آن بزرگوار برای تمدن، وحدت و توسعه خود نیازمندیم.

روحانی با بیان اینکه امروز چهره پیامبر (ص) در میان افکار جهان مظلوم‌تر از سال های گذشته است، اظهار کرد: اگر روزی فکر و غصه ما این بود که متجاوزین و دشمنان اسلام به جان مسلمانان افتاده‌اند و کشوری اسلامی را اشغال کرده‌اند متأسفانه امروز در شرایطی هستیم که در جمع کشورهای اسلامی، کشوری به کشور دیگر می‌تازد و بمب و موشک بر سر مردم بی‌گناه می‌ریزد و درون دنیای اسلام گروهک‌ هایی به نام دین، اسلام و جهاد، تیغ بر رخ مسلمین می‌کشند و چهره پیامبر اسلام را هم مشوه به جهانیان معرفی می کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در دنیای اسلام متجاوز اصلی یعنی رژیم غاصب صهیونیستی از صحنه اخبار کشورهای اسلامی فراموش شود و آنچه که مطرح می‌شود مسأله کشتار مسلمانان به دست مسلمانان و یا آنهایی که ادعای اسلام دارند باشند و با پرچمی که به نام مبارک الله و پیامبر اسلام (ص) است اقدام به این کار شود.

روحانی با اشاره به شرایط حساس منطقه و وظیفه سنگینی که بر دوش ملت‌های مسلمان قرار دارد گفت: بیش از دو سال پیش دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مطرح کرد که در دنیای امروز خشونت و افراطی‌گری انسان را تهدید می‌ کند و اگر جهان می‌خواهد آرامش ببیند همه باید دست به دست هم دهیم و با افراط و خشونت و تروریسم بجنگیم و اگر چه به زبان و ظاهر این پیشنهاد به اتفاق آراء مورد تصویب کشورهای اسلامی و غیراسلامی قرار گرفت اما در عمل قدمی که حاکی از حسن نیت باشد کمتر مشاهده شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بی‌تردید آغاز خشونت از خشونت فکری و ذهنی در یک جمع برمی‌خیزد و در آغاز اندیشه و فکر، ‌از تعادل خارج می‌شود، گفت: آنچه امروز از متون اسلامی درک می‌شود متأسفانه ناصحیح است، بنابراین وقتی خشونت از فکر آغاز شد به سخن و گفتار و سپس گفتمان تبدیل می‌شود و خطر اصلی زمانی است که در یک جامعه اسلامی و یا غیراسلامی گفتمان خشونت و افراط به وجود بیاید.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: جای تأسف است که امروز مدارسی به نام مدارس دینی برپا شده است که قرائتشان از اسلام، قرآن و سیره پیامبر (ص) قرائت خشونت‌بار است.

روحانی با بیان اینکه همه ادیان الهی در یک کلمه یعنی عبادت بی‌چون و چرای فرمان حق و اجتناب از قدرت‌های غیرخدایی خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: اصل هویت ما بر مبنای خداپرستی و توحید است.

 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو : رییس جمهور: باید در کنار هم متحد باشیم