رییس جمهور: ایران پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی‌کند / از سردی روابط میان تهران و ریاض متاسفم :



رییس جمهور ایران , حقوق رییس جمهور ایران , حقوق رییس جمهور ایران چقدر است

رییس جمهوری با بیان اینکه از سوی دیگر خشونت و افراطی‌گری در منطقه بیداد کرده و بسیاری از کشورها دچار خشونت، جنگ و ویرانی هستند، خاطر نشان کرد: اقداماتی که غرب به ظاهر تحت عنوان مبارزه با تروریسم در منطقه انجام داده خشونت را تشدید کرده است و بمباران مناطق مختلف موجب گسترش ناامنی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه به وقت نیویورک در نشست با اعضای اندیشکده‌های آمریکا با بیان اینکه از سال گذشته تا به امروز با وجود مشکلات فراوانی که در سطح منطقه و جهان شاهد آن بودیم، تحولات مثبتی که می‌تواند ما را به آینده امیدوار کند نیز رخ داده است، گفت: امروز در منطقه شاهد شرایط خاصی هستیم؛ خشکسالی ممتد و مشکلات زیست‌محیطی از جمله مشکلاتی است که وضعیت را در منطقه پییچیده کرده است. از سوی دیگر رسانه‌ها هر روز نقش خود را در زمینه مسایل فرهنگی و اجتماعی پر رنگ تر می کنند.

ه گزارش «انتخاب»، رییس جمهوری با بیان اینکه از سوی دیگر خشونت و افراطی‌گری در منطقه بیداد کرده و بسیاری از کشورها دچار خشونت، جنگ و ویرانی هستند، خاطر نشان کرد: اقداماتی که غرب به ظاهر تحت عنوان مبارزه با تروریسم در منطقه انجام داده خشونت را تشدید کرده است و بمباران مناطق مختلف موجب گسترش ناامنی شده است.

 دکتر روحانی با بیان اینکه امروز خشونت و ناامنی در سراسر منطقه موج می‌زند و روزانه شاهد خشونت‌های غیرمنتظره از سوی گروه‌های تروریستی بویژه داعش هستیم، گفت: در میان همه این حوادث برجام یک امید بود و اینکه ایران بتواند با 6 کشور دور یک میز بنشیند و برای حل و فصل مسایل با آنان گفتگو کند، شاید برای خیلی از صاحبنظران قابل باور نبود.

رییس جمهوری با بیان اینکه برجام برای جهانیان امید آفرید و به همه اعلام کرد که رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکره پرمنفعت‌ترین راه برای دو طرف است، افزود: آنچه که ما به آن تأکید داریم این است که باید در تمام مذاکرات به فکر نتیجه برد – برد باشیم، چرا که هر زمان طرفی تنها به دنبال پیروزی خود باشد، اگر موفقیتی هم حاصل شود، موقتی خواهد بود.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا برجام به فرجام نهایی می‌رسد یا خیر و اینکه آیا دو طرف مذاکره به اجرای توافق ملتزم می‌مانند؟، گفت: در صورتی موفق خواهیم بود که قبول کرده باشیم، راه نو و جدیدی را انتخاب و طی کرده‌ایم و احساس کنیم، توافق به نفع دو طرف خواهد بود.

رییس جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند، متعهد به اجرای آنچه در برجام آمده بوده و معتقد است اجرای آن به نفع همگان خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه می‌دانیم عده‌ای نسبت به تداوم توافق ایران شک و تردید دارند و در این راستا حرف‌های گوناگون و عجیبی از مقامات و سناتورهای آمریکایی به گوش می‌رسد، گفت:‌ آنها به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی هنوز به بلوغ ملت‌ها باور ندارند و این در حالی است که باید اطلاعات به طور شفاف‌تر بین مردم و مسئولان دو کشور مطرح شود. ما باید بهتر همدیگر را بشناسیم و این باعث می‌شود که فاصله ها کمتر شود.

رییس جمهوری با با بیان اینکه در انتخابات به مردم برای تلاش در جهت کاهش تنش با کشورهای دنیا قول داده‌ایم و معتقدیم باید فاصله‌ها را در جهت کاهش تنش‌ها کم کنیم، گفت: صاحبنظران و روشنفکران مراجع فکری مردم هستند و می‌توانند در راستای کاهش تنش‌ها تأثیرگذار باشند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروزه ارتباطات، ‌تفاوت بسیار زیادی با گذشته پیدا کرده و فرصت‌های بسیاری را در جهت نزدیکی ملت‌ها و دولت‌ها در اختیار قرار داده است، گفت: توافق هسته‌ای فضا و زمینه جدیدی را پیش پای ما قرار داده که باید از این فرصت برای دستیابی به موفقیت در سایر زمینه‌ها استفاده کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ سوالات شرکت‌کنندگان در خصوص بحران سوریه و طرح ایران برای عبور از این بحران گفت: امروز موضوع سوریه یکی از مسایل مهم منطقه است که البته پیچید‌گی‌های خاص خود را دارد؛ همه معتقدیم که باید در سوریه با تروریسم مقابله شود اما هر کسی اولویتی را برای حل بحران در این کشور ارایه می‌کند که اینها با هم تفاوت دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه معتقدم در موضوع سوریه اینکه اولویت اول باید چه اقدامی باشد، بسیار حائز اهمیت است، گفت: هم دولت سوریه نیاز به اصلاحات سیاسی دارد و هم باید در گام اول در این کشور با تروریست مقابله شود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز دو سوم خاک سوریه در اختیار تروریست‌ها قرار دارد و این سوال مطرح است که آنها چگونه می‌توانند در این کشور نفت استخراج کرده و آن را به فروش برسانند در حالی که قدرت‌های بزرگ به راحتی می‌توانند از فروش نفت توسط دیگر کشورها مثل ایران جلوگیری کنند، تصریح کرد: متأسفانه برای کسانی که مدعی مبارزه با داعش هستند، جان انسان‌ها و مردم اهمیتی ندارد و اگر داعش اقدام به کشتن مردم عراق و سوریه بکند، هیچ نگرانی وجود ندارد، اما اگر این اتفاق علیه یک کشور اروپایی باشد، برای آنها داعش به عنوان عنصری خطرناک مطرح خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: نباید کشته شدن بی‌گناهان برای ما تفاوت داشته باشد، چرا که کشتار انسان‌ها هیچ ربطی به تابعیت، دین و تمایلات افراد ندارد. ما باید ابتدا افکارمان را در این زمینه اصلاح کنیم و آنچه اهمیت دارد این است که جان همه انسان‌ها، باید حفظ شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه معتقدیم در سوریه اولویت اول مبارزه با تروریسم در این کشور است، گفت:‌جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در کنار هر کشوری که این اولویت را به عنوان اولین اقدام در مسیر حل بحران سوریه می‌داند، همکاری کند.

دکتر روحانی در زمینه نقش روسیه در مسأله سوریه نیز اظهار داشت: روس‌ها اخیراً اعلام کرده‌اند که قصد دارند به طور جدی‌تر وارد مبارزه با داعش شوند و آنچه آنها اعلام می‌کنند، آمادگی بیشتر برای مبارزه با تروریسم، همزمان با تثبیت دولت سوریه است.

رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ قانون و مشروعیتی اجازه نمی‌دهد تا کشوری به بهانه مبارزه با تروریسم وارد خاک دیگر کشورها شود، گفت: نباید برای مبارزه با تروریسم دولت سوریه تضعیف شود، بلکه معتقدیم حل بحران در سوریه باید توسط ارتش سوریه و حکومت مرکزی در این کشور انجام شود.

دکتر روحانی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی به مبارزه با تروریسم بپردازد و این اقدام نیازمند مشارکت همگانی همه کشورها است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه معتقدیم امروز نظر غرب در خصوص بحران سوریه نسبت به گذشته کمی واقعی تر شده است، خاطر نشان کرد: مبارزه با تروریسم حتی از نظر نظامی، با هواپیما و موشک هرگز امکان‌پذیر نیست و این تجربه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری است که در مبارزه با تروریست‌ها بیشترین تلاش‌ها را انجام داده و توانسته قوی‌ترین گروه‌های تروریستی را به طور کامل از کشور بیرون کند.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش تروریست‌ها برای جهت‌دهی به افکار جوانان در کشورهای مختلف، گفت: برای مبارزه با تروریسم باید رو در رو با آنها مقابله کنیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالاتی در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و چگونگی روابط با دیگر کشورها از جمله عربستان و برخی اظهارنظرها در خصوص نگرانی دیگر کشورها نسبت به حضور ایران در منطقه، گفت: باید بررسی کنیم دلیل این نگرانی چیست و این در حالی است که در گذشته هم عده‌ای اعلام می‌کردند ایران خطری برای منطقه است و به همین دلیل از صدام علیه ایران حمایت کردند، اما در عمل معلوم شد که خطر اصلی چه کسی بوده و سرانجام آن چه شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران برخلاف صدام که قصد داشت همه کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تصرف خود درآورد، هرگز به کشوری حمله نکرده است، خاطر نشان کرد: ایران‌هراسی همواره در دستور کار تبیلغاتی دشمنان ملت ایران قرار داشته، اما آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران هیچ خطر و نگرانی برای هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود و هر یک از همسایگان ما و کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم کمکی بخواهند بلافاصله اقدام خواهیم کرد.

رییس جمهوری افزود: معتقدیم تمامیت ارضی و وحدت ملی همه کشورها از جمله همسایگانمان باید حفظ شود و آماده کمک به آنان در این زمینه هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی‌کند بلکه در شرایط گوناگون به کمک دوستان خود در منطقه شتافته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت بدون در نظر گرفتن سوابق گذشته در روابط، به کمک همسایگان خود شتافته است.

 رییس جمهوری در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: امروز از سردی روابط میان دو کشور متأسفیم و این در حالی است که با آغاز دولت یازدهم تلاش ما در راستای گسترش روابط با عربستان بوده است، اما شرایط اینگونه رقم نخورده و از هنگامی که عربستان شروع به کشتار مردم یمن کرده است، فاصله عربستان با ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هم زیاد شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه فاصله ایران و عربستان قطعاً به نفع هیچ یک از دو کشور و منطقه نخواهد بود، گفت: ما باید به عنوان اعضای خانواده اسلام، اختلافات فکری و تفاوت عقاید را بپذیریم و در کنار هم در زمینه‌های گوناگون همکاری کنیم.


 اخبار سیاست خارجی  -  انتخاب


ویدیو : رییس جمهور: ایران پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی‌کند / از سردی روابط میان تهران و ریاض متاسفم