ریسه‌ های سبز بامیه در آشپزخانه شما : خورش بامیه از آن دست غذاهایی است كه طرفداران ...


خورش بامیه از آن دست غذاهایی است كه طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شیوه درست كردن همین خورشت از هنرهای كدبانوهای ایرانی است. بامیه، مرغ و آلو؛ تركیب همین 3 ماده در كنار هم كافی است تا حس چشایی شما تحریك شود. همشری آنلاین - مریم حدادی: با دیدن بامیه‌ها در مغازه‌های سبزی‌فروشی و میدان‌های تره‌بار، نخستین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟! درست کردن خورشت بامیه؟! شاید نخستین فکر همین باشد.

اما با این دردانه تابستانی كه این روزها كم‌كم دارد تمام می‌شود می‌توانید محصولی بسازید كه در كل پاییز و زمستان و بهار هم مهمان آشپزخانه‌تان باشد. چطور؟ با ما همراه شوید.

چند كیلو بامیه بخرید و آنها را خوب بشویید. كافی است قسمتی از بامیه‌ای را كه خریده‌اید جدا كنید؛ نیمی از آن را برای سرخ كردن و تهیه خورشت بامیه كنار بگذارید و نیمی دیگر را برای خشك كردن آماده كنید.

 بامیه به‌خاطر ماده لزجی كه درون خود دارد به آسانی خشك نمی‌شود. باید تدبیری دیگر برای خشك كردن آن داشته باشید. كافی است بامیه‌های شسته شده را در آفتاب پهن كنید، . اجازه دهید آب حاصل از شستن در هوای آزاد خشك شود. حالا نوبت به نخ كشیدن آنهاست. با یك سوزن تمیز و نخ بلند به سراغ بامیه‌ها بروید. آنها را روی یك پارچه تمیز پهن كنید.

سوزن را آرام وارد پوست بامیه كنید و از سمت دیگر آن بیرون بیاورید. این كار را تا جایی كه طول نخ به شما اجازه می‌دهد ادامه دهید. بسته به حجم بامیه‌ای كه انتخاب كرده‌اید شاید لازم باشد 2 تا 3 بار سوزن را نخ كنید و بامیه‌ها را به نخ بكشید.

 ریسه آشپزخانه , تجهیزات آشپزخانه صنعتی , کابینت آشپزخانه

اگر فضای باز حیاط یا پشت‌بام در اختیار دارید می‌توانید بامیه‌های به نخ كشیده شده را زیر آفتاب و در هوای باز پهن كنید؛ اگر فضای شما محدود به آپارتمان است از فضای آشپزخانه استفاده كنید.

با این كار مدتی آشپزخانه شما با ریسه‌های بامیه‌های سبز تزیین خواهد شد. بعد از اینكه مطمئن شدید بامیه‌ها خشك شده‌اند- از خشك شدن قسمت داخلی آن اطمینان حاصل كنید- آنها را آسیاب كنید.حالا می‌توانید از این پودر بامیه كه خودتان درست كرده‌اید در خورشت‌هایی كه نیاز به لعاب زدن و جا افتادن دارند استفاده كنید.

 هم از خاصیت‌های بامیه بهره‌مند می‌شوید و هم اینكه پودر بامیه لعاب خوبی به خورشت شما خواهد داد.

خواص بامیه

نصف لیوان بامیه پخته آنقدر سرشار است از انواع مواد ارزشمند غذایی كه اگر از آنها آگاهی داشته باشید محال است به حذف كردن این ماده گیاهی از سفره تغذیه خانواده فكر كنید:

 25 كالری دارد؛ پس كم كالری است.2 گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.460 واحد ویتامینA دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است.130 میلی‌گرم ویتامینC دارد.50 میلی‌گرم كلسیم دارد؛ منبع خوب كلسیم كه ضدپوكی استخوان است.256 میلی‌گرم پتاسیم دارد كه ضد‌ فشار خون است.

خورشت بامیه

خورش بامیه از آن دست غذاهایی است كه طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شیوه درست كردن همین خورشت از هنرهای كدبانوهای ایرانی است. بامیه، مرغ و آلو؛ تركیب همین 3ماده در كنار هم كافی است تا حس چشایی شما تحریك شود. اگر بیشتر از این به این كلمات فكر كنید خودبه‌خود با دستور غذای زیر به سمت آشپزخانه حركت می‌كنید.

برای شروع كار به این مواد نیاز دارید:

مرغ‌هایی را كه از قبل از فریزر خارج كرده‌اید تا یخ‌شان آب شود با نمك و فلفل مزه‌دار كنید و در ظرف در داری قرار دهید؛ به‌مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. حالا پیازها را نگینی خرد كنید و به همراه مرغ تفت بدهید. بعد نمك و فلفل و زردچوبه و ادویه را اضافه كنید و روی مرغ آب جوش بریزید تا زمانی كه مرغ‌ها حسابی بپزد.

در یك قابلمه دیگر آب را جوش بیاورید، سركه و نمك را اضافه كنید، بامیه‌ها را در آب جوش بریزید. مواظب باشید بامیه زیاد نپزد، در غیراین صورت در خورشت لزج خواهد شد. آلوها را از قبل خیس كنید و بشویید. وقتی كه زمان پخت مرغ رو به اتمام بود به همراه آبلیمو، نمك، فلفل و زعفران به خورشت اضافه كنید. حالا خورشت بامیه شما كمی زمان لازم دارد تا جا بیفتد. 15دقیقه پایانی پخت هم رب تفت داده شده را به همراه بامیه‌ها به خورشت اضافه كنید و بعد از جا افتادن آن را در ظرف بكشید. با این خورشت می‌توانید از 3 تا 4 نفر سر سفره گرمتان پذیرایی كنید.


ویدیو : ریسه‌ های سبز بامیه در آشپزخانه شما