ریزترین مگس جهان جلاد مورچه‌هاست! : ریزترین مگس جهان جلاد مورچه‌هاست مطالعات ...



ریزترین مگس جهان جلاد مورچه‌هاست

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد كه ریزترین مگس جهان مورچه‌‌ای بزرگتر از اندازه خود را سر می‌برد.

ایسنا:یك حشره تازه كشف شده در تایلند ریزترین مگس جهان شناخته شد.

این مگس پنج برابر كوچك‌تر از یك مگس میوه بوده و طول آن از دانه نمك (0.4 میلی‌متر) نیز كوچكتر عنوان شده است.

 

هاست , طلا هاست , جهان پی

 

به نظر می‌رسد حشره جدید از مورچه‌های ریز تغذیه و با جایگیری در پوشش سر آن‌ها سر قربانیان را از تن جدا می‌كند. به گفته برایان براون از موزه تاریخ ملی لس‌آنجلس كه مگس مزبور را به عنوان گونه جدید اعلام كرده، رویت این حشره با چشم غیرمسلح و بدون استفاده از اسلاید میكروسكوپ ممكن نیست زیرا مگس خانگی در مقابل آن همچون یك گودزیلا به نظر می‌رسد.

این مگس ماده توسط محققان تایلندی در پارك ملی كائنگ كراچان كشف شد و نخستین حشره در نوع خود در آسیا عنوان شده است.

حشره جدید دارای بال‌های خاكستری دودی و مجهز به یك ارگان ذخیره تخم است كه تخمگذاری آن به عنوان یك انگل را درون بدن حشرات دیگر امكان‌پذیر می‌كند.

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را برای این مگس برگزیدند. این حشره متعلق به یك گروه چهار هزار نفره مگس‌های گوژپشت موسوم به phorid است كه یكی از مشخصه‌های آن‌ها انجام رفتارهای ضد مورچه‌یی شامل سر بریدن عنوان شده است.

گونه‌ای از این حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاری می‌كند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحیه سر میزبان حركت می‌كنند و در آن‌جا از عضلاتی كه برای باز و بسته شدن بخش‌های دهان مورچه به كار می‌روند، تغذیه می‌كنند.

 

آن‌ها در نهایت مغز را نیز می‌بلعند و در نتیجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حركت می‌كند. سر قربانی پس از این كه لاروای مگس غشای متصل كننده آن به بدن را به طور كامل مصرف كرد، می‌افتد. این مگس سپس به مدت دو هفته دیگر و قبل از سر از تخم بیرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌های بزرگسال كامل در سر بریده شده باقی می‌ماند.

محققان بر این باورند كه مگس قاتل در بدن مورچه‌های آكروبات ریز كه اندازه سرشان به بزرگی خود شكارچی است و تا حدود طول چهار میلی‌متری رشد می‌كند، نیز نقش یك انگل را بازی می‌كند. آن‌ها معتقدند كه مگس این عمل را صورت می‌دهد زیرا نزدیك‌ترین خویشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گینه استوایی نیز مرتكب چنین جرمی می‌‌شود.

نتایج این تحقیق در سالنامه انجمن حشره‌شناسی امریكا انتشار یافت./ایسنا


ویدیو : ریزترین مگس جهان جلاد مورچه‌هاست!