رکود طلایی در بازار خودرو :       در روزهایی كه گران شدن طلا و افزایش نرخ ...



 

 

بازار خرید و فروش خودرو در جاده رکود , بازار خودرو در رکود , بازار خودرو

 

در روزهایی كه گران شدن طلا و افزایش نرخ ارز بازار كسب و كار عده ای را در تهران تعطیل و یا نیمه تعطیل كرده است، بازار خودرو نیز از این «تعطیلی طلایی» بی نصیب نمانده و بیش از پیش به رکود آن افزوده شده است.

آن طور که نمایشگاه داران خودرو پایتخت عنوان می کنند، ظاهرا جو روانی حاصل از شرایط موجود در بازار ارز و سكه تهران هرچند اندک، اما به هر حال بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشته است.

این موضوع البته در شرایطی است که بازار خودرو کشور، ماه ها است با تحریم مشتریان روبه رو است و خریدوفروش در آن، رونقی ندارد.با این وجود، البته نمودار کلی قیمت خودروهای داخلی به جز یکی دو مورد، کاهش خاصی را تجربه نکرده و حتی برخی خودروها با افزایش قیمت نیز مواجه شده اند. از بازار خودروهای خارجی نیز خبر می رسد که با محدود شدن واردات آنها به کشور، قیمت این نوع خودروها نیز رشدی چند میلیون تومانی را تجربه کرده است.با این حال، بازار وارداتی ها نیز کم رمق و کم مشتری به نظر می آید.

● تندر ارزان شد

خودرو سرکش بازار کشور، این روزها آرام شده و با کاهش قیمت روبه رو است.

تندر-۹۰ مدل E۲که چندی پیش نرخی بالای ۱۶ میلیون تومان را نیز در بازار تجربه کرد، طی یکی دو هفته گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر به فروش رسید.

نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت تندر پارس خودرو و ایران خودرو، به ۳۵۰ هزار تومان در بازار رسیده است.هم اکنون تندر پارس خودرو در مدل E۲ا۱۵میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بوده و مدل ایران خودرویی این محصول نیز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. تندر E۱ پارس خودرو نیز ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، حال آنکه E۱ ایران خودرویی ها ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خریدوفروش می شود.

ظاهرا عرضه بیشتر تندر به بازار، کاهش قیمت این خودرو را در پی داشته است.

● افزایش قیمت زانتیا و ریو

با وجود اینکه سایپایی ها اعلام کرده اند زانتیا هنوز از خط تولید آنها خارج نشده، اما بازار خودرو چیز دیگری می گوید.

عروس فرانسوی سایپا که آخرین روزهای میهمانی اش در جاده مخصوص را می گذراند، طی یکی دو هفته گذشته، با افزایش قیمتی چند صد هزار تومانی روبه رو شده است. زانتیا هم اکنون با نرخ ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.فعالان بازار، خبر توقف تولید زانتیا را دلیل اصلی افزایش قیمت این خودرو می دانند.زانتیا پس از این خبر، تاکنون حدود دو میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

از زانتیا که بگذریم، ریو نیز تحت تاثیر موضوع توقف صادرات شرکت کیاموتورز کره به ایران، این روزها افزایش قیمت را به خود می بیند.

این محصول کره ای، در پی انتشار این خبر، تا به امروز ۳۰۰ هزار تومان گران شده و هم اکنون با نرخ ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.ریو البته سابقه دار بوده و پیش ترها نیز به دلایل مختلف از جمله کمبود قطعات تولیدی، افزایش قیمت را تجربه و نرخ آن به مرز ۱۵ میلیون تومان نیز نزدیک شده بود.سایپایی ها اعلام کرده اند، توقف صادرات کیا به ایران، فقط شامل خودروهای کامل (CBU) شده و بخش قطعات را در بر نمی گیرد.

به گفته آنها، تولید ریو مصون از این اقدام کیاموتورز خواهد بود!گرانی زانتیا و ریو در شرایطی است که پرتیراژترین محصول سایپا و البته خودروسازی ایران، روزهای آرامی را در بازار سپری می کند.پراید که پرفروش ترین و ارزان ترین خودرو تولید داخل به حساب می آید، هم اکنون در مدل بنزین سوز با همان نرخ چند ماه گذشته خود؛ یعنی هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

● کاهش قیمت ۲۰۷

پژو ۲۰۷ آی، میهمان فرانسوی و تازه وارد ایران خودرو پس از سپری کردن روزهایی گران، طی یکی دوهفته جاری با کاهش قیمت روبه رو شد. ۲۰۷ که جدیدترین محصول ایران خودرو به شمار می رود و عرضه کم آن باعث گرانی اش در بازار است، در مقایسه با روزهای ابتدایی عرضه به بازار، حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزان شده و هم اکنون با نرخ ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.این موضوع البته در شرایطی است که ۲۰۷ همین حالا هم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با نرخ کارخانه ای خود فاصله دارد.ظاهرا ایران خودرویی ها برای آنکه بازار پژو۲۰۶ تحت تاثیر قرار نگیرد، قصد دارند «۲۰۷ آی» را در تیراژی نسبتا پایین (۲۰ هزار دستگاه در سال) به تولید برسانند. کاهش قیمت ۲۰۷ در شرایطی است که دیگر میهمانان پژویی بازار (به استثنای پژو ۴۰۷) ثبات قیمت را به خود می بینند.هم اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۴میلیون تومان دارد و پژو ۴۰۵ بنزینی نیز ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریدوفروش می شود.در بخش صندوق دارها نیز، پژو ۲۰۶ مدل V۸درحال حاضر با نرخ ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.V۹ نیز که دنده اتومات است، قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

از بازار پارس نیز خبر می رسد که مدل بنزین سوز این خودرو در حال حاضر با نرخ ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

● محدودیت واردات به کام ماکسیما

آن طور که نمایشگاه داران خودرو پایتخت می گویند، محدود شدن واردات خودروهای خارجی به کشور، بازار ماکسیما را تکان داده و فروش این خودرو را دو سه برابر کرده است.

ظاهرا مشتریان ایرانی با توجه به محدودیت واردات خودروهای خارجی، به سمت خودروهای لوکس داخلی رفته اند و از همین رو ماکسیما با رشد فروش روبه رو شده است.این موضوع البته نرخ ماکسیما را دستخوش تغییر خاصی نکرده و این مونتاژی پارس خودرو هم اکنون ۳۹ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در مدل اتومات قیمت دارد.نوع دنده ای این خودرو نیز دیگر مونتاژ نمی شود.

● جهش چند میلیونی وارداتی ها

سری هم به وارداتی ها بزنیم.اگرچه خودروهای وارداتی طی چندماه گذشته و به دلیل محدودیت واردات، با رشد قیمتی چند میلیونی روبه رو شده اند، اما به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، مشتریان به این بازار نیز روی خوش نشان نمی دهند. ظاهرا با وجود کم شدن خودروهای خارجی در بازار، مشتریان تمایل چندانی به خرید آنها ندارند.دلیل این موضوع احتمالا از آن جهت است که مشتریان می ترسند با توجه به محدودیت واردات، در آینده با مشکل تامین قطعات خودروهای خارجی مواجه شوند.در حال حاضر تویوتا اوریون که ۵۵ میلیون قیمت داشت، ۶۲ میلیون تومان به فروش می رسد و نرخ تویوتا کمری نیز به ۵۲ میلیون تومان رسیده است.هیوندایی آزرا نیز ۵۶ میلیون تومان قیمت دارد و سوناتا نیز با نرخ ۴۶ میلیون تومان خرید و فروش می شود.همه این خودروها طی چند ماه گذشته بین چهارتاپنج میلیون تومان گران شده اند..../تحلیل:دنیای اقتصاد



ویدیو : رکود طلایی در بازار خودرو