رييس انجمن سرمايه گذاري اتاق ايران گفت... : رييس انجمن سرمايه گذاري مشترک ايراني ...



رييس انجمن سرمايه گذاري مشترک ايراني و خارجي اتاق ايران معتقد است: هر گونه تحريم تجاري عليه ايران علاوه بر تاثير منفي بر اقتصاد داخلي، کشور تحريم کننده را نيز دچار ضرر و زيان و به مثابه تيغي دو دم عمل مي کند. "حسين سليمي"روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايران، گفت: مناسبات کنوني امروز ايران و حجم بالاي واردات از کشورهاي مختلف بويژه اروپا، باعث مي شود آنها هم براي جبران ضررهاي ناشي از تحريم بدنبال کشور خريدار بگردند.


وي با ابراز اميدواري نسبت به اينکه کشورها از مداخله دادن مسائل سياسي با امور تجاري خودداري کنند، افزود: اگر قرار باشد مناسبات اقتصادي تحت تاثير روابط سياسي قرار گيرد بهتر است ابتدا مناسبات سياسي شکل گيرد و سپس به ساير مناسبات فکر شود.

 

سليمي مي گويد: نبود آرامش در مناسبات سياسي حوزه تجارت را نيز از رونق مي اندازد.

 

به گفته وي، در زمان حاضر روابط سياسي در راس مناسبات اقتصادي قرار دارد که بطور قطع هرگونه ايجاد چالش در آن حوزه، کشورها را نيز با مشکل مواجه مي کند.

 

سليمي تاکيد کرد: از آنجا که بيش از 80 درصد اقتصاد ايران دولتي است، طبيعي است که بخش خصوصي در صورت هرگونه تحريمي مشکلات بسياري را متحمل شود.

 

به اعتقاد اين فعال بخش خصوصي، نخستين عامل موثر در تحريم تجاري براي هر کشوري از جمله ايران آن است که بايد بناچار بدنبال تامين نيازهاي خود از کشور يا افراد ثالث بود که چنين شيوه اي حوزه اقتصاد را باهزينه هاي بالايي مواجه مي کند.

 

سليمي گفت: افزايش هزينه هايي حتي بالاتر از قيمت تمام شده براي يافتن بازار و اضافه شدن به نرخ تورم از جمله تبعات تحريم کشور محسوب مي شود.

 

وي در ادامه توضيح داد: هرگونه تحريم در حوزه تجاري منجر به تحريم بانکي، عدم گشايش LC و صرف هزينه هاي بيشتر براي يافتن بازارهاي جديد مي شود که بطور قطع اين امر به نفع کشور تحريم شده نيست.

 

سليمي با بيان اينکه آلمان در گذشته يکي از عمده ترين کشورهاي طرف تجاري ايران محسوب مي شد، گفت: مسائل سياسي موجب شد تا طي سال هاي اخير اين کشور رتبه نخست خود در مبادلات تجاري با ايران را از دست بدهد و به رتبه هاي سوم و چهارم تنزل يابد.

 

وي تاکيد کرد: بطور حتم مسائل ناشي از چنين اتفاقاتي آلمان را نيز در بازارهاي تجاري با مشکل مواجه کرده است.

 

 

 


ویدیو : رييس انجمن سرمايه گذاري اتاق ايران گفت...