رونمایی از عکس های «هلیوپولیس» برای امام موسی صدر با پیام سفیر لبنان و تقدیر خاتمی و رضا داوری :



پیام تبریک ولادت امام موسی کاظم , متن پیام تسلیت برای وفات پیامبر ص و شهادت امام حسن ع عکس نوشته , پیام تسلیت برای شهادت امام جعفر صادق

رونمایی از عکس های «هلیوپولیس» برای امام موسی صدر با پیام سفیر لبنان و تقدیر خاتمی و رضا داوری

کتاب مجموعه عکس های تاریخ تمدن جهان در لبنان با نام «هلیوپولیس» با مقدمه 8 چهره علمی داخلی و خارجی با پیام وزیر فرهنگ لبنان و سفیر این کشور رونمایی شد و هدیه ویژه ای برای عکاسی از تاریخی ترین نقطه جهان با حضور حجت الاسلام سید محمد خاتمی و دکتر رضا داوری به عکاس این مجموعه اهداء شد.

کتاب «هلیوپولیس» که اثر " معصومه جوادی نسب " است به امام موسی صدر تقدیم شده و با حضور دکتر صادق خرازی، دکتر غلامعلی حدادعادل، دکتر محمد رجبی، حجت الاسلام دعایی، دکتر اعوانی و "افتخار حسین عارف" رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و جمعی از اهالی فرهنگ کشور در فرهنگسرای ابن‌سینا رونمایی شد. همچنین مجموعه ای از گلچین عکس های تاریخی ترین نقطه جهان که برای اولین بار توسط این عکاس ایرانی در لبنان تهیه شده که در گالری ابن سینا در شهر ک غرب افتتاح شده است.

 

تقدیر دکتر رضا داوری و سید محمد خاتمی از عکاس این مجموعه برای تقدیم این کتاب به امام موسی صدر

دکتر رضا داوری‌اردکانی، فیلسوف و رییس فرهنگستان علوم،  این نمایشگاه را امری مغتنم بر شمرد و در این‌باره گفت: " این فعالیت نشان دهنده هنر، تاریخ و تمدن ماست. امروز در دوره‌ای به سر می‌بریم که راه‌های ارتباطی تیره شده‌اند، این حرکت‌ها ارتباط توأم با مهر و هم‌زبانی را نشان می‌دهد. عکس‌های خانم "معصومه جوادی نسب" نشان دهنده این است که تفاهم شرط لازم تاریخ است و امیدوارم هنرمندان کار عکاسی از تاریخ و فرهنگ را ادامه دهند. "

 

همچنین حجت الاسلام سید محمد خانمی با تقدیر از این عکاس برای اهداء این کتاب به امام موسی صدر، هدیه ویژه سفارت لبنان را به وی تقدیم کرد. گفتنی است این منطقه  یکی از منازل عبور کاروان کربلا  و یکی از مناطق فعالیت امام موسی صدر در لبنان بوده است. این عکاس کار جالبی در حاشیه شرح عکس های خود انجام داده که مورد تقدیر چهره  ها قرار  گرفت. وی گلچین نظراتی از دکتر رضا داوری اردکانی و امام موسی صدر را  درباره تاریخ، تمدن و فرهنگ را در حاشیه شرح عکس های خود قرار داده که با نگاه متفاوتی عرضه شده است.

 

پیام "گابی ‌لیون" وزیر فرهنگ لبنان

در این مراسم پیام "گابی ‌لیون" وزیر فرهنگ لبنان قرائت شد. در این پیام آمده است:

"برگزاری نمایشگاه تاریخ تمدن جهان در لبنان با عنوان «هلیوپولیس» یا شهر خورشید و انتشار کتابی در این باره حرکتی ستودنی و هنرمندانه است که نگاه تازه‌ای از سابقه تمدنی در لبنان را بیان خواهد کرد و موجب خشنودی هر فرهنگ‌دوستی خواهد بود.

 

بسیار تمایل داشتم که در چنین نمایشگاهی که روایت فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن در لبنان است حضور یابم اما به سبب برنامه کاری که از قبل در بیروت تنظیم شده بود قادر به آمدن نیستم. نمایشگاهی با آثاری از دو شهر تاریخی بعلبک و بیبلوس بیانگر حضور و گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ‌های مختلف در این شهرها و به خصوص شهر بعلبک است. به نمایندگی از دولت و لبنان از همت هنرمند عکاس این مجموعه و همه دست‌اندکاران برگزاری این نمایشگاه در ایران تشکر می‌کنم.»

 

پیام سفیر لبنان در ایران

در ادامه این مراسم پیام سفیر لبنان در ایران نیز قرائت شد که در آن آمده: "نمایشگاه آثاری از دو شهر تاریخی لبنان حرکتی نو و تأثیرگذار برای معرفی تاریخ فرهنگ و هنر این کشور در جهت همزیستی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و ادیان است.

 

تلاش برگزارکنندگان این نمایشگاه و انتشار کتاب «هلیوپولیس» در بیان مسائل تاریخی از دو شهر مهم جهان یعنی بعلبک و بیبلوس قابل تقدیر است. بلعلبک مسیر عبور کاروان‌ها به شام و دمشق بوده به طوری که مسیر عبور کاروان کربلا نیز بوده است و مسیر پیروزی خون بر شمشیر است. مکان رأس الحسین در شمال شهر بعلبک و وفات دختر بزرگوار امام حسین (ع)‌ در این شهر رخ داده است.

 

جایگاه سید خوله در ورودی جنوب شهر بنا شده تا شاهدی بر اندیشه اسلامی باشد و نشانه ای دیگر برهمکاری جمهوری اسلامی ایران با لبنان که با معماری ایرانی کاشیکاری در بیرون و آینه کاری در درون مزین شده است.

 

شهر بعلبک، شهر هلیوپولیس یا شهر خورشید، شهر پایدار آزادی و دعوت به اصلاح و نوید فضایی بهتر است و شاهدی بر این امر که رابطه با خدا، نور و حقیقت، زمان و مکان نمی‌شناسد جز خط فاصل حق و باطل.

و اما شهر جبیل، بیبلوس حکایت‌های دیگری از تاریخ دارد. با اشرافش بر دریا که یادآور سفرهای دریایی اجداد فنیقی ماست که با سفرهای خود حروف الفبا و تجارت و رسالت علم و فرهنگ را به عالم منتقل کردند و تمدن‌هایی را در اطراف مدیترانه تأسیس کردم که آثار بسیاری از آن در اسپانیا، برزیل و ... یافت شده است.امیدوارم همیشه گفت‌وگو اساس رابطه و همکاری بین کشورهای ما را تشکیل دهد.

 

رابطه‌ای که ریشه در تاریخ دارد و شواهد آن بر سنگ‌های پرسپولیس شیراز حفر شده و تقدیم هدیه توسط فنیقی‌ها به پادشاهان قدیم ایران را نشان می‌دهد. در پایان مجدداً از برگزارکنندگان این محفل ارزشمند که خود به عنوان گامی به منظور همکاری بیشتر بین دو کشور محسوب می‌شود، تشکر و قدردانی می‌نمایم.»/خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو : رونمایی از عکس های «هلیوپولیس» برای امام موسی صدر با پیام سفیر لبنان و تقدیر خاتمی و رضا داوری