رونمایی از علت اصلی لغو کنسرت‌ ها : کنسرت‌ها لغو می‌شود؛ مجریان کنسرت شرمنده ...


کنسرت‌ها لغو می‌شود؛ مجریان کنسرت شرمنده می‌شوند و در نهایت سوالی بی‌پاسخ در مورد علت و نهادهای ذی‌ربط در امر لغو کنسرت‌ها! روزنامه آرمان: کنسرت‌ها لغو می‌شود؛ مجریان کنسرت شرمنده می‌شوند و در نهایت سوالی بی‌پاسخ در مورد علت و نهادهای ذی‌ربط در امر لغو کنسرت‌ها!

چند زمانی است که برنامه کنسرت‌ها که برای برخی از آنها بلیت هم فروخته شده است بدون بیان دلیل واضحی لغو می‌شود که چند نمونه اخیر آن در نیشابور بود. کیهان کلهر اردیبهشت‌ماه امسال پس از سال‌ها به ایران آمد تا مردم ایران را مهمان نوای کمانچه‌ اصیل ایرانی کند و برای مخاطبان موسیقی بی‌کلام اجرا کند؛ اما درست لحظه‌ای که می‌خواست کارت پروازش را در فرودگاه بگیرد و عازم نیشابور شود، خبر رسید که به دستور دادستانی، اجازه‌ برگزاری کنسرت در این شهر را ندارد؛ آن هم در شرایطی که مجوزهای لازم را برای اجرای کنسرت گرفته بود.

البته این لغو کنسرت‌ها به کیهان کلهر محدود نشد و حافظ ناظری هم مدت‌هاست که تور کنسرت «ناگفته» را با همراهی پدرش، شهرام ناظری آغاز کرده، اما او هم از اجرا در نیشابور بازماند و با وجود گرفتن مجوزهای لازم از وزارت ارشاد، اجازه‌ برپایی کنسرت در این شهر را پیدا نکرد و چندین کنسرت دیگر که سبب نگرانی اهالی فرهنگ و هنر شد. این نگرانی تا آنجا پیش رفت که حتی محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران به آن واکنش نشان داد و گفت: «شاید بتوان موضوع بررسی لغو کنسرت‌ها را جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد لذا این شورا باید سریع تر سیاست‌ها و راهبردهای این بخش را مشخص و ابلاغ کند و مجلس هم کمک کند تا در جایی که نیاز به قانونگذاری است، این امر صورت گیرد تا کمتر شاهد برخورد سلیقه‌ای باشیم.»

علی جنتی چه گفت؟


وزیر ارشاد دیروز وارد عرصه پاسخگویی شد و علت لغو برخی کنسرت‌ها را ورود دستگاه قضائی عنوان کرد و از نامه‌نگاری در این زمینه خبر داد. علی جنتی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل تداوم مشکل در برگزاری کنسرت‌ها و لغو آنها اظهار داشت: بخش عمده کنسرت‌ها مربوط به دستگاه قضائی است، زیرا گاهی دادستان‌ها دخالت می‌کنند و جلوی کنسرت‌ها را می‌گیرند. وی افزود: ما در این مورد با رئیس و مدیران دستگاه قضائی نامه‌نگاری کرده‌ایم که اجازه دهند مجوزهایی که داده می‌شود اجرایی شود. ما خودمان به اندازه کافی مراقبت و دقت می‌کنیم؛ ما منطقه به منطقه بر اساس حساسیت‌ها و مذهبی بودن شهرها بعضا حتی مجوز کنسرت‌های پاپ را نمی‌دهیم و تاکید داریم کنسرت‌های سنتی در آن مناطق اجرا شود.

وزیر ارشاد گفت: مشکل اصلی از این بخش است، وگرنه به اعتراضاتی که گاهی اوقات از سوی برخی انجام می‌شود توجهی نمی‌کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تلاش برخی جریانات برای ایجاد تقابل میان فیلم‌هایی که در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت کسب می کنند و سایر فیلم‌ها، تاکید کرد: ما هم از جشنواره عمار حمایت می‌کنیم و هم از فیلمسازان جوان؛ هر کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود ما به عنوان سینماگر از او حمایت می‌کنیم. وی همچنین برخی اظهارات مبنی بر لزوم انجام اصلاحات در فیلم «فروشنده» جهت اکران آن را تکذیب کرد.

تکرار در  گذشته


البته باید یادآور شد وقتی سال گذشته لغو کنسرت‌ها افزایش یافت و وزیر ارشاد و دیگرانی در این‌باره از قوه‌ قضائیه انتقاد کردند، رئیس آن قوه در یک سخنرانی اظهار کرد: «من شنیدم در یک مجلسی یک روحانی گفته است که لغو کنسرت‌های قانونی خلاف حقوق مردم است. حقوق مردم چند طرف دارد و یک طرف آن، این است که خلاف موازین شرعی نباشد. اولا این داستانی که در برخی روزنامه‌ها در مورد لغو کنسرت‌ها ایجاد شد یک کار تبلیغاتی بود. برحسب گزارشی که در شورای امنیت کشور دادند، توضیح داده شد از میان بیش از ۳۰۰ کنسرت که در کشور مجوز اجرا داشتند، ۹ کنسرت لغو شده است.

 آیا این مقدار، سروصدای رسانه‌ای و نامه‌پراکنی علیه قوه قضائیه را لازم داشت؟» آیت‌ا... آملی لاریجانی همچنین گفت: «اینکه اجازه دهند کنسرتی زمینه شود برای اینکه رقص مشترک جوان‌ها پیش بیاید را قبول می‌کنید؟ این کار حرام نیست؟» او افزود: «نکته‌ مهم‌تر این است که فکر نادرستی در ذهن برخی مسئولان اجرایی کشور وجود دارد که می‌گویند ما مجوز داده‌ایم و دیگر کسی حق ندارد، لغو کند. این حرف اشتباهی است. دستگاه قضائی برحسب وظیفه‌ خودش در بخش ممنوعیت با مظاهر حرام برخورد خواهد کرد. اگر اعلام شود در مجلسی قرار است، یک بمب منفجر شود، آیا دادستان یا مراجع امنیتی نباید ورود پیدا کنند؟ گفته‌اند لغو طبق موازین قانونی باشد که این، حرفی منطقی است و ما نیز به شما توصیه می‌کنیم مجوزهای‌تان براساس موازین باشد.»


ویدیو : رونمایی از علت اصلی لغو کنسرت‌ ها