روغن پالم و خمیر مرغ؛ اتهامات "کاملا باز بسته" : پرونده ای که با اظهارات وزیر ...



روغن پالم , روغن بدون پالم , روغن پالم چیست

پرونده ای که با اظهارات وزیر بهداشت در مرداد 93 درباره خوراکی های غیر بهداشتی به خصوص روغن شروع شده بود با تغییر بازپرس پرونده، ناتمام ماند. یعنی عملا سرنوشت پرونده خوراکی هایی که رئیس سازمان غذا و دارو را به دادگاه کشیده بود، مشخص نیست.

روز 12 مرداد 93 بود که وزیر بهداشت اعلام کرد روغن پالم در محصولات لبنی کشف شده و مردم باید بدانند چه می خورند.

بلافاصله جنب و جوشی در بازار لبنیات به وجود آمد و مردم، از لبنیات پرچرب بریدند. طوری که یکی از شرکتهای بزرگ تولید کننده لبنیات اعلام کرد بیش از 80 درصد محصولات پرچربش روی دست مانده و بازار صادرات لبنیات ایران هم از این اظهارات، تکان خورد.

واقعیت این بود که روغن پالم، روغنی گیاهی و دارای اسیدچرب اشباعی فراوان، مدتها بود در محصولات پرچرب لبنی استفاده می شد و کسی چیزی نمی گفت. تا آن روز که قاضی زاده هاشمی، تابو را شکست و درباره پالم در لبنیات، مردم را آگاه کرد.

ماجرا به همینجا ختم نشد. چون پرونده ای در دادگستری در حال شکل گرفتن بود: چه کسی سلامت مردم را با این خوراکی های غیربهداشتی تهدید کرده؟

یکی دو ماه بعد، در 16 مهرماه گروهی از وکلا برای عاملان این خوراکی ها، از وارد کنندگان روغن پالم بگیر تا تولید کنندگان محصولات بدون استاندارد از جمله فرآورده های پروتئینی مانند سوسیس و کالباسی که با خمیر مرغ تهیه می شدند، شکایت کردند.

شکایت مصطفی ترک همدان، پیمان محمود عطار و علیرضا دقیقی به جایی رسید که معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به دادسرای کارکنان دولت احضار شد. هر چند شکات می گفتند علیرضا دیناروند به عنوان متهم پایش به دادگاه کشیده شده، ولی او در نشست خبری پایان سال، گفت که "مطلع" بوده نه "متهم".


پیمان حاج محمود عطار یکی از وکلای شاکی معاون وزیر بهداشت در اواخر آذرماه از برگزاری دادگاه شکایت از رسول دیناروند خبر داده بود و گفته بود: عدم نظارت بر تولید و توزیع شیر آلوده به پالم، ورود خمیر مرغ و برنج غیر طبیعی به بازار و ... از جمله موارد تخلف وی محسوب می‌شود.

او گفت: دیناروند برای ارائه توضیحات تکمیلی نزد بازپرس پرونده در شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حاضر خواهد شد تا به این پرونده رسیدگی شود.


هر چه بود، شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، پرونده را بر علیه تولیدکنندگان خوراکی های ناسالم تشکیل داد و اظهارات چند مقام دولتی از جمله دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این پرونده جمع آوری شد.

کار تا جایی پیش رفت که در 24 دیماه 93، بازپرس شعبه 15 دادسرای 28 کارکنان دولت، محمد حسین جعفری، به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت دستور داد اسامی کارخانجاتی که از روغن پالم به طور غیرقانونی استفاده می کردند را به اطلاع و آگاهی عمومی برساند.

 

سایت روغن پالم , مضرات روغن پالم , انواع روغن پالم

 
ولی بر خلاف دستور بازپرس جعفری، این حکم قضایی هرگز اجرا نشد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، هرگز اسامی این محصولات را اعلام نکرد.

مصطفی ترک همدانی، شاکی این پرونده، درباره سرنوشت این دستور قضایی به خبرآنلاین می گوید: " در آبان و آذر پارسال معاون غذا وداروی وزارت بهداشت یکبار به دادسرا احضار شد. در همان جلسه درباره روغن پالم و همینطور برنج های آلوده و خمیرمرغ نیز از آقای دیناروند تحقیق شد، ولی او از خود رد اتهام کرد."

این وکیل دادگستری در ادامه، توضیح می دهد: "رئیس سازمانت غذا و دارو، رئیس سازمان دامپزشکی را مسئول وضعیت غیربهداشتی تولید فرآورده های پروتئینی ناسالم و وجود خمیر مرغ در سوسیس و کالباس دانست. به دستور بازپرس شعبه، رییس دامپزشکی برای پاسخگویی احضار شد و این مقام مسئول نیز پاسخ داد چون ضایعات مرغ در روند فرآوری این محصول، تبدیل به خمیر شده و قانونا نیز ضایعات حاصل از مرغ، تحت نظر اداره پسماند و زیر مجموعه معاون غذا و داروی بهداشت وزارت بهداشت محسوب می شود، سازمان دامپزشکی مسئولیتی در این باره ندارند و باز هم آقای دیناروند مسوول است."

به گفته ترک همدانی، باز هم معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به دادسرا احضار شد ولی ناگهان بازپرس پرونده تغییر کرد و تمامی تصمیمات قبلی معلق شد!

به بیان دیگر، سوسیس و کالباسی که در سوپرمارکت محله شما فروخته می شود، همچنان دارای همان موادی است که سازمان استاندارد اعلام کرده غیرقانونی است و نباید در این محصولات وجود داشته باشد. یعنی همه چیز دوباره به حال خود رها شد.

محصولاتی كه با روغن پالم عرضه شدند
مسئله بزرگتر این است که علاوه بر سوسیس و کالباس غیربهداشتی و برنج هایی که به صورت مصنوعی تولید می شود، لبنیاتی که همچنان پالم دارند، در بسته غذایی خانوارهای ایرانی توزیع می شود.

در این میان، برخی از اوراق پرونده قضایی تشکیل شده برای خوراکی های غیراستاندارد از جمله محصولات پالم داری که وزارت بهداشت مکلف به اعلام اسامی آنها شده بود، نشان می دهد تعداد زیادی از اقلام لبنیات معروف، همچنان تولید، توزیع و توسط مردم بی خبر از همه جا، مصرف می شود.

در نمونه سندی که منتشر می شود، برخی از اقلامی که توسط معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت به عنوان خوراکی های دارای روغن پالم معرفی شده، آمده است. هر چند قرار بود وزارت بهداشت درباره انتشار این اسامی به دستور قضایی تن دهد، ولی اینطور که پیداست، سیاست "این نیز بگذرد" همچنان مانعی برای آگاهی عموم از خوراکی های لبنی پالم دار شده است.

وزیر بهداشت روغن پالم , عوارض روغن پالم چیست؟ , خطرات روغن پالم

 
تصویر نمونه هایی از اقلام لبنی داری پالم که وزارت بهداشت احصا کرده

همانطور که در این نمونه از اسناد غیر محرمانه سازمان غذا و دارو مشاهده می شود برخی از اقلام دارای پالم، از برندهای معروفی هستند که هر روز در رادیو و وتلویزیون، تبلیغات آنها برای مصرف بیشتر خانواده ها پخش می شود. بدیهی است این اسناد، دارای طبقه بندی محرمانه نیستند.

واقعیت این است تا لحظه تنظیم این گزارش، معاونت غذا و دارو اقدامی برای معرفی اقلام پالم دار لبنیات، اعلام اسامی برندهای پروتئینی که از خمیر مرغ استفاده می کنند و برنجهای آلوده، انجام نداده و پرونده قضایی تشکیل شده هم در دادسرا، هنوز تکلیفش معلوم نیست

 اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو : روغن پالم و خمیر مرغ؛ اتهامات "کاملا باز بسته"