روسیه، مصمم به نقض توافقنامه موقت : کاروان کمک‌های روسیه امروز (پنجشنبه) سفر ...


کاروان کمک‌های روسیه امروز (پنجشنبه) سفر خود به سمت اوکراین را از سر گرفته و وارد مسیر جنوبی شد که به لوهانسک، منطقه تحت کنترل شورشیان منتهی می‌شود. ایسنا: کاروان کمک‌های روسیه امروز (پنجشنبه) سفر خود به سمت اوکراین را از سر گرفته و وارد مسیر جنوبی شد که به لوهانسک، منطقه تحت کنترل شورشیان منتهی می‌شود.

این کاروان متشکل از 262 کامیون از اواخر روز سه‌شنبه در بحبوحه مخالفت‌ها نسبت به اینکه چگونه و از کجا وارد مرز اوکراین شود، در یکی از آمادگاه‌های نظامی روسیه واقع در شهر "ورونژ" متوقف شده بود.

ظاهرا روسیه با ارسال کاروان خود به جنوب کشور، مصمم است تا به توافقنامه موقتی که پیشتر به دست آمده بود مبنی بر ارسال این کمک‌ها به منطقه خارکیف که تحت کنترل دولت کی‌یف قرار دارد و در آنجا صلیب سرخ می‌تواند محموله‌ها را بررسی کند، وفادار نماند.

این کامیون‌ها به احتمال زیاد از منطقه لوهانسک که تحت کنترل مخالفان حامیان روسیه است وارد اوکراین خواهد شد.

مسکو تاکید دارد که تمام این وسایل از جمله غذای کودک، مواد غذایی کنسروی، ژنراتورهای پرتابل و کیسه‌های خواب را با صلیب سرخ بین‌المللی هماهنگ کرده اما کی‌یف می‌گوید: نگران است که این کاروان پوششی برای یک حمله نظامی باشد.

نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز چهارشنبه گفتند که درباره مقصد نهایی این کاروان بی‌خبر هستند.

کی‌یف و غرب، بارها مسکو را به تامین تسلیحات برای شورشیان حامیان روسیه در شرق اوکراین که با نیروهای دولت کی‌یف در حال مبارزه هستند، متهم کرده‌اند.

پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، مسکو را به توطئه‌چینی برای حمله مستقیم به خاک اوکراین تحت بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه متهم کرده است.

این در حالی است که سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ امروز اعلام کرد، یکی از مقامات ارشد این کمیته برای مذاکره درباره ارسال کمک‌های روسیه به شرق اوکراین به کی‌یف و مسکو سفر خواهد کرد.

این سخنگو افزود: لوران کورباز، رییس عملیات‌ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اروپا و آسیای مرکزی بر نقش بشردوستانه جدی این آژانس و اینکه ارسال کمک‌های بشردوستانه نباید سیاسی شوند، تاکید دارد. انتظار می‌رود کورباز اواخر امروز به ژنو سفر کند.

این سخنگو ادامه داد: مساله عبور مرزی و ترخیص کالاهای این کاروان روسیه از گمرک باید از سوی هر دو طرف مشخص شود.


ویدیو : روسیه، مصمم به نقض توافقنامه موقت