روز خبرنگار روز رسالت و رسانه است : انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر ...


انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور طی بیانیه ای ، فرارسیدن روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی را به ایثارگران عرصه خبر تبریک گفت. خبرگزاری مهر: انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور طی بیانیه ای ، فرارسیدن روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی را به ایثارگران عرصه خبر تبریک گفت.

 انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران طی بیانیه ای ضمن تبریک روز خبرنگار اعلام کرد: "منزلت بخشی به شغل خبرنگاری در جامعه و خصوصا در نزد مسئولان" بر زمین مانده است که امیدواریم، دولت "تدبیر و امید" با اقدامات عملی عاجل، نوید بخش حل مشکلات و تحقق مطالبات قشر فرهیخته و سخت‌کوش خبرنگار باشد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

ن والقلم و ما یسطرون

 با گرامیداشت نام و یاد شهید محمود صارمی و تمام شهدای خبرنگار.

خداوند متعال را شاکریم که چند سالی است در آستانه 17 مرداد و روز خبرنگار، برای قشر فداکار، سختکوش و صدالبته مظلوم خبرنگار که در سراسر سال، زندگی، آسایش و آرامش خود را مصروف رسیدگی به مطالبات به حق مردم شریف و عزیز می‌نماید، در حد مقدورات یک روز توجهاتی زودگذر صورت گیرد تا دغدغه‌های این قشر نیز به مسئولان یادآوری شود؛ هر بار به امید آنکه امسال برخلاف سال‌های پیش، به این مطالبات به حق و حداقلی، توجهی مضاعف شده و کورسوی امیدی در رسیدگی به این مطالبات در مقابل دید خبرنگاران پدید آید.

خبرنگارانی که سال‌ها پیش، گردهم آمدند تا با تشکیل نهاد و انجمنی "صنفی"، گامی برای پیگیری مطالبات و دغدغه‌هایشان بردارند، اما چه سود که بار دیگر این قشر به سیاق همیشگی خود مظلوم واقع شد، و عده‌ای از سیاسیون که خبرنگاری حرفه تخصصی‌شان نبود، با تلاش بسیار، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به "شبه حزب سیاسی" رادیکال و افراطی برای پیگیری مطامع سیاسی خود بدل کردند و با تشکیل مجامع عمومی به حد نصاب نرسیده و هیئت مدیره‌های غیرقانونی، با کنار زدن خبرنگاران حرفه‌ای، دلسوز و متعهد، که دریچه امید خبرنگاران در پیگیری مطالباتشان را به شبه یاسی مجدد تبدیل نمودند.

و چه تلخ آنکه همین سیاسی‌کاران خبرنگارنما، امروز نیز حضور دولت "تدبیر و امید" را به خیال خام خود فرصتی دیگر یافته‌اند تا با بر سر زبان انداختن تشکل منحله متبوعشان و همچنین جا زدن خود به عنوان نماینده خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، منویات سیاسی خود را دنبال کنند. و البته باید صنف کوشا، خدوم و تیزبین خبرنگاران نسبت به این فعل و انفعالات هوشیارتر از گذشته در صحنه حاضر باشند.

امّا پس از انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، به لطف خداوند سبحان و با پیگیری‌های مجدانه جامعه خبرنگاران و نویسندگان سراسر کشور، اینک انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در سال 1390 و از طریق برگزاری انتخاباتی قانونی با حضور جمعی از اهالی رسانه، پا به عرصه گذاشته است تا با یاری تمامی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور، از هر گروه و سلیقه سیاسی، این بار به حقیقت و به معنای واقعی کلمه، مطالبات صنفی و حقوقی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را فارغ از هرگونه نگرش سیاسی دنبال کرده و در جهت استیفای حقوق بر زمین مانده خبرنگاران، گام‌های اساسی بردارد.

با اغتنام از فرصت پدید آمده‌، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران، ضمن تبریک و گرامیداشت روز خبرنگار که به حق می‌توان آن را "روز رسالت و رسانه" نام گذاشت، بار دیگر بر مطالباتی که چندی پیش در نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان مطرح نمود را یادآوری کرده و در وهله اول تاکید می‌نماید  که انتظار دارد دولت ایشان با پای فشاری بر شعار اعتدال و قانون گرایی اجازه ندهند مجددا تجربه تلخ حضور عناصر افراطی در تشکل هایی که عهده دار مطالبات صنفی، رفاهی، حقوقی و ... اقشار مختلف، از جمله قشر مظلوم و سخت کوش خبرنگار و روزنامه نگار هستند تکرار شود.

از سوی دیگر به مسئولان و دست‌اندرکاران، یادآوری می‌کنیم که هنوز بسیاری از مطالبات اساسی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از جمله

حمایت حقوقی از خبرنگاران

اجرای آئین‌نامه قانونی مشاغل سخت و زیان آور برای صنف خبرنگاران

تحقق وعده مسکن خبرنگاران که وعده آن در دولت دهم داده شد و هنوز اجرایی نشده است.

تسهیلات مسکن خبرنگاران که مراحل اجرایی آن تقریباً به اتمام رسیده است.

معافیت مالی خبرنگاران

تصویب قانون مناسب نظام جامع رسانه‌ای که در آن مقامات و مسئولان ملزم به همکاری با رسانه‌ها باشند.

توجه به امنیت شغلی خبرنگاران

 بیمه نمودن تمام خبرنگاران و سایر دست‌اندرکاران امور مختلف رسانه‌ها

علی‌الخصوص، "منزلت بخشی به شغل خبرنگاری در جامعه و خصوصا در نزد مسئولان" بر زمین مانده است که امیدواریم، دولت "تدبیر و امید" با اقدامات عملی عاجل، نوید بخش حل مشکلات و تحقق مطالبات قشر فرهیخته و سخت‌کوش خبرنگار باشد.


ویدیو : روز خبرنگار روز رسالت و رسانه است