روز ارتش و نيروي زميني :         نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی ...



 

 

 

ارتش , استخدام ارتش , ارتش سرخ

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اختصار نزاجا گفته می ‌شود .

شاخه های نظامی :
- نیروی هوایی
- نیروی زمینی
- نیروی دریایی
- قرارگاه پدافند هوایی

نیروی زمینی از افسران و درجه ‌داران و سربازان تشکیل شده است و افسران آن در دانشگاه افسری امام علی (ع) واقع در تهران تحصیل می ‌کنند و در این دانشگاه علاوه بر یادگیری دروس علمی روز و فنون نظامی به دوره‌ هایی نظیر رنجر و کماندو و رزم در کوهستان و اردوگاه های تابستانی و زمستانی اعزام می‌ شوند .

اصل 143 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید :
" ارتش جمهوری اسلامی ایران ، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد . "

اصل 144 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح دارد که :
" ارتش جمهوری اسلامی ایران ، باید ارتشی مکتبی و مردمی باشد و از افراد شایسته استفاده کند تا به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکاری کنند . "

بیست و نه فروردین ، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی های دلاور مردان نیروی زمینی ارتش است . همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ، ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن را جوانان برومند خانواده های مسلمان و اغلب مستضعف ایرانی تشکیل می داد ، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستمشاهی و ستیز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش های خستگی ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد .

به همین مناسبت امام امت روز بیست و نه فروردین را به نام روز ارتش نامگذاری کرد . امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه " لحظه شادی بندگان خدا و یاس ستمگران " نقطه عطف درخشان و افتخار آمیز قلمداد فرمود .

با نگاهی گذرا به تاریخ خونبار انقلاب اسلامی در می یابیم که از لحظه نخست پیروزی انقلاب ، ارتش و ارتشیان ، عشق و علاقه و میل باطنی خود را به حرکت ستم سوز و توفنده انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل ابزار داشتند و در اثبات این معنا فداکاری ها ، تلاش ها و ایثارگری های بسیاری به خرج دادند .

گسستن از رژیم فاسد و منفور پهلوی و پیوستن به اقیانوس ملت ، بیعت با امام امت ، درهم شکستن توطئه های گوناگون دشمن بویژه مقابله با ضد انقلاب ، حضور گسترده ، مستمر و چشمگیر چندین ساله در عرصه های حماسه و شرف ، حراست و دفاع از مرز های زمینی ، هوایی ، دریایی و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود شاهدی صادق بر این مدعاست .

در ماه های خون و شهادت رهنمود های مدبرانه و حکیمانه رهبر فقید انقلاب ، بر آگاهی دلاور مردان ارتشی در برابر ماهیت ضد اسلامی و غیر مردمی رژیم فاسد پهلوی افزود . در این رهگذر فرمایش های " حضرت امام " وجدان های بیدار و فطرت های آلوده نشده ارتشیان را در سطوح مختلف به بیداری می خواند و زمینه را برای پیوستن آنان به انقلاب اسلامی و ملت بپا خاسته ایران مهیا می کرد .

این سخنان گهربار که از اعماق وجود رهبری هوشمند و مشفق بر می آمد لاجرم بر دل ها می نشست و محبت خود را در بین ارتشیان خداجوی می گذاشت و بذر آگاهی و بیداری را در دل های مستعد و حنیف آنها می افشاند .

فرار روز افزون نظامیان از پادگان ها ، استنکاف و خود داری از مقابله با مردم ، رژه رفتن پرسنل نیروی هوایی در روز 19 بهمن در محضر امام خمینی (ره) ، سرپیچی از دستورات فرماندهان طاغوت ، شرکت در خثنی کردن کودتای 21 بهمن 1357 ، بیعت با امام امت (ره) و پیوستن کامل به صفوف ملت در 22 بهمن و فرو ریختن دژهای ستمشاهی و از نتایج درخشان و ارزنده همان برخورد حکیمانه و خردمندانه حضرت امام (ره) در سال 1357 با ارتش بود .

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحول و دگرگونی در بنیاد ها و معیار های ارزشی جامعه ، از مسائل مطرح در مجامع مختلف بخصوص نیرو های مسلح این بود که انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب چه دیدگاهی نسبت به ارتش دارند و اصولاً در نظام اسلامی تکلیف نیرو های مسلح کنونی چیست ؟

 

ارتش جمهوری اسلامی ایران , فرمانده کل ارتش , ثبت نام ارتش

 

درچنین جو تاریک و مبهمی که در فضای جامعه و بخصوص اذهان نظامیان به وجود آمده بود و دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه ، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سرداده بودند و ارتش در حساس ترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود ، امام امت (ره) به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طی پیامی ، با قاطعیت هرچه تمام تر ، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام ، یکپارچگی و وحدت ارتش ، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمودند :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و مبارز ایران و فقهم الهه تعالی ؛ با اهدا سلام و سپاس از مجاهدت خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را به خواست خدای بزرگ قطع کردید ؛ لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید :

1ـ روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می شود . ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرز های کشور اعلام نمایند .

2ـ ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان بنمایند . اکنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آنان اعلام نمایند . اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان آن است جایز نیست . ما و شما و ارتش برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشور مان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اخلال مفسدین خاتمه دهیم .

3ـ افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند . توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می شود و نظام را از هم می پاشد . سربازان و درجه داران و افسران موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند . ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست ، اداره شود تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود .

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی
28 فروردین 1358

 

پس از صدور این پیام تاریخ ساز نیز ارتشیان در عمل ثابت کردند که شایستگی حمایت و پشتیبانی امام امت (ره) را داشته و دارند و در این رهگذر با خلق حماسه های عظیم و به یادماندنی در سال های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن اوراق زرینی بر دفتر تاریخ سراسر حماسه قیام ملت ایران افزودند که از جمله می توان به همبستگی و همراهی با ملت انقلابی در آغاز حرکت توفنده انقلاب اسلامی ، نقش اساسی و تعیین کننده و حضور درخشان و ارزشمند ارتش در رفع غائله گروهک ها و ضد انقلاب در جای جای میهن اسلامی ، هشت سال ایثار و جانبازی و دفاع مقدس در برابر هجوم همه جانبه استکبار جهانی و نیز فعالیت چشمگیر در دوران بازسازی و نوسازی کشور اسلامی ، اشاره کرد .

 

ارتش ، افتخار ملت
حضرت علی علیه السلام در بخشی از نامه به مالک اشتر می فرماید : « لشکریان به فرمان خدا ، پناهگاه استوار رعیت و زینت و وقار زمامداران ، شکوه دین و راه های تحقق امنیت کشورند . امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد » . این کلمات ، بیانگر اهمیت و والایی نیرو های مسلح است و سزاوار است هم نیروی مسلحی چون ارتش به جایگاه و موقعیت خود توجه کند و هم مردم به عظمت و رسالت نیروی مسلح عنایت لازم را داشته باشند .

 

خودکفایی، ضرورتی دینی و نظامی
ارتش و دیگر نیرو های مسلح ، برای انجام مأموریت ها و رسیدن به اهداف مورد نظر ، نیازمند دست یافتن به خودکفایی اند . قرآن کریم نیز به مؤمنان مجاهد ، دستور می دهد : « در برابر دشمنان ، آنچه توانایی دارید از نیرو و ( همچنین ) اسب های ورزیده ( برای میدان نبرد ) آماده سازید تا به وسیله آن ، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید » . در این آیه ، خداوند به مؤمنان مجاهد دستور می دهد پیش از حمله نظامی دشمن ، به حد کافی برای هجوم احتمالی دشمن آماده شوند و نیرو و ابزار جنگی تهیه کنند .

 

خودکفایی نظامی در کلام امام راحل رحمه الله
برپایه رهنمود های امام خمینی رحمه الله ، خودکفایی نظامی ، هدف گران سنگی است که رسیدن به آن در پرتو فقر نظامی مقدور نخواهد بود . به عبارت دیگر ، هنگامی که همه نیاز های قوای نظامی از خارج تأمین شود ، هیچ گاه افراد به فکر خودکفایی نمی افتند و در نتیجه ، برای برطرف ساختن نیاز های خود نمی کوشند . امام خمینی رحمه الله در این باره فرموده است : « اگر افکار شما آزاد باشد و باورتان آمد که ما می توانیم صنعتمند و صنعت کار باشیم ، خواهیم بود . اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم ، خواهیم توانست » .

 

ارتش ؛ معنویت و اقتدار
مقام معظم رهبری ، در بازدید از ستاد نیرو های زمینی ارتش ، فرمودند : « نیرو های نظامی باید روز به روز توانایی خودشان را در درون خودشان از همه جهت افزایش دهند ؛ استحکام سازمان دهی و ارتقای قدرت رزمی ، توانایی لازم را برای تولید و تهیه و تکمیل و نگهداری تجهیزات و بالا نگه داشتن روحیه مسئولیت نظامی و همه چیز های دیگری که با ابتکار مدیریت و مدیران خوب و مسئول امکان پذیر است .... توصیه من این است که برای آمادگی هیچ فرصتی را از دست ندهید . آماده شدن لزوما به این معنا نیست که این آمادگی در زمان کوتاهی به کار گرفته خواهد شد ، اما آماده نبودن ، خطر بزرگ و وحشتناکی را همواره محتمل می کند برای کشور و برای آبروی نیرو های مسلح ، همیشه باید آمادگی را حفظ کرد و افزایش داد ؛ هم آمادگی های معنوی و هم آمادگی های مادی » .

 


ویدیو : روز ارتش و نيروي زميني