روزگار ناخوش آخرین قهرمان ایران در آسیا : تیم فوتبال پاس همدان که سال 90 به ...


تیم فوتبال پاس همدان که سال 90 به لیگ دسته یک فوتبال ایران سقوط کرد، حالا باید برای چهارمین دوره متوالی در لیگ دسته یک ایران باقی بماند یا احتمالا سال آینده را در لیگ دسته دو سپری کند. ایسنا: لیگ دسته یک فوتبال ایران این هفته به ایستگاه پایانی خود می‌رسد و تکلیف تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر فصل آینده مشخص خواهد شد. در میان تیم‌های حاضر در لیگ دسته یک این فصل تعدادی از تیم‌های نام دار نیز بودند که از صعود به لیگ برتر بازماندند. بزرگترین ناکام این فصل لیگ دسته یک، تیم فوتبال پاس همدان- آخرین قهرمان ایران در آسیاست.

 تیم فوتبال پاس همدان که سال 90 به لیگ دسته یک فوتبال ایران سقوط کرد، حالا باید برای چهارمین دوره متوالی در لیگ دسته یک ایران باقی بماند یا احتمالا سال آینده را در لیگ دسته دو سپری کند.

باشگاه پاس که برای سال‌های متمادی یکی از بازیکن‌سازترین باشگاه‌های ایران بود و شمار زیادی از بازیکنان سرشناس را به فوتبال ایران معرفی کرد، حالا روزهای ناخوشی را سپری می‌کند و باید این روزها حتی برای ماندن در لیگ دسته یک نیز تلاش کند.

آخرین قهرمان ایران در جام باشگاه‌های آسیا که به دلیل یک تصمیم نادرست به این حال و روز دچار شده، تا هفته ماقبل پایانی از 23 بازی یازده باخت، پنج مساوی و تنها هفت پیروزی را کسب کرده است. یعنی فقط 26 امتیاز آن هم با تفاضل گل 9- !

تصمیم سیاسی، احساسی و یک شبه مسوولان ورزش دولت نهم برای انتقال تیمی که در آستانه ورود به شصت و یکمین سال تاسیسش قرار دارد، سبب شد تیم فوتبال پاس از یک تیم قدرتمند که روزگاری سرخابی‌های پایتخت هم از رویارویی با آن هراس داشتند به تیمی تبدیل شود که بردن آن کاری نه چندان سخت حتی برای قعر نشینان لیگ دسته یک باشد.

تیم فوتبال پاس همدان در طول تاریخ فعالیت خود پنج بار توانسته به عنوان قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال ایران برسد و پس از تیم‌های پرسپولیس و استقلال به عنوان پر افتخارترین تیم فوتبال در ایران قرار دارد.

هنوز هم بسیاری خاطره خوش بهار سال 71 را به یاد دارند که پاس در بالاترین سکوی فوتبال باشگاهی در آسیا ایستاد و بعد از آن رویای ایران برای قهرمانی آسیا همچنان ادامه دارد.

تصمیم یک شبه و ناگهانی محمدعلی آبادی که آن روزها بر مسند ریاست سازمان تربیت بدنی ایران تکیه زده بود برای انتقال تیم‌های پایتخت به شهرهای دیگر موجی از انتقاد را در میان اهالی ورزش بوجود آورد. البته در این میان معدود افرادی نیز بودند که از این طرح حمایت می‌کردند.

انتقال پیکان به قزوین، صبا باتری به قم و در نهایت پاس به همدان جنجال زیادی به پا کرد. پیکان که روزهای خوبی را در لیگ برتر سپری می‌کرد اکنون در لیگ دسته یک تلاش می‌کند که دوباره به لیگ برتر صعود کند، صبا باتری که یک بار قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شده، حالا در رده دهم جدول رده بندی لیگ برتر حضور دارد و پاس هم که حال روز مشخصی دارد.

اقدامی که رییس وقت سازمان تربیت بدنی و دیگر حامیانش ار آن به عنوان طرح "تمرکززدایی از فوتبال در پایتخت" نام می‌بردند با همراهی بهروز مرادی استاندار وقت همدان و نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی به تایید نهایی رسید تا پاس تهران به پاس همدان تغییر نام دهد.

نکته جالب آن بود که استانداری در سال‌های بعد از تامین هزینه‌های تیم فوتبال پاس شانه خالی کرد تا مشکلات مالی این تیم را به سرنوشتی نامعلوم سوق دهند. نیروی انتظامی هم بعد از سه سال از انتقال پاس به همدان، طرح "سرباز بازیکن" را از تیم برداشت تا مشکلات این تیم دو چندان شود.

باشگاه و تیم فوتبال پاس که روزگاری صاحب ورزشگاه اختصاصی(شهید دستگردی)، خبرگزاری اختصاصی(ایپنا) و روزنامه اختصاصی(پاس جوان) بود و از نظر مالی آنقدر توانایی داشت که بازیکنان بزرگ را در اختیار بگیرد، حالا با تنگنای مالی شدیدی روبروست.

باید دید در سالهای بعد می‌توان شاهد احیای پاس با همان قدرت سابقش بود یا خیر؟ بد نیست در پایان نگاهی به برخی از بازیکانان تیم فوتبال پاس در طول قدمت 61 ساله این تیم بیندازیم:

حشمت مهاجرانی، پرویز قلیچ‌خانی، محمود کلهر، مجید نامجو مطلق، مهدی هاشمی‌نسب، بیژن ذوالفقارنسب، مجید صالح، ایرج دانایی‌فرد، همایون شاهرخی، حسین فرکی، بهتاش فریبا، مهدی فنونی‌زاده، فرامرز ظلی، محمد خاکپور، خداداد عزیزی، حمید استیلی، رسول خطیبی، محسن خلیلی، جواد نکونام، وحید هاشمیان، محمد نصرتی، آرش برهانی،خسرو حیدری، پژمان جمشیدی.


ویدیو : روزگار ناخوش آخرین قهرمان ایران در آسیا