روزهای دشوار بشار اسد :       شبکه خبری سی ان ان در گزارش خود در این زمینه ...



 

 

بشار الاسد , بشار اسد , بشار

 

شبکه خبری سی ان ان در گزارش خود در این زمینه مدعی شده است: بشار اسد رییس جمهور روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است و هر روزی که می گذرد، حکومت وی بیش از پیش تظاهرات دموکراسی خواهانه را به خود می بیند و اقدامات سختگیرانه تری بر ضد این تظاهرات در نظر می گیرد.

بر اساس این گزارش، سی ان ان در ادامه مقاله خود ادعا می کند: همسایگان عربی سوریه با اقدام خود در به تعلیق درآوردن عضویت این کشور در اتحادیه عرب، در واقع نارضایتی خود را از تداوم حکومت بشار اسد نشان داده اند. این در حالی است که این اقدام یک ضربه سنگین برای سوریه است.

سی ان ان در ادامه گزارش خود با ادعای این که مخالفین دولت سوریه جهان عرب را نگران خود می بینند، آورده است: حتی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز یک گام فراتر از این رفته و اعلام کرده است که اگر جای اسد بود از سمت خود کناره گیری کرده بود. این ادعای ملک عبدالله در شرایطی مطرح می شود که مردم کشور وی تظاهراتی را نسبت به سیاست های او انجام داده اند و وی تنها به سرکوب این تظاهرات اقدام کرده است.

این شبکه خبری در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: ترکیه زمانی یکی از متحدین و شرکای تجاری اصلی سوریه بود. اما اکنون این کشور هم سوریه را تهدید کرده است که صادرات برق را به این کشور قطع می کند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است تحریم ها را بر ضد اعضای دولت سوریه تشدید خواهد کرد.

در بخش دیگری از مقاله سی ان ان آمده است: این هفته برخی از اعضای ارتش سوریه که از ارتش اخراج شده اند، به برخی از نهادهای حامی دولت حمله کردند که این اقدام تنش های سوریه را وارد مرحله جدیدی کرد. این اقدام حتی باعث افزایش فشارها بر دولت سوریه شد. به طوری که وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی حمله به ساختمان های دولتی را شبیه بروز جنگ داخلی در سوریه دانست.

سی ان ان در بخش دیگری از گزارش خود با طرح این سوال که آیا اسد می تواند در راس قدرت باقی بماند و یا این که چهارمین رهبر کشورهای عربی است که از قدرت کنار می رود، مدعی شده است: تحلیلگران بر این باورند که مشکلات در برابر اسد تلنبار شده است. اگرچه پیش بینی آینده بشار اسد بسیار مشکل است، اما فشارها بر اسد همچنان ادامه دارد. در واقع روند حمایت ها از اسد رو به زوال است. به طوری که وضعیت فعلی وی از هفته پیش بدتر است.

امیلی هوکایم نماینده ارشد امنیت منطقه ای موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در این باره ادعا می کند: احتمال بسیار کمی وجود دارد که اسد در قدرت باقی بماند. در واقع سه فاکتور اصلی برای سقوط بشار اسد در حال حاضر مطرح است. نخست آن که وی حقانیت و اعتبار خود را در پیشگاه مردمش از دست داده است و برای وی به دست آوردن مجدد این اعتبار کار بسیار مشکلی پیش رو دارد. مسئله دوم بحث اقتصاد است. چرا که با تشدید تحریم های ترکیه و اتحادیه اروپا بر ضد حکومت سوریه به نظر می رسد که اقتصاد این کشور نیز با بحران مواجه خواهد شد. سومین فاکتور نیز بحث امنیت است. به طوری که امنیت در سوریه با وجود تجهیز ارتش بسیار مشکل شده است. اکنون کاملا واضح است که تغییر حکومت خواسته اصلی مخالفان دولت اسد است.

شاشانک جوشی نماینده موسسه امور دفاعی و امنیتی در حکومت امارات نیز با بیان این که در مورد باقی ماندن اسد در قدرت تردید دارد، می گوید: با وجود این هنوز هم مشخص نیست که چه اتفاقی در آینده سوریه رخ خواهد داد. این امکان وجود دارد که ترکیه از طریق ایجاد یک دیوار حائل در مرز خود با سوریه، دخالت مستقیم خود را در امور داخلی سوریه افزایش دهد و یا برای مخالفان دولت سلاح تهیه کند. با توجه به این مسئله احتمال بروز جنگ داخلی در سوریه بسیار بالا است. اگرچه وی در مورد آسان قلمداد کردن سقوط دولت اسد به شدت هشدار داده است.../شفاف


ویدیو : روزهای دشوار بشار اسد