روزهای آرام «دلار» : این هفته برای دلار هفته ای آرام بود. آرامشی که از اواخر ...



این هفته برای دلار هفته ای آرام بود. آرامشی که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود.

کارشناسان دلیل اصلی آن را ابلاغیه جدید بانک مرکزی اعلام کردند. دلار هفته را با قیمت 3465 تومان آغاز کرد و با دامنه تغییرات اندکی با قیمت 3461 تومان به پایان برد.

به گزارش فرارو، در  پی انتشار آخرین دستورالعمل بانک مرکزی کاهش قیمت دلار از هفته گذشته آغاز شد. بر اساس «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها»، صرافان باید نرخ انواع ارز را در سایت رسمی خود اعلام کنند.

حمد لواسانی دبیرکل کانون صرافان پیش از این گفته بود: «نرخ‌های اعلامی از سوی کانون صرافان براساس معاملات واقعی انجام‌شده خواهد بود، ضمن آنکه معاملات انجام شده باید در صرافی‌ها و فاکتورهای صادره در سایت سنا ثبت شود.»

وی در توضیح معیارهای تعیین نرخ ارز نیز گفته : «معاملات قطعی معیار کانون برای درج نرخ انواع ارز در سایت خواهد بود نه معاملاتی که می‌خواهند انجام دهند.»

قیمت ارز در آخرین روز معاملات هفته گذشته برابر با 3465 تومان بود. این قیمت در روز شنبه و یکشنبه هم بدون تغییر باقی ماند و آرامش بازار دلار را 72 ساعته کرد. البته روز یکشنبه بازار ارز نوساناتی در بازه قیمتی 3455 تا 3465 تومان داشت اما در نهایت بر روی قیمت پنج شنبه و شنبه خود ایستاد.

دلیل اصلی این کاهش دستورالعمل جدید بانک مرکزی اعلام شد. دیگر به موجب این قانون اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از صرافی‌های موضوع مقررات 8 بندی بانک مرکزی ممنوع است. همین امر باعث شده تا معاملات بازیگران غیر رسمی کاهش پیدا کند. عاملی که پیش از این موجب افزایش و یا نوسان قیمت دلار می شد.

در این روز سکه هم رفتاری متفاوتی از خود نشان داد. با آنکه بازارهای جهانی در این روز تعطیل بودند و بازار دلار نیز در آرامش بود اما بهای این کالا با کاهش رو به رو شد. سکه با 4 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان رسید. دلیل اصلی روند کاهشی سکه کمبود تقاضا در بازار اعلام شده است. هرچند که پیش بینی می شود که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خرید سکه هم افزایش یابد.

اما از اواسط هفته روند بازار تغییر کرد تا به واسطه این تغییر دلار اولین افزایش قیمت خود را در بهمن ماه تجربه کند. روز دوشنبه قیمت دلار 25 تومان افزایش یافت و به قیمت 3490 تومان رسید.

به اعتقاد کارشناسان سکون به وجود آمده در بازار به فعالان اطمینان داد؛ اطمینانی از واقعی بودن قیمت ها. به همین دلیل دوباره خریدهای خود را آغاز کردند.

علاوه بر آن حضور معامله گران غیر رسمی هم نسبت به گذشته کم رنگ شده بود. آنان دیگر تمایلی به فروش ارز خریداری شده نداشتند و حتی در صف های خرید قرار گرفته بودند.

«شروع تقاضای معامله‌گران غیررسمی»، «نگهداری ارز خریداری شده» و «کاهش حجم عرضه از سوی بازیگران بازارساز رسمی» همه دست به دست هم دادند و موجب افزایش قیمت دلار شدند. سکه هم در این روز با 4 هزار تومان افزایش به قیمت دو روز گذشته خود بازگشت.

افزایش قیمت سکه در بازار داخلی ناشی از افزایش قیمت دلار بود زیرا اونس در روز دوشنبه در بازارهای جهانی با افت شدیدی رو به رو شد. اما افزایش قیمت دلار توانست قیمت سکه در بازار داخلی را افزایش دهد. قیمت سکه از سه‌شنبه گذشته وارد کانال یک میلیون و 40 هزار تومان شده و در برابر ورود به قیمت‌های پایین‌تر از این کانال مقاومت کرده است.

اما بر خلاف تصور فعالان این افزایش قیمت در روز سه شنبه ادامه پیدا نکرد. در این روز بهای دلار با 20 تومان کاهش به قیمت 3470 رسید. می توان گفت که ابلاغیه اخیر بانک مرکزی تا حد زیادی نوسانات بازار را تحت کنترل خود درآورده است زیرا به واسطه آن نه تنها انجام معاملات توسط بازیگران غیر رسمی ممنوع شده است بلکه نرخ گذاری ارز هم تغییر کرده است و حال کانون صرافان به عنوان مرجع رسمی اعلام نرخ هستند.

در این شرایط بازار از معامله گران بزرگ خود خالی است و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد. این کاهش قیمت تا حد زیادی افزایش قیمت روز گذشته را خنثی کرد و دلار را دوباره به قیمت ابتدای هفته خود رساند.

در هفتمین روز بهمن‌ماه قیمت سکه نیز هماهنگ با افت دلار در جهت کاهشی حرکت کرد. روز سه‌شنبه قیمت سکه با 4 هزار تومان افت تا نرخ یک میلیون و 40 هزار تومان پایین آمد.

روز چهارشنبه یکی از آرام ترین روزهای بازارهای ارز و طلا بود. در این روز هم دلار و هم سکه در ابتدای معاملات خود پس از مدت ها بدون تغییر باقی ماندند.

در بخش عمده روز چهارشنبه دلار با قیمت 3470 تومان و سکه با بهای یک میلیون و 40 هزار تومان معامله شدند. یعنی بدون تغییر و نوسان نسبت به روز سه شنبه. سکون قیمتی دلار و تغییرات اندک طلا در بازار های جهانی هم موجب ثبات قیمت سکه شد. اما در ساعات پایانی هم دلار و هم سکه روند کاهشی ای را در پیش گرفتند. دلار با 9 تومان کاهش به قیمت 3461 تومان رسید و سکه هم 4 تومان کاهش یافت و با قیمت 1 میلیون و 36 هزار تومان به فروش رسید.

 

وضعیت دلار در روزهای آینده , پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده , علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر

 

قیمت دلار , دلار , نرخ دلار

 

قیمت روز دلار , تبدیل دلار به تومان , دلار کانادا

 

قیمت دلار امروز , قیمت دلار کانادا , آرام بلندپز

 اخبار اقتصادی - فرارو

 


ویدیو : روزهای آرام «دلار»