روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه: ما الهام بخش مردم مصر هستیم نه ایران! :



 

 

 

روزنامه ایران , روزنامه های ایران , روزنامه ایران ورزشی

 

روزنامه زمان نزدیك به حزب حاكم عدالت و توسعه تركیه در مقاله ای به قلم " ارگون باباهان " مدعی شد كه این تركیه است كه الهام بخش جنبش آزادی خواهی مردم مصر علیه دولت دیكتاتوری مبارك است ، نه ایران.

این مقاله كه با عنوان " ( مصر) ایران نمی شود ، تركیه می شود " با اشاره به قیام مردمی در مصر علیه دولت دیكتاتوری حسنی مبارك می نویسد :‌" ‌فرایند انقلاب در مصر سبب ناراحتی و نگرانی برخی ناظران شده است و این افراد بدون توجه به تجربه بی بدیل تركیه ، بر این باورند كه انقلاب مردمی در مصر به الگویی شبیه ایران تبدیل خواهد شد ، این افراد از ترس این سرانجام ، ترجیح می دهند حكومت مبارك همچنان در قدرت باشد ".

این نویسنده ترك كه سابقا مدیر تحریریه روزنامه صاباح و هم اكنون مدیر تحریریه روزنامه استار تركیه  است ، می افزاید :‌"‌ این ناظران نمی توانند درك كنند كه هزاران جوان مصری و عرب كه به خیابان ها ریخته اند ، نه ایران بلكه تركیه را به عنوان یك الگو مد نظر دارند . این افراد نگران ظاهرا متوجه نیستند كه ساختار فرهنگی و اجتماعی مصر با ایران بسیار متفاوت است . از سوی دیگر این ناظران به این مساله توجه ندارند كه فریبندگی ایران امروزی صرفا در مواضع این كشور در عداوت و دشمنی با آمریكا و اسراییل خلاصه می شود و نه چیز دیگر ."

این نویسنده ترك می افزاید :‌"‌درست است كه ابزارهایی چون توییتر ، فیس بوك و شبكه الجزیره در جریان انقلاب مردمی جاری در مصر نقش ایفا کرده اند اما این ابزارها تنها تسهیل كننده بوده اند . به گمان من این الهام بخشی تركیه است كه نقش اصلی را در خیزش و قیام اخیر در كشورهای عربی و مصر ایفا می كند".

ارگون باباهان در ادامه می نویسد :‌"‌تركیه این الهام بخشی را مرهون الگوی نظام سیاسی خود است كه در عین دموكراتیك بودن ،باورها و  گذشته خود را نیز حفظ كرده است . تركیه اثبات كرده كه یك دموكراسی اسلامی می تواند مدافع ارزش هایی باشد كه مطابق با استانداردهای اروپایی باشد ، تركیه نشان داده كه چطور یك حزب دموكراتیك و محافظه كار( عدالت و توسعه) می تواند خود را با خواست های مردمی وفق دهد و در نهایت تركیه این الهام بخشی را مرهون ارتقای استانداردها و كیفیت رفاهی شهروندان خود است".

این مطلب می افزاید :‌"‌ تركیه امروز با دارا بودن یك حزب مسلمان و دموكراتیك كه در ساختاری دموكراتیك و چند حزبی به قدرت رسیده ، تبدیل به الگویی پیشرو در جهان اسلام شده است . حزب عدالت و توسعه با ابزارها و روشهای كاملا دموكراتیك به قدرت رسیده است و در سال های اخیر بدون اینكه به دام یهود ستیزی بیفتد سخت ترین چالش را با اسراییل داشته و تا كنون در برابر واشنگتن و یا دیگر پایتخت های اروپایی سر تعظیم فرود نیاورده است".

این مطلب می افزاید :‌" ساختار نظام سیاسی در تركیه به جوانان جهان عرب الهام می دهد كه در ورای دیكتاتوری ها و عملیات انتحاری ، گزینه دیگری نیز وجود دارد و این الهام بخشی بود كه معترضان مصری در میدان تحریر از اظهارات اردوغان درباره مبارك به شدت استقبال كردند . ( اردوغان هفته پیش به رییس جمهوری مصر پیشنهاد داده بود كه صدای مردم خود را بشنود ) . مردمی كه از سخنان اردوغان استقبال كردند نمی خواهند حكومت دیكتاتوری مبارك را با یك نظام تئوكراتیك (دین سالار) تعویض كنند بلكه خواستار یك دموكراسی شبیه تركیه هستند".

این مطلب در ادامه می افزاید :‌"‌ اردوغان و حزب عدالت و توسعه ( در جهان اسلام) قوی و الهام بخش هستند چون همواره در 8 سال اخیر ، هم در سطح داخلی و هم در عرصه بین المللی  مدافع تغییر ، دموكراسی ، حقوق بشر ، حكومت قانون و رفاه هستند . آنها ( رهبران تركیه) به واسطه احترامی كه برای منطقه قائل هستند در سال های اخیر در بین ملت های منطقه بسیار محبوب شده اند .اردوغان به ملت های مسلمان ثابت كرد كه برای مسلمان ها  راه دیگری به جز تحقیر در برابر غرب وجود دارد . اردوغان برای اثبات این مساله به جنگ با ارزش های غربی نرفت بلكه به ارزش های غربی جهانشمول احترام گذاشت ....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه: ما الهام بخش مردم مصر هستیم نه ایران!