روحانی: 2 ماه دیگر تحریم ها لغو می شود : رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه منا گفت: ...


رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه منا گفت: فاجعه منا به دلیل بی‌تدبیری حاکمان سعودی رخ داد. خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه منا گفت: فاجعه منا به دلیل بی‌تدبیری حاکمان سعودی رخ داد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به حادثه منا اظهارداشت: امسال مردم ما قبل از آغاز ماه محرم به دلیل فاجعه منا دلشان پر از غم و اندوه شد و این حادثه نشان دهنده بی‌تدبیری حاکمان کشور سعودی بود که متاسفانه هزاران نفر زن و مرد از سراسر دنیای اسلامی از جانباختگان این حادثه بودند.

وی افزود: تا کنون پیکر 400 نفر از جانباختگان ایرانی به کشور بازگردانده شده‌اند و به خانواده‌هایشان برای خاکسپاری تحویل داده شده است و تعدادی از پیکر جانباختگان به درخواست خانواده‌هایشان در عربستان دفن شدند و تعدادی هم در حال شناسایی هستند.

رئیس جمهور با تشکر از پیگیری‌های انجام شده در این ارتباط تاکید کرد: علت این حادثه باید برای همه مشخص شود و همچنین مردم باید از آینده برگزاری صحیح مناسک حج اطمینان حاصل پیدا کنند که دیگر چنین حوادثی رخ ندهد.

هفته آینده زمان آغاز اجرایی شدن برجام است/ تا دو ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه بنده از تمام کسانی که در تحقق برجام تلاش کردند تشکر می‌کنم، گفت: بنده از تمام ملت ایران که در این مسیر از حمایت و ایستادگی و مقاومتی که خصوصاً در دو سال اخیر و در طول دوران مذاکره داشتند تشکر می‌کنم.

روحانی با تشکر ویژه از هدایت‌های مقام معظم رهبری ادامه داد: بنده همچنین از مجلس شورای اسلامی از طرحی که تهیه کرده بودند که وظایفی را در اجرای برجام برای دولت در نظر گرفته شده است که به تصویب رسید تشکر می‌کنم و آنچه که در این مسیر باقی مانده نظر شورای نگهبان است و یکسری اقدامات باید انجام شود.

وی تصریح کرد: هفته آینده پایان 90 روز و آغاز اجرایی شدن برجام است که البته می‌توانست این اجرایی شدن برجام را زودتر آغاز کنیم در این زمان نیز دو طرف باید اقدامات خود را آغاز کنند که تا نهایی شدن این تعهدات و اقدامات یکی دو ماه طول خواهد کشید که در نهایت تحریم‌ها برداشته می‌شود و فضای جدیدی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد.

روحانی در تشریح وضعیت اقتصادی پس از توافق هسته‌ای گفت: در توافق و مذاکرات هسته‌ای یکی از نکاتی که از آغاز مطرح بود و اهمیت داشت مسایل اقتصادی بود نه از دید آنکه اقتصاد چه روندی در کشور دارد بلکه به خاطر آنکه حربه‌ای که دشمن در اختیار گرفته بود و در زمینه فشار به مردم ایران از آن استفاده کرد حربه اقتصادی بود.

تحریم بانکی از ایران شروع شد

وی ادامه داد: تحریم تجاری در دنیا سابقه داشت، تحریم نفتی در عراق سابقه داشت، تحریم هوشمند در لیبی سابقه داشت اما تحریم بانکی از ایران شروع شد و این تجربه‌ای بود که قدرت‌های بزرگ انجام دادند و باید بر روی این نکته دقت کنیم که چرا آنان فکر کردند می‌توانند با فشار اقتصادی به اهدافشان برسند.

روحانی خاطر نشان کرد: سال‌هایی که وفور دلار نفتی بود، روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و عمدتاً واردات را انجام دهیم و وقتی آنان دیدند که ما به فروش نفت متکی هستیم و از طرفی برای فروش نفت باید از تبادلات بانکی استفاده کنیم فشار را وارد کردند و در واقع شرایط اقتصادی کشور ما به آنان علامت داد که از این طریق می‌توانید به ما فشار وارد کنید چراکه نیازمندی ما بیشتر به نفت و دلارهای نفتی بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنان این کار را شروع کردند و فروش نفت را به مقدار زیاد کاهش دادند و مسیر بانکی را نیز با مشکلات زیادی مواجه کردند و تحریم بانکی را اعمال کردند.

روحانی ادامه داد: در آمدی که در سال 90 از مسیر درآمدهای نفتی به دست می‌آوردیم حدود 119 میلیارد دلار بود و پس از اعمال تحریم‌ها در سال 91 این میزان به 70 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. البته در سال 90 و 91 قیمت نفت به آن صورت کاهش پیدا نکرده بود و حتی در سال 92 و اوایل 93، ما نفت را بالای 100 دلار و گاهی 112 دلار می‌فروختیم اما مانع مقدار فروش شدند و در استفاده از درآمدها نیز سیستم بانکی دچار مشکل شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد بودید کاهش درآمد نفتی چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد تصریح کرد: بر وضعیت رکود، تورم و رشد اقتصادی ما تاثیر داشت و در سال 91 رشد اقتصادی به منفی 6.8 رسید و وقتی دولت می‌خواست کار خود را آغاز کند تورم در کشور ما با بالای 40 درصد بود.

وی ادامه داد: اولین کاری که لازم بود انجام دهیم آن بود که از طریق اقتصادمان به دنیا پیامی را برخلاف پیامی که سال‌های قبل دریافت کرده بودند بدهیم و آن اینکه ما در شرایط تحریم و فشار شما می توانیم اقتصادمان را ساماندهی کنیم، تورم را کاهش دهیم و از رکود خارج شویم و آرامش را در بازار به جای تلاطم به وجود آوریم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: توفیق دولت در سال 92 و 93 آن بود که در قدم اول تورم کاهش پیدا کرد و این بیش از آن چیزی بود که دولت اعلام کرده بود برای مثال در سال 92 گفتیم کاهش تورم به حدود 35 درصد خواهد رسید و 34.7 درصد شد و در سال 93 نیز گفتیم تورم به 25 درصد می‌رسد که در پایان سال تقریبا به 15 درصد رسیدیم واکنون نیز این روند ادامه دارد و مسیر ثابت دولت خواهد بود.

روحانی ادامه داد: در سال‌های بعد علی‌رغم همه مشکلات این مسیر را ادامه می‌دهیم و می‌دانیم در شهریور تورم نقطه به نقطه ما کاهش قابل توجهی داشت و حدود 11 درصد، 11.7 درصد و از 12 درصد کمتر بوده و احتمال دارد نرخ تورم نقطه به نقطه ما در ماه‌های اینده و تا پایان سال یک رقمی شود و در کل هم تورم رو به کاهش خواهد رفت.

در سال 93 از رکود خارج شدیم

رئیس جمهور تصریح کرد: از طرف دیگر در زمینه رکود کاری کردیم که در سال 93 از رکود خارج شدیم و در سال 92 رشد ما منفی 1.9 بود اما در سه ماهه اول 93 این احساس را داشتیم و پیش‌بینی‌ها خروج از رکود بود و آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نیز همین را نشان می‌داد و در سال 93 رشد 3 درصد را تجربه کردیم که قدم مهمی بود که با کاهش تورم، رشد اقتصادی و ثبات بازار و همه شاخص‌های اقتصاد کلان را کنترل کرده و جلو می‌بردیم.

روحانی ادامه داد: در سال 93 ما با دو مساله مواجه شدیم در سال 93 علی‌رغم آنکه علامت مثبت به دنیا در زمینه اقتصاد دادیم، همین علامت مثبت در مذاکرات باعث شد که طرف مذاکره کننده ما احساس کند که حربه تحریم کارگر نیست و خود آنان نیز از سال 93 در طی اظهاراتشان شاهد بودیم که ابتدا صاحبنظران و مسئولان اجرایی اعلام کردند که دیگر تحریم کارگر نیست و اقدامات دولت این پیام را به خوبی به آنان داد و آنها اعتراف کردند در سال 93 که دیگر تحریم کارگر نیست.

وی ادامه داد: چرا که شاهد بودند در شرایط تحریم اقتصاد را سامان می‌دهیم و شرایط مناسبی برای اقتصاد در کشور به وجود آمده است که این در مذاکرات کمک کرد و ضرورتی در مذاکرات بود که به طرف اعلام کنیم دیگر تحریم کارگر نیست و باید آن را کنار بگذاریم.

روحانی ادامه داد: اگر درست در اقتصاد حرکت کنیم، تحریم دیگر برنمی‌گردد. آنها چرا تحریم را برداشتند، چون دیدند دیگر اثری ندارد، برای اینکه ما همیشه تحریم را از کشور دور کنیم باید همان که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی را به درستی ایجاد و دشمن را مأیوس کنیم، یعنی در اقتصاد کارمان بازدارنده باشد و طرف‌مان احساس کند تحریم تأثیرگذار نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به روند مقابله با تورم تصریح کرد: مسیری که ما داشتیم طی می‌کردیم با دو مسئله در سال 93 مواجه شد، یعنی در تابستان 93 با دو مشکل مواجه شدیم که البته آثار این مشکلات بیش‌تر اواخر سال 93 و اوایل 94 ظاهر شد.

وی افزود: اولین مشکل این بود که قیمت نفت پایین آمد، این طبیعی نبود و حساب‌شده به نظر می‌رسید. درست زمانی که داشتیم در ژنو به توافق نهایی می‌رسیدیم یک مرتبه با تحرکاتی که در منطقه رخ داد و برنامه‌ریزی که برای کاهش قیمت نفت شد، خواستند هم در مذاکرات تأثیر بگذارند و هم به روسیه فشار بیاورند.

روحانی خاطرنشان کرد: به همین دلیل در آذر 93 به جای اینکه به توافق برسیم، مذاکرات 7 ماه تمدید شد که این تمدید برای مردم خیلی خوشایند نبود. آنها این کار را کردند و قیمت نفت را کاهش دادند تا به ما فشار بیاورند که در مذاکرات بتوانند امتیاز بگیرند که البته هیچ امتیازی هم نتوانستند بگیرند.

وی ادامه داد: توافق برجامی که الان پیش روی ماست را اگر با متن آن زمان تطبیق بدهیم، خواهیم دید که در این 7 ماه چانه‌زنی‌ها و امتیازات خوبی را داشته و به‌دست آورده‌ایم.

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش قیمت نفت در این 7 ماه، گفت: قیمت نفت در اقتصاد ما بسیار تأثیرگذار است و وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، صنایع وابسته به آن گاز، میعانات نفتی و حتی فولاد و دیگر صنایع هم قیمت‌شان پایین می‌آید.

روحانی گفت: کاهش قیمت نفت فشار اول بود و بهتر است مردم بدانند که ما در چه شرایطی کشور را اداره کردیم، البته در زمان مذاکرات خیلی مصلحت نبود که این موضوع را باز کنیم، اما الان که عبور کرده‌ایم و برجام در حال اجرایی شدن است می‌توانیم واضح‌تر و روشن‌تر برای مردم توضیح دهیم که چگونه اقتصاد مدیریت شد.

وی اظهار داشت: در برخی کشورها با کاهش قیمت نفت ارزش پول ملی‌شان به نصف کاهش پیدا کرد و از ذخایر گذشته‌شان استفاده کردند و حتی مجبور شدند دستور اوراق قرضه بدهند، اما در ایران توانستیم به همان نسبت روند کاهنده تورم را ادامه دهیم و شرایط آرامش بازار را حفظ کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: مشکل دوم این بود که انتظار مردم در مسئله توافق هسته‌ای طولانی شد. مردم به درستی فکر می‌کردند که در آذر 93 به توافق نهایی می‌رسیم که طرف مقابل پس زد و الا ما آماده بودیم. این 7 ماه انتظار روی مردم تأثیرگذار بود.

روحانی اظهار داشت: وقتی مردم احساس می‌کنند که آینده بهتری پیش روی آنهاست و شرایط بهتر می‌شود، گاهی تأثیر منفی در اقتصاد آنها می‌گذارد و صبر و انتظار هم روی خرید مردم و هم روی تولید تأثیر منفی می‌گذارد. از طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای و روندهای بعدی که تا یکی‌، دو ماه دیگر تحریم‌ها برداشته می‌شود و بعد از آن تا مدتی که کارها روی روال می‌افتد، یکی از مشکلات ما بود.

روحانی  با بیان اینکه پیش‌بینی ما در مورد درآمد نفتی امسال 25 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: در سال 1390 درآمد نفتی کشور 119 میلیارد دلار بوده که این میزان در سال جاری به 25 میلیارد دلار رسیده است، تقریباً کمترین درآمد نفتی از سال 84 به بعد است و در طول 10 سال گذشته این میزان پایین‌ترین قیمت نفت است.

وی افزود: دولت با برنامه‌ریزی که در این مدت داشت با همکاری بسیار ارزشمند مردم شرایط جدیدی را پدید آورد که از 6 ماهه دوم 93 آغاز شد و ما امروز آثار آن را می‌بینیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد عبور از رکود در کشور که از رئیس جمهور نقل می‌شود، گفت:‌ رکود و رونق چارچوب خاص خود را دارد وقتی در کشور در دو مرحله 3 ماهه به طور متوالی رشد اقتصادی داشته باشیم از آن به عنوان رونق اقتصادی یاد می‌شود و اگر این میزان در دو مرحله 3 ماهه رشد منفی داشته باشد، رکود نامیده می‌شود.

مسیر رشد اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت

روحانی خاطرنشان کرد: مسیر رشد اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت ممکن است در یک فصل و به عنوان مثال در 3 ماهه اول پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی کمتر از سال قبل است و 3 ماهه دوم نیز ممکن است اینچنین باشد اما در 6 ماهه دوم ما می‌خواهیم وضع را تغییر دهیم که در پایان سال رشد مناسب داشته باشیم و البته ان‌شا‌ءالله در سال آینده ما وضع بسیار بهتری را خواهیم داشت هم به خاطر اینکه فروش نفت ما با محدودیت مواجه نخواهد بود و هم اینکه تحریم‌های بانکی و پولی کاملاً برداشته می‌شود.

وی افزود: ما شاهد سفر انبوه مسافران خارجی به کشورمان هستیم و همه آنها می‌دانند که اقتصاد ایران به خاطر امنیت در این کشور، به خاطر نیروی تحصیل کرده، به خاطر انرژی و همچنین شرایط منطقه‌ای که ایران از آن برخوردار است و اینکه اساساً ایران دارای مرکزیتی در سطح منطقه است به ایران روی آورده‌اند.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: شرایط اقتصادی ما در آینده کاملاً متفاوت خواهد بود پیام من امشب به ملت ایران این است که باید همه برای یک جهش در تولید و رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی آماده شویم و این به خاطر شرایط جدیدی است که پیش‌روی ما قرار دارد.

روحانی اضافه کرد: این شکوفایی تنها به خاطر این نیست که تحریم‌ها برداشته می‌شود، نه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا و پیاده می‌شود بلکه به خاطر امید و حضوری است که ملت ایران در اقتصاد دارد.

وی افزود: تحولات اقتصادی ما عمدتاً توسط مردم، بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی خواهد بود و دولت هم تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی و مردم خواهد گذاشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اگر تورم کاهش پیدا کند در سایه سیاست‌های انقباضی خواهد بود که منجر به رکود بیشتر خواهد شد؟ اظهار داشت: اگر سیاست‌های ما سیاست‌های انقباضی و رکودی بود می‌بایست در سال 93 تورم‌ ما کاهش پیدا کند و همزمان رشد منفی اقتصادی داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی ما در سال 92، منفی 1.9 درصد و در سال 93 مثبت 3درصد بوده خاطرنشان کرد: اینکه ما توانسته‌ایم تورم را کاهش دهیم به خاطر انضباط مالی و پولی بوده و من حساسیت زیادی روی این انضباط دارم و همه مسئولان بانک مرکزی به خوبی می‌دانند که من با چه حساسیتی این انضباط را دنبال می‌کنم.

رشد پولی را مهار کردیم

وی افزود: ما رشد پایه پولی را که عامل اصلی به شمار می‌رفت را مهار کردیم البته امید، تحرک و حضور مردم در اقتصاد هم عامل بسیار مهمی به شمار می‌رود و ما در مسئله تورم همین روند کاهنده را ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: رشد پایه پولی ما زیاد نبوده البته رشد پولی را شاهد بوده‌ایم و این رشد را در زمینه نقدینگی شاهد بوده‌ایم. نقدینگی ما رشد داشته و این شتاب موجود امری متفاوت با پایه پولی است.

روحانی گفت: در بحث مربوط به پایه پولی روند کاملاً کنترل شده است و رشد پایه پولی رشد محدودی است و ما این مسئله را در ارتباط با پایه پولی ادامه خواهیم داد و باید مراقبت‌های لازم توسط بانک مرکزی صورت پذیرد.

وی افزود: موضوع ضریب فزاینده بحث دیگری است ضریب فزاینده نمی‌تواند عاملی برای تورم به شمار رود اما رشد پایه پولی بسیار حساس است و باید مراقبت شود.

روحانی در تشریح بسته سیاست‌های جدید اقتصادی دولت گفت: ما سیاست‌هایی که برای عبور از رکود در سال‌های 92، 93 و حتی سال جاری برای رشد و رونق اقتصادی دنبال کردیم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همچنین سیاست‌هایی که امسال در مجلس تصویب شد و آیین‌نامه آن هم در دولت به تصویب رسید و همچنین سیاست‌هایی که در این چارچوب در دولت به تصویب رسیده است همچنان ادامه خواهند داشت و و اجرای بسته سیاست‌های جدید اقتصادی دولت معنایش این نیست که سیاست‌های قبلی کنار گذاشته شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما اکنون به یک بسته سیاست جدید اقتصادی نیاز داریم که رونق ما را سرعت ببخشد اضافه کرد: ما برای این کار نیز سیاست‌های کوتاه مدت را در 30 بند تدوین کردیم که هفته آینده تیم اقتصادی دولت جزییات آن را تشریح خواهد کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: با گذشته حدود 3 ماه در سال جاری و تحلیل برخی آمار و ارقام به این نتیجه رسیدیم که برای رونق اقتصادی نیاز به برخی تغییر و تحول‌ها داریم که به تیم اقتصادی دستور دادم در این زمینه مطالعه کنند و بسته سیاست‌های اقتصادی جدیدی را آماده کنند.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله بورس تصریح کرد: در همین ارتباط نیز تعدادی از وزرای کابینه من اظهار نگرانی کرده بودند البته چون برای رسانه ها و مردم تازگی داشت برایشان عجیب بود اما برای من که مشکلات را هم به صورت شفاهی در جلسات دولت و هم در جلسات اقتصادی این موضوع را مطرح می‌کردند اینطور نبود.

بورس در آینده شرایط بهتری خواهد داشت

روحانی بیان کرد: البته به طور کلی بورس در اختیار دولت نیست اما می‌توانیم در رونق بخشیدن به آن کمک کنیم وان‌شاءالله در آینده بورس شرایط بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکل تولید کنندگان در دریافت تسهیلات بانکی گفت: بسیاری از تولید کنندگان به دلیل نبودن منابع لازم برای دریافت تسهیلات مشکل دارند همچنین نسبت به نرخ بالای سود تسهیلات گلایه‌مندند که ما در این بسته سیاست‌های اقتصادی جدید برای حل این مشکل می‌خواهیم دست بانک‌ها را برای ارایه تسهیلات بازتر کنیم تا بتوانند تسهیلات ارزان‌تری پرداخت کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: همانطور که مطلع هستید بانک‌ها حدود 13 درصد از منابع و پول‌هایی که از طریق پس‌انداز مردم و غیره دریافت می‌کنند را نزد بانک مرکزی بگذارند که ما به بانک مرکزی در این بسته سیاست‌های جدید اجازه داده‌ایم که نسبت به بانک‌‌هایی که از انضباط مالی بهتری برخوردارند به عنوان یک اقدام تشویقی ضریب پس‌انداز منابع این بانک‌ها را تا 10 درصد کاهش دهند که عملی شدن این موضوع دست بانک‌ها را برای داشتن منابع بیشتر و ارایه تسهیلات ارزان‌تر بازتر کند.

روحانی با بیان اینکه علی‌رغم کاهش تورم نرخ سود بانکی نیز به طور محسوسی کاهش نیافت، گفت: همانطور که مطلع هستید نرخ سود بانکی باید از نرخ تورم تبعیت کند با این تفاسیر الان نرخ تورم ما 15 درصد بوده اما سود بانکی نسبت به این نرخ زیاد است و باید کاهش یابد.

وی تاکید کرد: البته اگر هزینه بانک‌ها هم کاهش یابد می‌توان از این طریق سود بانکی را نیز کاهش داد.

رئیس جمهور با اشاره به این اختیار بانک مرکزی نسبت به کاهش ضریب ذخیره منابع بانک‌ها گفت: شرط عملی شدن این موضوع این است بانک مرکزی هفته به هفته شرایط تورم را بررسی کرده و تورم ماه به ماه ما حداکثر یک درصد باشد در حالی که اکنون تورم ماه به ماه ما حدود نیم درصد است و بررسی این موضوع هم به دلیل جلوگیری از افزایش پایه پولی، جلوگیری از رکود و سرعت بخشیدن به رونق است.

روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در این بسته سیاست‌های جدید اقتصادی در نظر گرفته شده در خصوص بازار بین بانک‌ها است اظهار داشت: همانطور که اطلاع دارید بانک‌ها از یکدیگر تسهیلات دریافت می‌کنند که نرخ این تسهیلات  حدود 29 درصد بوده که با توجه به این بسته سیاست‌های جدید بانک مرکزی را وارد عمل کردیم که این نرخ سود بانکی به 26 درصد رسیده است که تحقق این موضوع برای کاهش نرخ سود تسهیلات بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر در شرایط اقتصادی تولید کنندگان ما با انبارهای پر مواجه شدند در حالی که باید کالاهایشان بر اساس تقاضا به فروش برسد که ما باید در این مرحله تقاضا تحریک کرده و شرایط را فراهم کنیم که مشکلات مردم برای خرید این محصولا برطرف شود و به گونه‌ای بین عرضه و تقاضا هماهنگی ایجاد شود.

رئیس‌جمهور گفت: مشکلات مردم برای خرید از یک طرف و دولت نیز به‌عنوان مصرف‌کننده بزرگ است، بنابراین باید از یک طرف تقاضای دولت را زیاد مکنیم و 7.5 هزار میلیارد تومان در مدت زمان 2 هفته آینده از طریق بودجه برای طرح‌های عمرانی زودبازده و در زمینه یارانه در برخی از بخش‌های تولیدی اعمال کنیم.

وی ادامه داد: این بیش‌تر برای صادرات غیرنفتی است؛ چراکه اگر می‌خواهیم انبارها خالی شود یک راه آن تسهیل صادرات و راه دیگر خرید کالاهای داخلی است که به مردم برای خرید کالاهای بادوام تسهیلاتی را ارائه دهیم و 20 درصد منابع جدیدی که اکنون در حال به‌وجود آوردن آن هستیم به این امر اختصاص می‌دهیم تا مردم بتوانند کالاهایی را که می‌خواهند خریداری کنند و بانک‌ها به آنان تسهیلات دهند و شرایط ویژه‌ای برقرار می‌کنیم که اقساط آن طولانی می‌شود و باری بر دوش مردم نباشد و از طرف دیگر در زمینه تقاضا تحریکی را انجام ‌دهیم و در نهایت تولید داخلی حرکت کند.

رئیس‌جمهور اقتصاد مقاومتی را درون‌زا دانست و خاطرنشان کرد: ما باید در درون تولیدات داخلی خود حرکت داشته باشیم و ما این اقدامات را هم در زمینه تسهیلاتی که تولید می‌خواهد که باید این تسهیلات را ارزان‌تر و بیش‌تر در اختیار مردم و بانک‌ها قرار دهیم و از طرف دیگر تحریک در تقاضا که مردم بتوانند راحت‌تر جنس را دریافت کنند و دولت نیز بتواند وارد عمل شود و در طرح‌های عمرانی تقاضای بیش‌تر داشته باشد و همچنین در صادرات غیرنفتی باید اقدام کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در این سه زمینه و فعال کردن آن اقدام می‌کنیم، تصریح کرد: این بسته که هفته آینده اعلام می‌شود در قسمت اول بانک مرکزی می‌تواند بلافاصله عمل کند و به بانک‌های خوش‌حساب که می‌تواند به آنها مشوق بدهد، اعلام کند و منابع را در اختیار بانک‌ها قرار دهد، البته چارچوبی در این زمینه مقرر شده که این منابع جدید در کجاها مصرف شود و این قدم اولی است که می‌تواند بلافاصله انجام شود.

وی ادامه داد: در زمینه تسهیلاتی که باید به مردم ارائه دهیم ممکن است تدوین آیین‌نامه‌ها دو هفته‌ای زمان ببرد و پس از آن اجرایی شود و عملیاتی می‌شود و 7.5 هزار میلیارد تومان دولت تا پایان هفته آینده می‌تواند به خزانه واریز کند و حرکتی ظرف دو، سه هفته آینده در بخش تولید احساس می‌شود و این تحرک می‌تواند رونق جدیدی را به بخش تولید کشورمان بدهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر مطالبات پیمانکاران تصریح کرد: پیمانکاران سال‌هاست برای دولت کار کردند و نتوانستند پول‌شان را از دولت دریافت کنند و از آغاز این دولت بخشی از بدهی پیمانکاران را پرداخت کردیم، اما با طلب آنها بسیار فاصله داریم و این بدهی دولت بخشی از آن پرداخت شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از طرفی وقتی پیمانکاری از دولت طلب دارد و دولت پول وی را نمی‌دهد، پیمانکار باید برای اجرای پروژه از بانک‌ها پول بگیرد و این معوقه بانکی می‌شود و بانک‌ها نیز باید از  بانک مرکزی پول بگیرند که همه بدهکار یکدیگر هستند و معضلی را ایجاد کرده است.

روحانی با بیان اینکه در 4-3 هفته متوالی برای شکستن سیکل بدهی و قفل ایجادشده، بحث‌های بسیاری را انجام داده‌اند، تصریح کرد: این کار آغاز می‌شود و با اوراق مشارکت و هم با صکوک که برای اولین بار در دولت اقدام می‌شود، البته نهایی نشده است و در دولت درباره آن بحث می‌شود، اما در هفته‌های آینده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: دولت درواقع بدهی خودش را به پیمانکاران پرداخت می‌کند و پیمانکار نیز می‌تواند اوراق را به بانک بدهد و بدهی خود را با بانک تسویه کند و بانک نیز می‌تواند آن اوراق را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و بنابراین این سیکل شکسته می‌شود و این اقدام دیگری است که می‌تواند انجام گیرد و بدهی‌هایی که به‌صورت زنجیره درست شده است، در جایی شکسته خواهد شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این موضوعات سرفصل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد تا ما بتوانیم در ماه‌های آینده تحرکی را به رونق اقتصادی ببخشیم و بعد از آن به شرایط متفاوت با گذشته می‌رسیم که برای حل مسائل اقتصادی نیاز به برنامه بلندمدت داریم.

روحانی تصریح کرد: خوشبختانه تمام وزارتخانه‌ها بدون استثنا از جمله وزارتخانه‌های اقتصادی طرح‌های خود را آماده کرده‌اند که در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری شود و اولویت‌های آنان کدام است و با کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی صحبت می‌شود.

بخش خصوصی خود را برای شرایط جدید کشور آماده کند

وی ادامه داد: همچنین با بخش خصوصی داخلی نیز صحبت می‌شود که من امشب از همه بخش خصوصی تقاضا کنم که خودشان را برای شرایط جدید کشور آماده کنند و در این شرایط جدید باید حماسه جدید اقتصادی را بیافرینیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شرایط آینده خطوط اعتباری برای سرمایه‌گذاری خارجی به‌وجود می‌آید و شرایط جدیدی خواهد بود که کارآفرینان ما می‌توانند بهتر به منابع داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند و پول‌هایی که مطرح می‌شود که در خارج به‌طور ذخیره داریم و آزاد می‌شود، عمدتاً پول بانک مرکزی است و پول‌هایی است که ریال آن قبلاً خرج شده است، اما بخشی از آن مربوط به خزانه دولت است و باید تسهیلاتی را فراهم آورد که شرایط بهتری پیش روی‌ ما است، منتهی این بسته می‌تواند برای دوران گذار تحرکی را در اقتصاد کشور ما ایجاد کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه از سخنان شما این طور استنباط شود که این سیاست‌ها انبساطی است و خطر برگشت تورم به‌وجود بیاورد و آیا دولت از سیاست تک رقمی کردن تورم دست برداشته است، گفت:‌ آن سیاست به جای خودش باقی است و ادامه پیدا خواهد کرد، اما مواردی که من به آن اشاره کردم و ممکن است این شبهه که شما مطرح کردید ممکن است به‌وجود بیاید به منابع جدیدی که بانک مرکزی این منابع را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد برمی‌گردد و در این جا ما بانک مرکزی را به رصد کردن مکلف کرده‌ایم تا ضمن آنکه این منابع را آزاد می‌کند، وضع تورم را نیز رصد کند.

روحانی تصریح کرد: البته خط قرمز ما این است که ما تورم ماهانه‌مان زیر یک درصد باشد و در همین مسیر حرکت می‌کنیم، البته باید حواس‌مان جمع باشد و برخی نیز نسبت به ورود سرمایه گذارهای خارجی تذکر می‌دهند و من این را در جایی در مصاحبه گفته‌ام ما این تذکر را به جان می‌خریم و حرف درستی است.

وی ادامه داد: تمام مدیران کمپانی‌ها و صنایع که برای فعالیت در شرایط جدید پساتحریم به ایران می‌آیند، شرط ما به آنان این است که سرمایه را به ایران بیاورند و در تکنولوژی ما همکاری فناورانه را داشته باشیم؛ چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان در برخی زمینه‌ها فعال شده‌اند.

دولت به حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه می‌دهد

روحانی خاطرنشان کرد: دولت به حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه می‌دهد و افزایش خواهد داد و در همکاری بین‌المللی این شرکت ها بسیار سود می‌برند و در همین یک سال اخیر برخی از این شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشمندان ایرانی خارج از کشور مشارکت خود را آغاز کرده‌اند و در طول چند ماه گذشته معاونت علمی ـ‌ فناوری رئیس‌جمهور در دولت گزارش داد که 30 نفر از نخبگان ایرانی که در خارج فعالیت‌های خوبی داشتند، به ایران بازگشتند و در حال فعالیت هستند، صدها نفر از اندیشمندان ایرانی که در پروژه‌ها همکاری می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اکنون بعد از رفع تحریم‌ها فضایی که باز می‌شود وارد فضای رقابت بین‌المللی می‌شویم که این در زمینه فناوری نیز صدق می‌کند. از یک طرف عاملی برای تحرک جدید دانشمندان ما است و از طرفی همکاری‌های ما با دنیا آغاز می‌شود که اکنون شاهد هستیم در بسیاری از پروژه‌ها یک طرف ایران است و در طرف دیگر یک دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی در خارج از کشور است که با یکدیگر همکاری می‌کنند، بنابراین باید همه تلاش کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم و این در اقتصاد ما بسیار مهم است. استفاده ما از رشد اقتصادی در بهره‌وری بسیار کم است.

روحانی تصریح کرد: این شرایط به معنای آن نیست که وقتی دروازه‌های ما باز می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان ما تعطیل شود و فناوری را از خارج وارد کنیم و این فناوری‌ها برای آن است که به این شرکت‌های دانش‌بنیان رشد دهد و آنها بتوانند سرعت بیش‌تری را در تحرکات علمی داشته باشند و حمایت های دولت در شرایط جدید بیش‌تر خواهد شد و مطالبه همه رسانه‌ها از دولت این باشد که در این شرایط که فضا باز شده است به ما در یک سال دیگر بگویند که دولت گزارش دهد که آیا شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های خود به اهداف خود رسیده‌اند؛ چراکه بسیاری از پروژه‌های علمی ما وجود دارد که نیاز به بازار دارد.

روحانی اظهارداشت: یکی از شرایط ما برای حضور کارآفرینان خارجی در ایران این است که ما می‌گوییم بخشی از بازار داخلی را به شما می‌دهیم، به شرطی که ما با هم بتوانیم بخشی از بازار منطقه و بازار بین‌المللی را به‌دست بیاوریم و این جزء شرایط ما است و در شرایط جدید ما می‌توانیم بسیار امیدوار باشیم که به فضای جدید و نو در اقتصاد ایران برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف ما از روز اول در مذاکرات هسته‌ای رشد اقتصاد داخلی بوده است، تصریح کرد: بر خلاف آنچه برخی با لحن دیگری سخن می‌گویند، هدف اصلی ما رشد اقتصاد داخلی بوده است و هدف ما این بوده است تا در بسیاری از زمینه‌ها که نیاز به سرمایه داریم، این محقق شود؛ چراکه اگر تمام امکانات کشور بسیج شود و تمام پس‌انداز کشور در تولید به کار گرفته شود باز کافی نیست و ما رقم بالایی را برای سرمایه‌گذاری می‌خواهیم.

روحانی ادامه داد: وقتی وزیر نفت ما اعلام می‌کند که ما نیاز به 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی نیاز داریم و یا وزیر حمل‌ونقل ما اعلام می‌کند نیاز به صدها فروند هواپیمای جدید در حمل‌ونقل و لکوموتیو داریم و باید بنادر خود را توسعه دهیم، بنابراین کار عظیمی پیش روی ما است که خوشبختانه به هر استانی که می‌رویم و جلسه توسعه استان را برگزار می‌کنیم،‌ شاهدیم که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور حضور پیدا می‌کنند و طرح‌ها را تبادل می‌کنند و قراردادها امضا می‌شود و این نشان از آن دارد که کشور ایران جاذبه کافی را برای رونق و رشد اقتصادی دارد و ما باید همه ظرفیت‌های کشورمان را به فعلیت تبدیل کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید همه ظرفیت‌های کشورمان را به فعلیت رسانده و بتوانیم برای تولید و در نهایت اشتغال برای جوانان تبدیل کنیم.

وی افزود: بسیاری از کسانی که در کشور دنبال شغل هستند از افراد تحصیل‌کرده هستند و بخش بزرگی از اینها بانوان هستند بنابراین ترکیب متقاضیان کار و شرایط آنها با گذشته متفاوت است و ما باید بتوانیم با فناوری‌های جدید و با سرمایه‌گذاری اشتغال کافی را در کشور به وجود آوریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر کشور ما می‌خواهد در برابر قدرت‌های بزرگ نفوذناپذیر باشد راه آن قدرت و اقتدار این کشور است. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که در این شرایط امنیت کافی از نظر اقتصادی وجود داشته باشد و تسهیلات لازم ایجاد شود.

بانک‌ها و بخش‌های اقتصادی ما باید اصلاح شوند

روحانی خاطرنشان کرد: ما در کنار باز شدن دروازه‌ها نیازمند اصلاحات ساختاری اقتصادی در داخل هم هستیم. بانک‌های ما و بخش‌های اقتصادی ما باید اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه ما باید با فساد جدی‌تر مبارزه کنیم، تأکید کرد: اگر ما می‌خواهیم که سرمایه وارد کشور شود باید رقابت سالم وجود داشته باشد و باید با فساد مقابله کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: من از قوای قضاییه و مقننه درخواست کمک می‌کنم ما باید با هم باشیم و باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مدنظر ما باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: آنچه باعث شد تا ما توانستیم در توافق با 1+5 در برابر قدرت‌های دنیا پیروز شویم حضور مردم و حمایت آنها و هدایت‌های مقام معظم رهبری و به خاطر هماهنگی‌ با قوای دیگر بود و اینکه نیروهای مسلح در کنار قوا بودند.

وی افزود: ما در پسابرجام بیشتر نیاز به هماهنگی و کمک و حضور مردم داریم و مطمئناً با هماهنگی و قدرتی که به دنبال آن پیدا می‌کنیم و با اقتصاد و فرهنگ قوی و با ایمانی که جوانان ما دارند می‌توانیم در برابر نفوذ احتمالی دشمن سدی را به وجود آوریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: من به شعارهایی که در رابطه با نجات اقتصاد ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق پایبند و متعهد هستم و معتقدم که با اقتصاد و سیاست خارجی درست و با اخلاق و فرهنگ می‌توانیم شرایطی را به وجود آوریم که در همه زمینه‌ها موفق باشیم و آنچه در شأن ملت بزرگ ایران است به آن دست پیدا کنیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد جایگاه اشتغال در برنامه‌های اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: ممکن است رشد اقتصادی در بخش‌هایی اشتغالزا نباشد اما دولت به تولیدی بیشتر توجه دارد که یکی از اهداف آن کاهش نرخ بیکاری است.

وی افزود: من به هر استانی که سفر می‌کنم یکی از سؤالات مهم من در مورد بیکاری در آن استان است که در یکی دو مورد اخیر شاهد کاهش نرخ بیکاری در این استان‌ها بودم.

رئیس جمهور اظهار داشت: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با عنوان یکی از اولویت‌های دولت در بحث اشتغال به شمار می‌رود چرا که این واحدها اشتغال بیشتری را می‌تواند ایجاد کند ما واحدهای صنعتی بزرگی را داریم که باید برای آنها واحدهای پایین‌دستی ایجاد شود که این واحدهای پایین‌دستی می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

روحانی ادامه داد: آمار ما نشان می‌دهد در بخش کشاورزی هم شاهد رشد اشتغال در یک سال گذشته بوده‌ایم البته ما این اشتغال را باید بیشتر در خدمات و صنعت ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از طرح‌هایی که ما در استان‌های مختلف دنبال می‌کنیم در مورد تجهیز زمین‌ها و آبیاری مدرن در بخش کشاورزی است که در حال اجرا است که تحرک خوبی را در این زمینه به وجود آورده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما مشکلات فراوانی در بحث آب، محیط زیست، حمل‌ونقل، اشتغال و رونق اقتصادی داریم که اینها به عنوان اهداف مهم مدنظر ما است.

روحانی اضافه کرد: من در پیام نوروزی در ابتدای سال به مردم گفتم امسال سالی است که همه تلاش ما برای رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی است. روابط ما با کشورهای همسایه در زمینه اقتصادی بسیار بهتر از گذشته شده، صادرات غیرنفتی ما به کشورهای همسایه در حال افزایش است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد روابط صمیمی با همسایگان باشیم.

وی ادامه داد: ممکن است یکی دو کشور از همسایگان ما آمادگی گسترش این روابط را نداشته باشند اما پیام من به همه همسایگان و همه کشورهای منطقه این است بیاییم برای ثبات و امنیت منطقه و مشارکت برای توسعه تلاش کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید در منطقه خاورمیانه برای رونق اقتصادی تلاش بسیاری داشته باشیم و رونق اقتصادی است که می‌تواند پایه‌‌ای برای مبارزه با تروریسم به شمار رود. اگر فقر وجود داشته باشد همین فقر خود برای گروهک‌های تروریستی سربازگیری می‌کند.

روحانی گفت:‌ ما همه سیاست‌های رفاهی و اجتماعی در زمینه سلامت، بیمه و امنیت غذایی ادامه خواهیم داد و روزهای بسیار خوبی برای ملت ایران آرزو دارم.

وی در پایان گفت: رفتار ملت ایران طی 2 سال گذشته همواره رفتاری حمایتی از دولت بوده و ما شاهد مشارکت مردم در امور مهم بوده‌ایم ما باید این راه را ادامه دهیم تا موفقیت کامل حاصل شود.


ویدیو : روحانی: 2 ماه دیگر تحریم ها لغو می شود