روحانی: می‌توانیم تأمین کننده انرژی پاکستان باشیم : قبل از ترک تهران به مقصد ...



چه بخوریم تا پر انرژی باشیم , چگونه فردی پر انرژی باشیم , چگونه پر انرژی باشیم

قبل از ترک تهران به مقصد اسلام‌آباد
روحانی: می‌توانیم تأمین کننده انرژی پاکستان باشیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط تهران-اسلام‌آباد راهبردی است، گفت: در زمینه‌های اقتصادی، تأمین انرژی، امنیت مرزی، ترانزیت و حمل و نقل و همکاری‌های فرهنگی، دو کشور دارای پتانسیل و موقعیت بسیار خوبی قرار دارند و این روابط می‌تواند بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز جمعه پیش از ترک تهران به مقصد اسلام‌آباد در بیان اهداف و اولویت‌های اولین سفر خارجی‌اش در سال 95 و اولین سفرش به پاکستان گفت: خوشحالم که در اولین سفر خارجی‌ام در سال جدید به یک کشور دوست، مسلمان و همسایه، کشوری که آن‌ها نیز نوروز را گرامی می‌دارند، می‌روم.

وی گفت: پاکستان اهمیت خاصی برای ایران دارد و دارای ملتی بزرگ با جمعیت 200 میلیون نفری و اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی و افتخارات مشترک فرهنگی و دینی با ایران هستند. ایران و پاکستان همیشه روابط خوبی به ویژه از آغاز استقلال پاکستان داشتند. پاکستان و ایران از سطح روابط عالی و صمیمی برخوردارند و روابط دو کشور همواره راهبردی بوده است.

روحانی گفت: من در پاسخ به دو سفری که نخست وزیر پاکستان طی سه سال گذشته به ایران داشتند به اسلام‌آباد می‌روم. دولت یازدهم و دولت آقای نوازشریف از یک عمر برخوردارند و لازم بود تا به دعوت برادر و دوست خود پاسخ دهم.

رئیس جمهور در ادامه روابط تهران اسلام آباد را در زمینه‌های مختلف آماده توسعه و گسترش دانست و در زمینه روابط اقتصادی اظهار کرد: ما می‌توانیم تأمین‌کننده انرژی برای پاکستان در حوزه‌های نفتی، گاز و برق باشیم. در این زمینه‌ها قراردادهایی منعقد شده و همچنین همکاری‌هایی میان دو کشور وجود دارد و می‌تواند این همکاری‌ها در آینده به طور گسترده‌تری محقق شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه امنیت مرزی که برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است موافقت‌نامه امنیتی میان دو کشور امضا شده است که باید سریع عملیاتی شود تا بتوانیم بهتر امنیت مرزهای شرقی خود را تأمین کرده و توسعه استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس جمهور همچنین توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل و ترانزیت میان ایران و پاکستان را از دیگر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور دانست و افزود: دو کشور می‌توانند شرق را به غرب متصل کنند و در این زمینه پروژه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به طور مشترک انجام شود.

روحانی در ادامه به اهمیت گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و پاکستان دارای فرهنگی نزدیک به یکدیگر هستند. آن‌ها با ایران در زمینه‌های فرهنگی بویژه زبان و خط فارسی اشتراک نظر دارند و همچنان زبان فارسی در بسیاری از اقوام پاکستان متداول است و کتاب‌های ایرانی در موارد دینی و علمی همچنان مورد استفاده است. بنابراین ضرورت دارد تا در این زمینه به گسترش همکاری‌ها بپردازیم.

رئیس جمهور در پایان بر لزوم رایزنی و تبادل نظر در خصوص روابط امنیتی، منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم میان دو کشور تأکید کرد و گفت: پاکستان سال‌هاست گرفتار مسئله تروریسم است و در این رابطه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای با توجه به اینکه دو کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز هستند می‌تواند توسعه بیشتر پیدا کند و این به نفع امنیت دو کشور، منطقه و نیز امنیت جهانی است.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو : روحانی: می‌توانیم تأمین کننده انرژی پاکستان باشیم