روحانی: موضوع مذاکرات هسته‌ای مربوط به همه اجزاء نظام است / لاریجانی: همه باید از ظریف حمایت کنیم :



شجونی از روحانی حمایت نمی‌کنیم , لاریجانی از روحانی حمایت می کند , روحانی و ظریف

سخنان رئیس جمهور و رئیس مجلس درششمبن نشست مشترک دولت و مجلس

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه موضوع مذاکرات هسته‌ای مربوط به همه اجزاء نظام است، گفت: مذاکره‌کنندگان کشور در چارچوب‌های مشخص‌ شده از سوی رهبر معظم انقلاب که به طور شفاهی و کتبی ابلاغ شده حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی در ششمین نشست مشترك دولت و مجلس با اشاره به اینكه مذاكرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده است، گفت: مذاكرات مسأله همه كشور است و امیدواریم با كمك مجلس و حمایت مردم ضمن احقاق حقوق ملت و تأمین منافع كشور به نتیجه قابل قبول و خوشحال‌كننده دست یابیم.


رییس شورای عالی امنیت ملی از این مذاكرات به عنوان یكی از مهم‌ترین مذاكرات دیپلماتیك كشور یاد كرد و اظهار داشت: این كار مهم در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و قانون اساسی پیش رفته و خواهد رفت.


دكتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: سوال و استیضاح از وزرا حق قانونی مجلس است، اما در این شرایط كه آخرین سال فعالیت مجلس نهم است، امیدواریم جلسه استیضاح به بهترین نحو كه نشانه همدلی و همكاری دولت و مجلس باشد، برگزار شود.


رییس جمهوری با بیان اینكه آموزش و پرورش مشكلات خاص خود را دارد، گفت: دولت یازدهم در سال ۹۲ تا ۹۴ بیش از سایر دستگاه‌ها به این وزارتخانه بودجه و اعتبار اختصاص داده و بیش صد در صد اعتبارات تصویب شده را تخصیص داده است و وزیر نیز همه تلاش خود را در جهت حل مشكلات این وزارتخانه بكار بسته است.


دكتر روحانی ادامه داد: مسیر حل مشكلات فرهنگیان عزیز بهتر از سال گذشته و در جهت ارتقاء منافع آموزش و پرورش در حال طی شدن است و امیدواریم اگر سوال و پرسشی است در جلسه استیضاح با توضیحات وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان قانع شوند و مسیر خدمت ادامه یابد.


دكتر روحانی همچنین اظهار داشت: دولت در شرایط حساسی بار سنگین مسایل مختلف را بر دوش می‌كشد و با كمك نمایندگان مجلس و حمایت مردم كه نمایانگر همدلی و همزبانی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، از مشكلات عبور خواهیم كرد.


رییس جمهوری با تأكید بر اینكه دولت مصمم است در هر شرایطی سیاست‌هایی كه از ابتدا اعلام كرده را ادامه بدهد، گفت: در شرایط كنونی برای پیشبرد كشور و حل مشكلات كشور نیاز بیشتری به كمك یكدیگر داریم.


دكتر روحانی با اشاره به اینكه شعار دولت از ابتدا این بود كه علاوه بر مهار تورم از رشد منفی و ركود خارج شده‌ و به سمت رونق حركت كنیم، گفت: الحمدلله وعده‌های داده‌ شده محقق شد و در سال ۹۳ نرخ تورم در كشور به ۲۵ درصد رسیده و شاهد رشد ۳ درصدی در كشور بودیم و البته پیش از تحقق این وعده، افرادی‌ در كشور این امر را امكان ناپذیر می‌دانستند اما گزارش بانك مركزی نشان داد كه در سال ۹۳ توانستیم به این رشد و كاهش تورم برسیم.


رییس جمهوری با تأكید بر اینكه با كنترل توقعات و ترسیم مسیر واقعی برای رشد و حركت صحیح اقتصادی می‌توان كار را در كشور پیش برد، گفت: البته در سال جاری كار برای دولت كمی سخت‌تر است و برای ادامه راه نیازمند كمك مجلس هستیم.


دكتر روحانی در خصوص تدوین لایحه خروج از ركود در دولت گفت: در حال حاضر چندین آیین نامه از این لایحه تدوین شده و مابقی این آیین نامه ها به سرعت در حال تصویب است.


رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود ضمن خوش آمدگویی به رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماه مبارك رمضان را، ماه عبادت و تقرب به خدا دانست و گفت: بی تردید هر چه همدلی، مهربانی و برادری بین مردم و مسئولین بیشتر باشد، لطف و عنایت خداوند بیشتر خواهد بود و حق تعالی ما را در عرصه‌های مختلف یاری خواهد كرد.


دكتر روحانی افزود: همدلی و همزبانی ملت و مسوولین باعث خواهد شد كه از هیچ قدرتی نهراسیم و مطمئنا با این روحیه از مشكلات عبور خواهیم كرد.


دكتر علی لاریجانی نیز در ششمین نشست مشترک مجلس و دولت که در سالن اجلاس سران به میزبانی قوه مجریه برگزار شده بود، با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه مطلوبی برسد و همه باید در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده تلاش کنیم.


رئیس قوه مقننه ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای مذاکرات پیچیده‌ای است و از این‌رو تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید از همه جهات مورد حمایت باشند. همچنین مهم است که حس کنیم که در یک جبهه واحد قرار داریم، زیرا در جبهه مخالف علناً گفته‌اند که ما به دنبال آن هستیم که پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنیم، بنابراین در مقابل چنین حریفی باید هم‌صدا بود.


وی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای نبرد سنگین دیپلماتیک است، گفت: قطعاً تمام مسئولان باید از تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کنند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم هم‌دلی و هم‌زبانی میان قوای سه‌گانه گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجدداً بر لزوم توجه به هم‌دلی و هم‌زبانی علی‌الخصوص میان مجلس و دولت تاکید داشتند. معظم‌له فرمودند دولت در وسط میدان است و باید به او کمک کرد. در شرایط فعلی امیدوارم بیش از گذشته تلاش کنیم با توجه به مشکلات مردم، وقت‌مان را صرف حل مسائل اساسی کشور کنیم.


دکتر لاریجانی با اشاره به رویکرد مثبت مجلس در تصویب قانون رفع موانع تولید گفت: در شرایط کنونی کشور با وضعیت رکودی روبرو است، بنابراین اجرای این قانون به حل مسائل و مشكلات و خروج اقتصاد از رکود کمک می‌کند. البته در قانون آیین‌نامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده که امیدواریم دولت در آینده این آیین‌نامه‌ها را تصویب کند.


وی تصریح کرد: قطعاً دغدغه اصلی نمایندگان مجلس بهبود رونق تولید در حوزه کسب و کار است، زیرا در تمام حوزه‌های انتخابیه شرایط اقتصادی با رکود مواجه است. باید برای معوقات و مسائل سرمایه در گردش کارخانجات فکری شود که قطعاً این موضوع در اولویت قرار دارد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی در خیلی از استان‌ها تعداد زیادی از واحدهای تولیدی غیرفعال هستند، افزود: البته در دولت مصوبه‌ای گذرانده شده مبنی بر اینكه هیاتی از سوی استانداری‌ها برای کمک به تولید صنایع تشکیل شود که این اقدام بسیار مثبت است، اما باید دولت اختیارات این حوزه را افزایش دهد تا بانک‌ها زیر بار برنامه‌های آنها بروند.


دکتر لاریجانی با اشاره به تمهیدات مجلس برای واگذاری طرح‌های استانی به بانک‌ها و بخش خصوصی تصریح کرد: مجلس در قانون اختیارات لازم را به دولت داده و حتی در قانون بودجه اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای تکمیل پروژه‌ها به بانک‌ها اختصاص داده تا پس از اتمام، طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند. البته ما در سفر به استان‌ها شاهدیم که بخش خصوصی آمادگی لازم را برای شركت در پروژه‌ها و سایر اقدامات دارد.


رئیس قوه مقننه با اشاره به برنامه‌ریزی مجلس برای تدوین برنامه ششم توسعه گفت: سیاست‌های کلی این برنامه در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شده و این موضوع بسیار ضروری است که تا مردادماه قانون برنامه به مجلس ارائه شود. از طرف دیگر دولت باید از ارائه یک کتاب قانون مفصل پرهیز کند، زیرا در چند سال اخیر متاسفانه کتاب این برنامه قطور شده است.


دکتر لاریجانی با بین اینکه لایحه برنامه ششم توسعه باید در دو فصل ارائه شود، افزود: یکی از محورها باید افق واقع‌بینانه و سیاست‌های کلی پنج‌ساله باشد، همچنین باید در این لایحه چندین پروژه مهم و حیاتی کشور که شرایط افق پنج‌ساله را فراهم می‌کند، تدوین شود؛ مانند طرح‌های آبرسانی، راهسازی و بهبود صادرات که این محورها بسیار بااهمیت هستند.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به طور حتم با کمک و همفکری موفق خواهیم بود اما اگر درست عمل نکنیم شکست در برنامه‌ها را تجربه خواهیم کرد اما نکته حائز اهمیت اینکه باید ما هر دو مسیر را با هوشمندی خودمان انتخاب کنیم و اجازه ندهیم که حریف مسیر را برای ما تعیین کند.


وی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه سوء ظن به یكدیگر در مسائل ملی مثل موضوع هسته‌ای بسیار مضر است گاهی در محافل اطلاعات اشتباهی نقل و مطرح می شود و عده ای نیز براساس همین تحلیل های غلط تصمیمات اشتباه می گیرند. لذا اکنون بیش از هر زمانی به همدلی و همزبانی نیازمندیم و باید به هم اعتماد داشته باشیم.


وی تصریح کرد: از طرف دیگر قدرتهای منطقه ای نیز در حال هزینه برای حفظ منافع خود هستند البته دو جنگ عراق و افغانستان ضعف های تحلیلی و محاسباتی آمریکا را نمایان کرد و در پس این آشکار سازی جریان های تندرو و تروریستی قد علم کردند.


دکتر لاریجانی تصریح کرد: البته در منطقه کشورهایی نیز دچار خود بزرگ بینی شده اند که این مسئله باعث آسیب به خودشان و سایر کشورها می‌شود.


وی در خصوص راهکارهای حفظ منافع ملی نیز گفت: بنده دو مسئله را تأکید می کنم نخست اینکه توانمندی اقتصادی را در درون کشور افزایش دهیم و این مسئله باعث افزایش میزان تأثیرگذاری در منطقه خواهد شد.


وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه قدر امنیت داخلی را بدانیم چرا که در شرایط کنونی منطقه تنها ایران است که از امنیت و همگرایی مستحكم برخوردار است.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم که برگزاری این جلسات به همگرایی و همفکری در مسائل عمده کشور کمک کند.


در ابتدای این جلسه حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری ضمن خیر مقدم به رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری كرد در سایه همدلی و همزبانی دولت و مجلس، مشكلات كشور در عرصه‌های مختلف مرتفع شود.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 


ویدیو : روحانی: موضوع مذاکرات هسته‌ای مربوط به همه اجزاء نظام است / لاریجانی: همه باید از ظریف حمایت کنیم