رنگین کمانی در گلستان :   سرزمین جاذبه های بکر و ناشناخته! این شاید بهترین ...



 

سرزمین جاذبه های بکر و ناشناخته! این شاید بهترین لقبی باشد که بتوان به شهر شگفت انگیزی مثل کلاله (Kalale) داد.شهری در شرق استان گلستان که تلفیقی از جالب ترین جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان است.

 

دسر رنگین کمانی , رنگین کمانی کردن چشم , چشم رنگین کمانی

 

کلاله که مدت زیادی از تبدیل شدن آن به شهرستان نمی گذرد، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به شهرستان گالیکش، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به شهرستان مراوه تپه می رسد. بنابراین عجیب نیست اگر کلاله را رنگین کمان استان گلستان بدانیم که ردپای فرهنگ و تمدن هر کدام از این نواحی متفاوت در آن به چشم می خورد.

 

اولین ردپای این تقریب فرهنگی را می توانید در ساختار جمعیتی این شهر ببینید. در کلاله علاوه بر عشایر شمال خراسان، حدود ? 160هزار نفر سکونت دارند که ترکیب جمعیتی آن ها را قوم فارس، ترکمن، سیستانی، بلوچ تشکیل می‌دهند.

 

 

تخم مرغ ژله ای و رنگین کمانی , تپه های رنگین کمانی , انواع ژله های رنگین کمانی

 

 

اما کلاله ویژگی های دیگری هم برای اهمیت یافتن در استان گلستان دارد: قرار گرفتن در مسیر ارتباطی گلستان- خراسان و ارتباط با جمهوری ترکمنستان که سبب رفت و آمدهای بسیار و ارتباطات گسترده شده مهم ترین دلیل اهمیت این شهر است. علاوه بر این، بخشی از طبیعت زیبای پارک ملی گلستان و سرچشمه رودخانه زاو که از سرچشمه های پر آب گرگانرود است در این منطقه واقع شده است.


کلاله خاستگاه تمدن های متعددی بوده که در تاریخ پیدا شده اند و درست به همین دلیل است که در این شهر حدود 142 اثر شامل دیوار دفاعی، غار، تپه، محوطه، قبرستان های قدیمی، بناهای تاریخی و...شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

 

 

انگور رنگین کمانی , رد رنگین کمانی هواپیمای چارتری در ژاپن عکس , رنگ مو ی رنگین کمانی

 

 

اگر گذارتان به کلاله افتاد، می توانید سری هم به زیارتگاه خالد نبی، زیارتگاه امام عبدالله، زیارتگاه امام زاده عوض، بردی ایشان، بقعه شیخ بغدادی، بقعه اولیاء، بقعه ابوالقاسم جرجانی، بقعه آل خان بابا، بقعه امام زاده جعفر، بقعه مبارکه پنج تن، مدرسه دینی و تاریخی کریم ایشان و بقعه سید قلیچ ایشان بزنید که از معروف ترین زیارتگاه های این شهر هستند. علاوه بر این، مدرسه حاجی ملا قلیچ، پارک ملی گلستان، منطقه شکار ممنوع، سرچشمه و آبشار زاو، چشمه ساری سو، رود ساری سو هم از دیدنی های کلاله هستند که تماشای آنها را نباید از دست داد.


بیشتر مردم کلاله کشاورز و دامدار هستند. ارتفاعات کم نظیر این شهر باعث شده که بهترین گونه های دامی گلستان و شاید کشور در این منطقه پرورش پیدا کنند. اما زمین بخشنده کلاله محصولات کشاورزی را هم بی نصیب نگذاشته و گندم، جو، پنبه و دانه های روغنی خوبی از کشتزارهای این شهر به دست می آید.


زنان کلاله ای اغلب قالی بافند و به بافت کفپوش های سنتی ترکمن، سوزن دوزی بلوچ، پشم بافی، حصیر بافی و نمد بافی کمک خرج خانواده شان هستند. بنابراین در سفر به کلاله گشت و گذار در بازار محلی و خرید سوغاتی از این صنایع دستی را فراموش نکنید؛ شاید به این بهانه بتوانید گوشه ای از محبت مردم مهمان نواز این شهر را که با نهایت تواضع از شما پذیرایی می کنند، جبران کنید!

 

 

گلستان ما , گلستان , گلستان سعدی

 

 

برای رسیدن به کلاله باید به منتهی الیه شرق استان گلستان سفر کنید. موقعیت دقیق این شهر را می توانید در نقشه زیر ببینید:

 

 

ابراهیم گلستان , کاخ گلستان , رنگین کمان


ویدیو : رنگین کمانی در گلستان