رمزگشایی از دکل گمشده ایران : حالا می‌توان عبارت دكل گمشده را طعنه‌ای به تمام ...


حالا می‌توان عبارت دكل گمشده را طعنه‌ای به تمام ماجرا دانست. گم‌شدنی در كار نبود. شاید انتخاب نام «دكلی كه هرگز نیامد» برای شرح داستان جذاب‌تر باشد. دكل گمشده ایرانی می‌تواند دستمایه یك فیلم هیجان‌انگیز هالیوودی باشد. روزنامه اعتماد: حالا می‌توان عبارت دكل گمشده را طعنه‌ای به تمام ماجرا دانست. گم‌شدنی در كار نبود. شاید انتخاب نام «دكلی كه هرگز نیامد» برای شرح داستان جذاب‌تر باشد. دكل گمشده ایرانی می‌تواند دستمایه یك فیلم هیجان‌انگیز هالیوودی باشد.

فیلمی كه شگردهای مافیا را با جذاب‌ترین قصه‌ها به تصویر می‌كشد. چند دلال راهی مركز شهر می‌شوند. سر از ساختمان‌های نزدیك به هم نفت در می‌آورند. آن قدر دلیل می‌آورند تا طرف‌شان راضی شود كه هم مجموعه‌اش به دكل نیاز دارد و هم این دلالان توان خرید دكل را در سخت‌ترین دوره تحریم‌ها دارند. تحریم لقمه چربی را در دامان این كاسبان انداخت. لقمه‌ای به بزرگی ٨٧ میلیون دلار.

قبل از آن ٢٩ سالی می‌شد كه كسی به ایران دكل نفروخته بود، بعضی‌ها این طور عنوان می‌كردند كه ایران دكلی نخریده است چون اجاره پورسانت‌های جذاب‌تری را به همراه می‌آورد اما به هر روی بعد از خرید دكل شهید رجایی، دكل دیگر نیامد تا نوبت به سحر یك رسید و جنجال‌هایی كه بر سر آن بر پا شد. یك طرف ماجرای خرید دكل در آن روزها جهاد دانشگاهی بود كه می‌گفت قدرت ساخت دكل را در داخل داریم و از این سو بقیه می‌گفتند كدام قدرت ساخت دكل؟ كدام كارخانه دكل‌سازی؟ قرار بود جهاد دانشگاهی ١٤ دكل برای وزارت نفت بسازد .رویایی كه البته تعبیر نشد.

درست روزهایی كه برخی فانوس به دست در روشنای روز به دنبال كارخانه ساخت دكل در ایران می‌گشتند و می‌پرسیدند این اطراف كارخانه دكل‌سازی ندیده‌اید؟ داستان دكل در ایران وارد فاز تازه‌ای شده بود. همان‌ها كه ابتدای داستان راهی شركت نفت و گاز پارس شده بودند و آنها را مجاب كرده بودند كه می‌توانند برای ایران دكلی بخرند، پول را داده بودند و دكل را نگرفته بودند.  حالا معلوم می‌شود قصه ساخت دكل در ایران چندان هم پركشش نبود.

 نادر قاضی پور می‌تواند مدال نخستین افشا‌كننده این موضوع را از آن خود كند. او بود كه نخستین بار عنوان كرد كه دكل نفتی دین از تركیه خریداری شده است اما وجود خارجی ندارد.  تا اینجای داستان خبر تازه‌ای نیست، تایید گم شدن دكل نفت در دولت پیشین از سوی زنگنه نیز اتفاق تازه‌ای نبود، اما ماجرا آنجا جذاب می‌شود كه حرف‌ها بر سر  دكلی كه نیامده است ضد و نقیض می‌شود.

كدام دكل؟

مگر دكل گم می‌شود؟ این را یكی از نمایندگان عضو كمیسیون انرژی می‌گوید و بعد نیز تاكید می‌كند تا امروز چیزی در این باب نشنیده است.

 در حالی كه برخی اعضای كمیسیون انرژی هیچ اطلاعی از داستان كشدار دكل نفتی نداشتند و جزییات را مطالبه می‌كردند تا دریابند داستان دكل چیست، سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس تاكید كرد كه قرار است پس از اتمام تعطیلات مجلس، موضوع دكل دین در دستور كار قرار گیرد تا ابعاد ماجرا معلوم شود.  حسین امیری خامكانی در پاسخ به این سوال كه آیا كمیسیون انرژی گزارشی در خصوص ماجرای دكل نفتی خریداری شده دریافت كرده است یا خیر، می‌گوید: هنوز گزارش جامعی در مورد مساله دكل گم شده ارایه نشده است؛ از این رو كل داستان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

 وی ادامه داد: از این كلاف سردرگم آنچه مشخص است اینكه دكل خریداری شده هیچ‌وقت به ایران نیامد. همین. البته این مساله در دولت سابق رخ داد و حالا دولت یازدهم باید پیگیری كند و موضوع را به سرانجام برساند. او با تاكید بر اینكه تا زمانی كه توضیحات دقیق دولت را نشنود، صلاح نمی‌داند بقیه قطعات پازل را فاش كند، گفت: ممكن است برخی از این اطلاعات درست نباشد از این رو روند رسیدگی دچار اختلال می‌شود. من معتقدم كه باید صبر كنیم تا یك بررسی دقیق انجام شود اما مسلم اینكه برخورد با عاملان این فساد خواست عمومی مردم است و ما نیز حتما این موضوع را مد نظر داریم.

دكل مكزیك است

سید حمید حسینی، فعال بازار فرآورده‌های نفتی اما اعتقاد دیگری دارد. او  سناریوهای مختلفی را در این میان ترسیم می‌كند و می‌گوید ماجرا هم پیچیده است و هم پیچیده نیست. هر چند برخی می‌گویند دكل در قطر رویت شده است، وی تایید می‌كند گزارشی را دیده است كه در آن اشاره شده دكل حفاری كه قرار بود امروز در خلیج فارس باشد، در آب‌های مكزیك مشغول به كار است.  او می‌گوید: باید همه جوانب را در نظر گرفت. من فكر می‌كنم این دكلی كه امروز در آب‌های مكزیك در حال كار است، متعلق به ما نیست. بالاخره این دكل در شرایط تحریم خریداری شده است، در موقعیتی كه هیچ شركتی حاضر به دور زدن تحریم و فروش دكل به ایران نبود.

 وی گفت: كار در این شرایط ویژگی‌های خاص خود را دارد. به هر حال بسیاری از شركت‌های زیر مجموعه نفت و فعال در این حوزه، مانند شركت تاسیسات دریایی كه قرار بود این دكل را بخرد، علاقه‌مند بودند دكل ملكی داشته باشند. حالا دلالانی این وسط حضور دارند كه می‌خواستند معامله را جوش بدهند.

 او در توضیح این مطلب اضافه كرد: این موضوع را باید از چند زاویه بررسی كرد، وضعیت اول این است كه قسط اول پرداخت شده است و بعد از آن دیگر پولی از سوی ایران واریز نشده و در نتیجه مالك دكل آن را به شركتی دیگر فروخته است یا اینكه در وضعیت دوم واسطه‌ها قسط‌های بعدی را دریافت كرده‌اند و چیزی به فروشنده  دكل نداده‌اند و وضعیت سوم نیز این است كه خود شركت تاسیسات دریایی با اطلاع از اینكه واسطه‌ها پول را به شركت فروشنده نمی‌دهند، آن را پرداخت كرده باشد.  وی گفت: به هر حال یك موضوع برای من مسلم است، اینكه پول به شركت فروشنده نرسیده است، درست است كه این پول از سوی ایران پرداخت شد اما در جیب دلالان و واسطه‌هایی است كه در این قرارداد حضور دارند، به شكلی كه در وضعیت‌های مختلف توضیح دادم.

 او ادامه داد: اگر این دكل متعلق به ایران بود، یعنی شركت فروشنده پول آن را گرفته بود، نمی‌توانست آن را به شركتی دیگر و به نقطه‌ای دیگر منتقل كند چون مالك آن ما بودیم ولی حقیقت این است كه ما پولی دادیم و دكلی نداریم.

شاید اصلا دكل نبود

عباس سلطانی اما از زاویه‌ای دیگر به این داستان می‌نگرد. وی می‌گوید: به نظر می‌رسد اساسا دكلی با این مشخصات و به این اسم وجود خارجی نداشته است. او همه‌چیز را روی كاغذ معنی می‌كند و می‌گوید: منظور من این است كه خرید، فروش و جابه‌جایی دكل تنها روی كاغذ اتفاق افتاده است و از ابتدا چنین دكلی وجود نداشته است.

او نیز با تایید حرف همكارانش مبنی بر اینكه كمیسیون انرژی بعد از پایان تعطیلات بررسی موضوع دكل را در دستور كار خود قرار می‌دهد، می‌گوید: مساله فساد اقتصادی و برخورد با مفسدان اقتصادی یك مساله ملی است و در صورت عدم قاطعیت در برخورد با این افراد جامعه را نسبت به خود ناامید كردیم. به همین خاطر همواره مجلس تمام تلاش خود را انجام داده است كه این مسائل را در دستور كار خود قرار دهد.

قطعات گمشده

 می‌گویند معامله در تركیه اتفاق افتاده است. تركیه انگار حیاط خلوت بسیاری از كاسبان تحریم در روزهای سخت ایران بوده است. یك سر بابك زنجانی به تركیه می‌رسد و یك سر دكل گمشده و انبوهی ماجرای دیگر. قطعات پازل دكل گمشده، آن قدر پراكنده هست كه كسی شجاعت اظهارنظر مطلق و دقیق درخصوص آن را نداشته باشد. آیا بررسی كمیسیون انرژی و مجلس شورای اسلامی می‌تواند بخشی از این قطعات را كنار هم بنشاند؟


ویدیو : رمزگشایی از دکل گمشده ایران