رقم بودجه 93 نهایی شد+ مشخصات بودجه :   اخبار اقتصادی - رقم بودجه نهایی شد/ ...



بودجه , بودجه 96 , لایحه بودجه 96

 

اخبار اقتصادی - رقم بودجه نهایی شد/ تقدیر رییس‌جمهور از دست‌اندرکاران تهیه بودجه ۹۳

هفتمین و آخرین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت امروز (شنبه) به منظور ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد.

 به گزارش مهر، در این جلسه مابقی تبصره‌ها و مواد لایحه بودجه پس از بحث و بررسی، به تصویب دولت رسید.


رییس‌جمهور در پایان این جلسه از تلاش‌های اعضای هیأت دولت به ویژه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، معاونین و همکاران‌شان در تهیه و تنظیم لایحه بودجه و ارایه به موقع آن جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی، تقدیر و تشکر کرد.
 
رئیس جمهور صبح امروز در مراسم روز دانشجو خطاب به دانشجویان گفت: متاسفانه روز دانشجو با روز پر کار بنده مواجه شده است و اگر بنده عجله دارم که زودتر به جلسه دولت بروم، برای این است که رقم بودجه را امروز نهایی خواهیم کرد و پس از سالها فردا بودجه به مجلس در موعد به مجلس تقدیم خواهد شد؛ لذا به نظر می رسد با پایان بررسی تبصرها و مواد باقی مانده از لایحه بودجه، بر اساس سخن امروز حسن روحانی، رقم بودجه نهایی شده و به تصویب هیات دولت هم در جلسه فوق العاده رسیده باشد.

 

--------------------------------------------

 

مشخصات بودجه سال 93

با توجه به اینکه از 210 هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری تنها 55 درصدآن محقق شد،دولت  بودجه سال آینده را با سقف 190 هزار میلیارد تومان بسته است.

این در حالی است که جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به  اینکه سقف بودجه عمومی در لایحه 93 کل کشور 190 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است، اضافه کرد: هم چنین قیمت دلار 2600 تومان و هر بشکه نفت 100 دلار قیمت گذاری شده است.


بر این اساس حجم بودجه نسبت به بودجه سال 92 انقباضی است هرچند که رقم نهای بودجه سال 92 در اصلاحیه بودجه به 178 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت اما همچنان این حجم نشان از بودجه شبه ریاضتی دارد.


نماینده شیراز در مجلس تاکیدکرد: قیمت هر بشکه نفت 100 دلار و نرخ ارز نیز 2600 تومان در لایحه بودجه 93 پیش بینی شده است.


به گفته این نماینده مجلس همچنین 64 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و گمرکی ، نیز 22 هزار میلیارد تومان تملک دارایی های دولتی در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه به نظر می رسد بودجه سال آینده نسبت به سال جاری انبساطی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: امیدواریم دولت دلایل قانع کننده برای درآمدهای پیش بینی شده داشته باشد.


این در حالی است که محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا ، در رابطه با تعیین دلار 2550 تومان در بودجه سال آینده اظهار داشت: با توجه به این که بخش عمده ای از درآمد کشور و دولت از طریق فروش نفت و دلارهای نفتی تامین می شود بنابر این وابستگی درآمد دولت به ارز بسیار زیاد است، از این رو اگر بخواهیم بهای دلار را کمتر از 2 هزار تومان در نظر بگیریم منابع درآمدی دولت به شدت کاهش یافته و دولت در تامین هزینه های جاری و عمرانی با کمبود منابع مواجه  خواهد شد.


وی با بیان این که در حال حاضر قیمت ها در بازار تقریبا تثبیت شده هستند گفت: دلار 3 هزار تومانی تاثیر خود را بر اقتصاد و ایجاد تورم موجود در کشور گذاشته  و به نظر نمی رسد کاهش نرخ دلار تاثیر چندانی در افت قیمت ها در بازار داشته باشد، چراکه معمولا در کشور ما وقتی قیمت بالا می رود دیگر پایین نمی آید.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد : معتقدم تعیین دلار2550 تومان در بودجه 93 منطقی است چراکه در حال حاضر هر آنچه که در بازار عرضه می شود  بر اساس دلار 3 تا 3هزار و 500 تومان است.


دوگانی افزود: تعیین دلار کمتر از 3 هزار تومان در بودجه سال آینده تا حدودی بر کاهش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود ، اما تعیین نرخ کمتر از این در شرایط فعلی به نفع دولت و کشور نخواهد بود.


وی همچنین در رابطه با تعیین نفت  100 دلاری در بودجه سال آینده گفت: طی دو سال گذشته بهای جهانی نفت در محدوده  بشکه ای  100 دلار در نوسان بوده است ، بنابر این هرچند این رقم کمی پر ریسک به نظر می رسد ، اما قیمت مناسبی است.

اخبار اقتصادی - مهر ,آریا

 


ویدیو : رقم بودجه 93 نهایی شد+ مشخصات بودجه