رقابت بانک ها برای جذب سپرده زیر یک سال : با چراغ سبز بانک مرکزی برای تعیین ...


با چراغ سبز بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود سپرده های زیر یکسال توسط بانک ها تنها چهار روز پس از لازم الاجرا شدن بخشنامه نرخ سود بانکی رقابت برای جذب این سپرده ها در شعب بانک ها آغاز شده است. خبرگزاری ایرنا: با چراغ سبز بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود سپرده های زیر یکسال توسط بانک ها تنها چهار روز پس از لازم الاجرا شدن بخشنامه نرخ سود بانکی رقابت برای جذب این سپرده ها در شعب بانک ها آغاز شده است.

در حالی دستورالعمل بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی از 16 اردیبهشت ماه لازم الاجرا شد که امروز یکشنبه و در چهارمین روز کاری بعد از ابلاغ بخشنامه، بانک ها با اعلام بخشنامه های جداگانه نرخ سود سپرده های زیر یکسال رقابت خود را آغاز کرده و هریک تلاش دارند با جذاب تر کردن نرخ های سود، سپرده بیشتری را جذب کنند.

البته براساس بررسی های میدانی ایرنا، بانک ها دیگر حساب سپرده مدت دار با سود 22 درصد برای مشتریان خود باز نمی کنند و برهمین اساس به نظر می رسد که نظم نسبی در اجرای سودهای جدید در بین بانکی ها برقرار شده است.

همزمان با کاهش نرخ تورم به حدود 15 درصد، با توافق بانک ها و تصویب شورای پول و اعتبار نرخ های سود بانکی به فاصله یکسال از تغییر قبلی مجددا کاهش یافت و از 16 اردیبهشت (چهارشنبه هفته گذشته) در شعب بانک ها و موسسات اعتباری لازم الاجرا شد.

براین اساس نرخ سود سپرده مدت دار از 22 به 20 درصد کاهش یافته و تعیین نرخ های کمتر از یکسال به بانک ها محول شده است.

البته طبق مصوبات قبلی، نرخ سود روزشمار 10 درصد، سه تا شش ماهه 14 درصد، شش تا 9 ماهه 18 درصد و 9 تا یکساله 20 تا 22 درصد بود که البته این نرخ ها نیز در بانک های مختلف اغلب متفاوت اعمال شد.

هرچند با مراجعه به شعب بانک ها در روز ابتدایی ابلاغ نرخ های جدید نشان چندان و یا شاید هیچ نشانی از اعمال سودها نبود و اغلب شعب عنوان می کردند که بخشنامه ای دریافت نکرده و همچنان سودهای قبلی را اعمال می کنند اما امروز و با گذشت چهار روز از لازم الاجرا شدن نرخ سود بانکی شعب بانک ها با دریافت بخشنامه رقابت خود را برای جذب سپرده ها به خصوص سپرده های زیر یکسال آغاز کرده اند.

علاوه بر این اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی به میزانی در نظام بانکی جدی است که نه تنها بانک ها تابلوی نرخ سود یکساله 22 درصد را از روی شیشه ها برداشته بلکه هنوز هیچ تابلویی برای اعلام نرخ سود خود نصب نکرده اند.

علاوه بر این بیشتر بانکداران در مقابل پرسش مشتریان مبنی بر چگونگی اعمال نرخ های سود در بانک خود اعلام می کنند که دیگر نرخ سود بانک ها یکسان سازی شده و به همین دلیل دیگر نیازی نیست که به شعب بانک های دیگر مراجعه کنند.

از سوی دیگر بانک هایی که دارای گواهی سپرده بودند در مقابل درخواست برای باز کردن حساب سپرده با سودی بالاتر از 20 درصد، آن را نپذیرفته و در مقابل به مشتریان خود پیشنهاد دریافت گواهی سپرده ارائه می کنند.

گواهی سپرده سرمایه گذاری، یکی از ابزارهای مالی و جهت جذب منابع سرمایه گذاران نزد بانک با سررسید مشخص، افتتاح می شود که بانک در ازای آن، اقدام به صدور گواهی به همین نام می کند. براین اساس در حال حاضر بانکهایی که دارای شرایط اعطای گواهی سپرده به مشتریان خود هستند برای جذب بیشتر منابع پیشنهاد می کنند که با توجه به اینکه سود روزشمار این گواهی ها 22 درصد است در حال حاضر بهترین گزینه برای دریافت سود بیشتر همین گواهی خواهد بود.

در حالی که بانک ها عنوان می کنند بهتر است مشتریان نسبت به دریافت گواهی سپرده اقدام کرده تا در ادامه و بعد از گذشت مدتی از اجرای سودهای جدید بتوانند در مورد سپرده های کوتاه مدت خود تصمیم گیری کرده و احتمالا با ارائه طرح های ویژه در قالب همان سودهای 20 درصد شرایط مناسب تری را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

براساس بررسی های صورت گرفته از سوی خبرنگار ایرنا، اغلب بانک ها برای سپرده های زیر یکساله خود نرخ های سود مشابهی را اعلام می کنند، هرچند برخی دیگر نیز راهکارهای متفاوتی را برای کسب سود بیشتر پیش پای مشتریان خود قرار می دهند.

البته در حالی که تمام بانک ها به مشتریان خود اعلام می کنند نرخ سود بانکی براساس بخشنامه بانک مرکزی برای سپرده های یک ساله 20 درصد است اما بانکداران نرخ های متفاوتی برای نرخ سود سپرده های زیر یکسال اعلام می کنند که نمونه هایی از آن ها به شرح زیر است.

* بانک ملی

هرچند شعب بانک ملی به مشتریان خود اعلام می کنند که براساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ سود سپرده یک ساله این بانک 20 درصد است اما در همین حال نرخ سود برای سپرده های روزشمار 10 درصد، نرخ سود سپرده های سه ماهه 12 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد است.

البته امکان تغییر این نرخ ها در بانک ملی با ارایه بخشنامه به شعب وجود دارد.

* بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد نیز به عنوان یکی از بانک های خصوصی با اعمال نرخ سود 20 درصد برای سپرده های یکساله، نرخ سود سپرده روزشمار را 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه را 18 درصد اعلام کرده است.

* بانک مسکن


نرخ سود سپرده یک ساله در بانک مسکن 20 درصد، روزشمار 11 درصد، سه ماهه 18 درصد و 9 ماهه 19 درصد تعیین شده است.

* بانک تجارت


در همین حال اعلام نرخ سود در بانک تجارت کمی با سایر بانک ها متفاوت است و کارمندان شعب این بانک به مشتریان خود اعلام می کنند که نرخ سود سپرده یک ساله 20 درصد است اما اگر مشتریان در شعب این بانک حسابی با مبلغ بیش از 20میلیون تومان افتتاح کنند در صورتی که یک ماه بعد از گشایش حساب آن را باطل کنند باز هم نرخ سود 20 درصدی را دریافت می کنند.

مسوولان شعب این بانک به مشتریان اعلام می کنند که از این امکان استفاده کرده زیرا سود بیشتری نسبت به نرخ سود حساب های سه، 6 و 9 ماه عایدشان می شود.

* بانک پارسیان


بانک پارسیان نیز همانند سایر بانک ها نرخ سود 20 درصد را برای حساب های یک ساله در نظر گرفته اما نرخ سود سپرده های روز شمار این بانک 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه 19.75 درصد در نظر گرفته شده است.

* بانک ملت

بانک ملت نیز برای حساب های روزشمار نرخ سود 10 درصد، سه ماهه 16 درصد، شش ماهه 18 درصد و 9 ماهه را 19 در صد تعیین کرده البته این بانک نیز همانند سایر بانک ها نرخ سود سپرده یک ساله را 20 درصد تعیین کرده است.

* بانک کشاورزی

نرخ سود سپرده های یک ساله در این بانک برای حساب های یک ساله 20 درصد، روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد تعیین شده است.

* بانک آینده

البته تعیین نرخ سود در بانک آینده با دیگر بانک ها کمی متفاوت است به نحوی که این بانک نرخ سود بانکی را برای حساب های روزشمار 19 درصد، سه ماهه 14درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه را 18 درصد نظر گرفته است.

ناگفته نماند که نرخ سود سپرده های یکساله در این بانک به تبعیت از بخشنامه بانک مرکزی همان 20 درصد است.

* بانک سپه

در عین حال شعب بانک سپه اعلام می کنند که هنوز بخشنامه نرخ سود سپرده های زیر یکسال را دریافت نکرده اند و به مشتریان خود می گویند در یک فرصت یک تا دو روزه برای دریافت گواهی سپرده با نرخ 22 درصد برای دوره 10 ماهه اقدام کنند.

همچنین کارمندان این شعب به مشتریان سفارش می کنند این فرصت را برای کسب سود بیشتر از دست ندهند زیرا پس از طی این دوره باید نرخ سود سپرده یک ساله 20 درصدی دریافت کنند.

* بانک صادرات

البته شعب بانک صادرات نیز اعلام می کنند که نرخ سود سپرده های یک ساله در شعب این بانک 20 درصد، است اما هنوز ابلاغیه برای نرخ سود سپرده های زیر یک سال دریافت نکرده اند.

شعب این بانک نیز به مشتریان پیشنهاد می کنند که با خرید گواهی سپرده 22 درصد سود به جیب بزنند ضمن آنکه اگر سه ماه بعد اوراق را باطل کنند سود 20 درصدی عایدشان می شود که همانند نرخ سود سپرده یکساله است.


ویدیو : رقابت بانک ها برای جذب سپرده زیر یک سال