رشد ۳۴ درصدی بیماری‌های روانی در ایران! : نماینده دكتر محمدرضا عارف خبر داد: رشد ...



بیماری های روانی , انواع بیماری های روانی خطرناک , بیماری روانی اسکیزوفرنی

نماینده دكتر محمدرضا عارف خبر داد:

رشد ۳۴ درصدی بیماری‌های روانی در ایران!

نماینده دكتر محمدرضا عارف، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به شیوع رو به افزایش بیماری‌های روانی طی سالهای اخیر هشدار داد و گفت: بار بیماریهای روانی در سال ۸۰، ۲۱ درصد بوده است که این روند در سال ۸۷ به ۳۴ درصد افزایش یافته است.

دکتر علی اکبر سیاری در نشست نمایندگان حوزه سلامت نامزدهای ریاست جمهوری گفت:‌ پزشک خانواده این نیست که یک عده‌ در مطب بنشینند و بیماران را ویزیت کنند. پزشک خانواده باید بر مبنای پیشگیری و سلامت حرکت کند، بهداشت محیط و ایمنی کار و غذا را در نظر بگیرد. وی با بیان این مطلب که ۴.۵ درصد کودکان خیابانی مبتلا به ویروس ایدز هستند، افزود: در حالی که شیوع این بیماری در جامعه عمومی یک درصد است.

در میان این کودکان معتاد، الکلی،‌قاچاقچی وجود دارد، عده زیادی از آنها به مدرسه نمی‌روند. اگر پزشک خانواده به معنای واقعی خود باشد. باید به این مسائل رسیدگی و از آنها پیشگیری کند در حالی که هنوز زیرساخت آن هم ایجاد نشده است.

سیاری گفت: سلامت فقط بیمار نبودن نیست، سلامت یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی اما در جامعه‌ای که فقر رو به افزایش است و تورم بالای ۳۰ درصد است و قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می‌شود.

اولویت اول دولت باید کاهش فقر و اصلاح اقتصاد کشور باشد و برای این کار باید هرم قدرت اصلاح شود.

نماینده عارف در حوزه سلامت گفت:‌ فردی که بیکار است،سلامت روانش در خطر است،‌باید حمایت از فقرا و رفع بیکاری در اولویت اول دولت باشد و این کار قطعاً به اصلاح حوزه سلامت و کار بار بیماریها کمک می‌کند. افراد فقیر هم زودتر و هم بیشتر مریض می شوند و زودتر هم می‌میرند.

سیاری افزود:‌ در سال ۸۰ شیوع بیماریهای روانی در کشور ۲۱ درصد بود اما در سال ۸۷ این میزان در تهران به ۳۴ درصد رسید و در حال حاضر به ۴۰ درصد رسیده است.

کسی که اختلال رفتاری و روانی دارد از همسرش طلاق گرفته و فرزندش جدا شده است، سلامتش را از دست می‌دهد، این مشکل اساسی حوزه سلامت است نه فقط بخش درمان و هزینه‌های پرداختی مردم که قسمت کوچکی از مسائل و معضلات حوزه سلامت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عامل ۷۵ درصد مخاطرات سلامت مردم است اگر اینها را کنترل کنیم، چون که صد آمد نود هم پیش ماست. ما در برنامه توسعه چهارم که بنده مسئول تدوین بخش سلامت آن بودم با بکارگیری افراد متخصص و با تجربه قویترین برنامه اصلاح نظام سلامت را تدوین کردیم اما دولت نهم و دهم نتوانست آن را اجرا کند.

در این برنامه کاهش بیماریهای واگیر و غیر واگیر، اصلاح سیستم اورژانس کشور و اجرای نظام سطح بندی خدمات و پزشک خانواده دیده شده بود و قرار بود سهم مردم از هزینه‌های سلامت کم شود اما هیچکدام از این اهداف عملی نشد.

سیاری ادامه داد:‌ ما نمی‌توانیم در هر شهر کم جمعیت و مثلا ۲۰ هزار نفری یک بیمارستان تخصصی ایجاد کنیم گاهی با راه‌اندازی یک اورژانس قوی و انتقال به موقع بیماران می توانیم نیاز مردم را برآورده کنیم تا پرت منابع نداشته باشیم. این همان نظام سطح بندی بود که در قانون برنامه توسعه چهارم آمده بود و اجرا نشد./بهارنیوز

 

 

 


ویدیو : رشد ۳۴ درصدی بیماری‌های روانی در ایران!