رسانه های عربی در مورد وین نوشتند: از نقش پررنگ ایران در نشست سوریه تا بندهای توافق ۱۷ کشور :



نشست سه جانبه ایران، روسیه سوریه , بازی ایران سوریه , ایران سوریه

برگزاری نشست سوریه با حضور ۱۷ کشور در وین بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است.

 نشست مذاکرات سوریه در وین که با مشارکت نمایندگان ۱۷ کشور از جمله، ایران، روسیه، عربستان، آمریکا و نماینده سازمان ملل در دمشق برگزار شد، ساعاتی پیش به پایان رسید.

این نشست در حالی تیتر اول اغلب رسانه ها را به خود اختصاص داد که در بیانیه پایانی آن بر تلاش برای یکپارچگی و وحدت سوریه و لزوم آتش بس در این کشور تاکید شده است. مذاکرات سوریه که این بار با حضور ایران تفاوت چشمگیری نسبت به دوره های پیشین داشت بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی و غربی داشت؛

روزنامه القدس العربی در مقاله ای به نخستین مشارکت ایران در مذاکرات سوریه اشاره و از این امر با عنوان یک تحول و رویداد مهم و قابل توجه یاد کرد.

شبکه سعودی العربیه نیز در گزارشی با انتشار اظهارات وزرای خارجه آمریکا، روسیه و  عراق پس از پایان نشست سوریه در وین، به عدم توافق شرکت کنندگان در این نشست درخصوص حضور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در قدرت پرداخت.

العربیه در این گزارش به اظهارات «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در این خصوص اشاره کرد؛ فابیوس در پایان این نشست تصریح کرد واشنگتن، پاریس و همپیمانان غربی و عربی آنها در تلاش برای ایجاد یک جدول زمانی مشخص درخصوص برکناری بشار اسد هستند.

این رسانه سعودی همچنین به حضور پررنگ ایران در نشست سوریه اشاره و از آن با عنوان نشانه ای برای بازگشت تهران به صف جامعه بین الملل آن هم پس از گذشت چند ماه از امضای توافق هسته ای یاد کرد.

در این گزارش آمده است: به دلیل تفاوت آشکار مواضع شرکت کنندگان در نشست وین انتظار نمی رود این نشست به توافق جامعی درخصوص آینده دولت بشار اسد منجر شود، اما صرف این که بازیگران سوریه را با مواضع به شدت مخالف بر سر یک میز نشانده است، به نوعی پیشرفت محسوب می شود.

در همین حال روزنامه الکترونیکی عربی ۲۱ در گزارش خود در خصوص نشست سوریه در وین به پافشاری عربستان، قطر و ترکیه به برکناری بشار اسد پرداخت.

در این گزارش با اشاره به بیانیه پایانی نشست وین آمده است: به رغم توافق بر سر لزوم سرعت بخشی به روند تلاش های دیپلماتیک  برای پایان جنگ، اختلافات گسترده همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین پایگاه لبنانی العهد در گزارش خود در این خصوص تصریح کرد: دور جدید مذاکرات سوریه هفته آینده در وین و با مشارکت نمایندگان دولت و مخالفین این کشور برگزار خواهد شد.

در گزارش العهد، تاکید بر مبارزه با تروریسم و اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه و همچنین به تعویق افتادن بررسی طرح برکناری بشار اسد در دوره انتقالی از دستاوردهای مذاکرات اخیر وین محسوب می شود.

از سوی دیگر شبکه المیادین با پوشش دادن اخبار نشست وین تاکید کرد که دور جدید مذاکرات روز سوم یا چهارم ماه میلادی آتی در وین برگزار خواهد شد. بر این اساس، وزرای کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات، هفته آینده بار دیگر به وین بازخواهند گشت.

پایگاه النشره نیز با اشاره به برگزاری نشست های ژنو ۱ و ۲ درخصوص سوریه و لغو دعوت بان کی مون از ایران برای مشارکت در نشست ژنو ۲ در سال ۲۰۱۴ بر اثر فشارهای شدید و تهدیدات برخی کشورها به شکست مذاکرات درصورت شرکت ایران در نشست مذکور اعلام کرد که در زمان کنونی ایران به بازیگری اساسی و مهم در هرگونه مذاکراتی درخصوص سوریه تبدیل شده است.

شبکه المنار به اظهارات «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص نتایج نشست وین پرداخت. بر این اساس، امیر عبداللهیان مذاکرات ژنو را پیچیده و طولانی توصیف کرده و تاکید کرد که آمریکا و روسیه طرح هایی را برای حل بحران سوریه ارائه کردند که طرح پیشنهادی روسیه با مواضع ایران همسان تر است.

طبق گزارش المنار، امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه تنها مردم سوریه هستند که حق دارند درخصوص سرنوشت کشور خود تصمیم گیری کنند تصصریح کرد هرگز نمی توان زمان مشخصی را برای برکناری بشار اسد تعیین کرد و بند مربوط به این امر از بیانیه پایانی نشست وین حذف شده است.

روزنامه الحیات از نشست وین با عنوان تلاش برای یافتن زمینه های مشترک در موضوع بحران سوریه، به دست کشور های شرکت کننده در این نشست یاد کرد.

شبکه الجزیره نیز با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، عربستان، ترکیه، چین، انگلستان، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لبنان، اردن، قطر، مصر، عمان، عراق، امارات و سازمان ملل و اتحادیه اروپا، در  نشست سوریه در وین، میزان مشارکت در این نشست را گسترده توصیف کرد.

روزنامه السفیر ضمن انتشار پاره ای از اظهارات وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده دراین نشست  ۹ بند توافق نامه نهایی آن ر ا ذکر کرد:

بر اساس این گزارش ۹ بند مذکور عبارتند از:

۱-وحدت سوریه و استقلال و سلامت اراضی آن و هویت سکولار آن از امور اساسی و بدیهی است.

۲-سازمان های دولتی باید همچنان فعال باشند.

۳- باید از حقوق همه سوری ها صرف نظر از نژاد و گرایش دینی آنها، حمایت شود.

۴- لزوم سرعت بخشی به تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه.

۵-تضمین تسهیل ورود سازمان ها و نهاد های انسان دوستانه به همه مناطق سوریه و تقویت حمایت از پناهندگان سوریه در داخل و خارج از این کشور.

۶- توافق بر لزوم شکست دادن داعش و دیگر گروه های تروریستی مطابق دسته بندی شورای امنیت و کشورهای شرکت کننده.

۷-در چارچوب بیانیه ژنو (درسال ۲۰۱۲) و قطعنامه ۱۲۱۸ شورای امنیت، شرکت کنندگان باید از سازمان ملل بخواهند تا نمایندگان دولت و مخالفان سوریه را در راستای روند سیاسی جهت حل بحران این کشور به منظور تشکیل دولت مشروع، مورد تایید، جامع و غیر طایفه ای و همچنین تدوین قانون اساسی جدید و اجرای انتخابات گرد هم جمع آورد و این انتخابات باید با نظارت سازمان ملل و با موافقت دولت جدید و با پایبندی به معیارهای شفاف بین المللی و کاملا آزاد که به همه سوری ها در داخل و خارج از این کشور حق انتخاب می دهد، برگزار شود.

۸- سوریه خود محق است که  این روند سیاسی را رهبری کند و این مردم سوریه هستند که آینده این کشور را تعیین می کنند.

۹-شرکت کنندگان در این نشست و سازمان ملل اقدامات لازم درخصوص توقف آتش بس  در کل کشور سوریه و همچنین مدت زمان آغاز این آتش بس  را همزمان با آغاز روند سیاسی، باید بررسی کنند.

این روزنامه همچنین در گزارش خود به اظهارات «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر خارجه ترکیه  اشاره کرد، بر این اساس سینیرلی اوغلو در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: نظر اغلب اعضای شرکت کننده در این نشست درخصوص سوریه مشترک است؛ بخصوص در این مورد که «با حضور بشار اسد صلحی در سوریه وجود ندارد».

رونامه رای الیوم نیز در گزارش  خود در این رابطه به اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اشاره کرد؛ لاوروف پس از پایان این نشست تاکید کرد: برسر مسئله حضور یا برکناری بشار اسد، توافقی حاصل نشد؛ روسیه تاکید دارد که این امری است که تنها شهروندان سوریه حق دارند درمورد آن تصمیم گیری کنند.

لاوروف یاد آور شد: نمی خواهیم تروریست ها در سوریه به قدرت برسند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز به اظهارات جدید «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در خصوص نشست وین پرداخت. طبق این گزارش الجبیر ضمن تکرار اظهارات مداخله جویانه و تلاش مذبوحانه برای برکناری بشار اسد از قدرت مدعی شد: بشار اسد تنها یک راه دارد و آن هم برکناری از قدرت یا به شیوه سیاسی و یا  از طریق شکست در میدان جنگ است و ما این مسئله را در نشست وین نیز مطرح کردیم.

وی در ادامه افزود: در دو مورد اساسی با روسیه و ایران اختلاف داریم و این دو مورد در زمان و شکل برکناری بشار اسد از قدرت و زمان و شکل خروج نظامیان خارجی از سوریه خلاصه می شود و در روزهای آتی از میزان جدیت و تمایل ایران و روسیه برای اتخاذ راهکار سیاسی در سوریه آگاه خواهیم شد.

به گزارش مهر، با گذشت حدود پنج سال از آغاز بحران سوریه و گرد هم آمدن بازیگران سوریه با مواضع متوازی، بر سر یک میز،  انتظار می رود در روزهای آتی شاهد تحولات بیشتری درخصوص تلاش برای حل بحران سوریه و برقراری آتش بس در این کشور باشیم.


 اخبار سیاست  خارجی  -  مهر 


ویدیو : رسانه های عربی در مورد وین نوشتند: از نقش پررنگ ایران در نشست سوریه تا بندهای توافق ۱۷ کشور