رتبه جهانی ایران در «رضایت از زندگی» : سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از ...


سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را ۱۱۲ در بین ۱۵۴کشور جهان اعلام کرد و از رضایت ۶۷درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود، رضایت ۵۲درصدی از کیفیت بهداشت و رضایت ۶۱درصدی از کیفیت آموزش خبر داد. خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را ۱۱۲ در بین ۱۵۴کشور جهان اعلام کرد و از رضایت ۶۷درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود، رضایت ۵۲درصدی از کیفیت بهداشت و رضایت ۶۱درصدی از کیفیت آموزش خبر داد.

 برنامه توسعه سازمان‌ملل در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به گزارش «توسعه انسانی ۲۰۱۴؛ ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش جهش‌ها» به بررسی میزان رضایت شهروندان ۱۵۴کشور جهان از زندگی پرداخته است. این گزارش شاخصی را به نام شاخص رضایت از زندگی منتشر کرده و به هر کشور نمره‌ای از صفر تا ۱۰ داده که هرچه نمره کشوری بیشتر باشد دلالت بر رضایت بیشتر شهروندان از زندگی خود دارد. براساس این گزارش که بر پایه آمار سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ تهیه شده است ایران در شاخص رضایت از زندگی نمره 4/6 را به دست آورده و رتبه ۱۱۲ را در جهان به خود اختصاص داده است.

تنها شهروندان ۴۲کشور در جهان رضایت کمتری نسبت به زندگی در مقایسه با ایرانی‌ها داشته‌اند. در نظرسنجی انجام شده از شهروندان ایرانی برای تهیه این گزارش ۵۵درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند از حق آزادی انتخاب برخوردارند، ۵۵درصد نسبت به برخورداری از امنیت ، ۶۷درصد از شغل خود و ۶۷درصد از سطح زندگی خود ابراز رضایت کرده‌اند. همچنین ۵۲درصد مردم ایران از کیفیت خدمات بهداشتی و ۶۱درصد از کیفیت آموزش در کشورشان راضی بوده‌اند. ۵۸درصد پاسخ‌دهندگان تلاش‌های دولت برای مبارزه با فقر را راضی‌کننده دانسته‌اند و ۶۱درصد نیز از برنامه‌های دولت برای حفاظت از محیط‌زیست ابراز رضایت کرده‌اند.

این گزارش میزان اعتماد شهروندان ایرانی به دولت وقت را ۵۶درصد اعلام کرده است. بررسی‌های دفتر برنامه توسعه سازمان‌ملل نشان می‌دهد مردم کشور آفریقایی بنین کمترین رضایت از زندگی را دارند. نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 3/2 اعلام شده است. پس از بنین، کشور رواندا با نمره 3/3 و ماداگاسکار با نمره 3/6 در رده‌های بعدی قرار دارند. بیشترین میزان رضایت از زندگی در سوییس دیده می‌شود به‌طوری که نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 7/8 اعلام شده است. نروژ با نمره 7/7 و سوییس با نمره 7/6 به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.


ویدیو : رتبه جهانی ایران در «رضایت از زندگی»